דף הפייסבוק שחובה להכיר: ''אמא עייפה לי''

מאחורי דף הפייסבוק המבריק, "אמא עייפה לי", עומדת המאיירת שלומית סאור שמעבירה בהומור את הקשיים עימה התמודדה כאמא. "יש גם המון רגעים קומיים ואבסורדים שהרגשתי צורך לבטא אותם"

אם אתן אימהות וגם אם לא, קשה לא להתפקע מדף הפייסבוק "אמא עייפה לי", שפתחה שלומית סאור, מעצבת ומאיירת מוכשרת. בכשרון ובמודעות עצמית רבה, היא מעלה איורים משעשעים שמעבירים מצבים מוכרים מחיי יום יום באופן מעורר הזדהות. "הדף 'אמא עייפה לי' נולד יחד עם הבן שלי", מספרת סאור לסלונה. "היה לי מאוד קשה להסתגל למצב החדש של האמהות. הייתי די בשוק. מאוד רציתי להניק והיה לי מסע כואב ולא פשוט עד שהצלחתי, פלוס תינוק עירני במיוחד שלא שמע על העניין הזה של שנ״צים מדי פעם. מצאתי את עצמי מתמודדת עם הקשיים של כל אם טרייה".

כאמור, את ההשראה שאבה סאור מחייה הפרטיים וגם מי שאינה אמא תמצא את עצמה נקרעת מול איוריה. "בין האתגרים בחופשת לידה, יש גם המון רגעים קומיים ואבסורדים שהרגשתי צורך לבטא אותם. בקומיקס הראשון איירתי דו שיח בין הציצים שלי, על כמה שכואב להם והם מסכנים, ואיך הם ירדו מגדולתם. העלתי את הקומיקס לפייסבוק בלי לצפות לכלום, וקיבלתי תגובות טובות מאוד. עוד נושא ששיגע אותי הוא חוסר השינה, והעצה חסרת התועלת 'תשני כשהוא ישן', על זה היה הקומיקס הבא, שקיבלתי עליו תגובות מאוד מפרגנות ומזדהות. הבנתי שהיכולת שלי לבטא את החוויות הללו בהומור נותנת ערך ומעודדת אמהות נוספות שנמצאות באותה הסירה".

האיורים מבטאים סיטואציות אבסורדיות וכל אמא שחוותה קצת תסכול תזדהה עימה למרחקים. "בכל פעם שאני מוצאת את עצמי בסיטואציה אבסורדית ( ויש המון כאלה כשמטפלים בתינוק קטן), אני רושמת לי בצד וחושבת כיצד לתרגם את זה לקומיקס. החומרים לא מפסיקים, הם פשוט משתנים בהתאם לגיל של הילד/ה. נראה לי שאני מכוסה לפחות עד שהקטן יגיע לגיל 30".
האיורים, כולם בשחור-לבן, מבטאים מקסימום מסר במינימליזם ומציגים את הצד הפחות מלהיב באימהות בלי פילטרים. "לאחרונה פרץ גל של אמהות יוצרות ברשתות החברתיות שמרשות לעצמן 'להתלונן' ולהוציא החוצה את התסכולים מאחורי דימוי האם המאושרת שחובקת תינוק קטן שהוא כל עולמה. אני חושבת שזה מבורך ושאין לנו במה להתבייש. לידה וטיפול בילד בעידן שלנו זה לא מובן מאליו. הג׳ינגול בין הצורך להגשמה מקצועית ועצמית, לבין הלחץ להיות האמא הכי טובה ומכילה ובמקביל להיראות ממש טוב, הוא בלתי אפשרי. שלא נדבר על האתגרים בזוגיות המיטלטלת בלי סוף, והתמודדויות עם סבים, סבתות ועבודה. הביטחון העצמי שנפגע בגלל השינויים הגופניים, הזמן שלוקח לתאי המח לחזור לחדות שהייתה להם לפני הלידה, והרשתות החברתיות. אז בואו נדבר גם על זה!".
מעבר לפריקת תסכולים,ולהנאה שביצירה, אני גם מקבלת תגובות מחממות לב מאמהות, על כך שהן צוחקות המון, ושואבות כח ועידוד מהאיורים שלי. מישהי אמרה לי שהיא חוזרת לפעמים אחורה לקומיקסים רלוונטים לסיטואציה שבה היא נמצאת, או שאמהות ״ותיקות״ מפנות אמהות טריות לדף שלי – זה מחמיא מאוד וזה הסיפוק הכי גדול בשבילי כיוצרת.

הנה מבחר איורים מקסימים מהדף:

אמא עייפה לי איור 1 מהפייסבוק

אמא עייפה לי איור 2 פייסבוק

אמא עייפה לי 3 מהפייסבוק

אמא עייפה לי 3 מהפייסבוק

אמא עייפה לי איור 5 מהפייסבוק

אמא עייפה לי 6 מהפייסבוק

אמא עייפה לי 7 מהפייסבוק