ביקורת הסרט: "המרגל סנודן"

המרגל סנודן הוא סיפור עם פוטנציאל חזק שלא מתממש. הפוטנציאל טמון בנושא, שמטריד רבים מאיתנו בעידן הטכנולוגי וגם בשאלה האוניברסלית עד כמה אדם חייב להיות בכל מחיר נאמן לממשל אבל במקום לחפון את הפוטנציאל ולקחת את הסיפור צעד קדימה, הסרט נותר אמריקאי

האם מלחמת העולם השלישית היא מלחמת סייבר, טרור טכנולוגי? האם שימוש במוחות מבריקים, הם ההגנה הטובה ביותר לארה"ב? סרטו של אוליבר סטון מנסה לברר סוגיה זו באמצעות סיפורו האמיתי של אדוארד סנודן. סנודן שירת בצבא ארה"ב, נלחם בעירק וכשהוא נפצע, הוא מתחיל את הקריירה שלו בסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב  ב-NSA ובהמשך כמומחה סייבר ב-CIA.

בהדרגה, נחשף סנודן (ג'וזף גורדון לוויט), לטקטיקה השיטתית של הממשל, שלמעשה חודר לפרטיותם הקדושה של מיליוני אנשים ללא ידיעתם. הפלישה לפרטיות, נעשית באופן בו כל האמצעים כשרים והמחשב או האייפון הופכים לסוכני ריגול יעילים. סנודן עד לתרחישים פליליים, בחסות החוק, שלמען בטחון המדינה הופך את הלא כשר לכשר. כאן מתחיל הקונפליקט של חייו – מול הידע הרב שהוא צובר והיכולות הלא רגילות שלו, לבין חייו האישיים והצורך לפעול למען האמת או למען הדבר הנכון גם אם הוא מנוגד לחוק או לתפקיד.

המרגל סנודן

המרגל סנודן הוא סיפור עם פוטנציאל חזק שלא מתממש. הפוטנציאל טמון בנושא, שמטריד רבים מאיתנו בעידן הטכנולוגי וגם בשאלה האוניברסלית עד כמה אדם חייב להיות בכל מחיר נאמן לממשל. אבל במקום לחפון את הפוטנציאל ולקחת את הסיפור צעד קדימה, הסרט נותר אמריקאי ומטפל בסוגייה פנים אמריקאית ובכל היבטיו נשאר כזה.

המרגל סנודן וחברתו

החלק הטוב בו הוא דווקא באקספוזיציה, שמציגה לנו דמות מעניינת, שמסקרן להמשיך לעקוב אחריה אבל נדמה שככל שהסרט מתקדם הדמות נעשית פחות ופחות מעניינת, צפויה ואפילו תמוהה. את בת הזוג של סנודן, צלמת חובבת בשם לינדזי מילס (שיילין וודלי) הוא פוגש דרך אתר הכרויות. מילס, בשונה מסנודן, יותר ליברלית באישיותה ובדעותיה ובין השניים מתפתח סיפור אהבה שמלווה את הסרט ומאתגר את שניהם. אלא שבניגוד לסנודן, דמותה של מילס מאוד חד ממדית והמשחק שלה סתמי לחלוטין ולעיתים אף שטחי עד כדי מעצבן.

המרגל סנודן בהוואי

גם כשהדברים מסתבכים וסנודן בוחר באמת שלו, מעתיק חומר מסווג באופן חסר סיכוי ולא נתפס, בורח ופונה לעיתונות, מה שהופך אותו בלקסיקון המונחים של המנגנון האמריקאי ל"מרגל" (סיפור מעגלי, שכן כבר מההתחלה שחזור הסיפור של סנודן מתרחש מול התקשורת בחדר אפלולי בשנת 2013 במלון בהונג קונג, כשאנחנו נדרשים לבחון את הסיפור ולהחליט עם מי הצדק), הכל נשאר ברמת המצועצע ולרגע אחד לא קיימת דריכות או חרדה אמיתית אצל הצופה לגבי גורלו של הגיבור ולסיפורו המפורסם והידוע מראש.

סנודן בחדר חקירה

הניסיון של סטון לשזור את מרכיבי הסיפור כושל כבר אחרי המערכה הראשונה, עומס בפרטים, נפילות במשחק לא אמין, חוסר הבניה וכן הלאה, גורעים מאמינות הסיפור ומרחיקים מאיתנו את היכולת להתרגש ממנו. נדמה, כי שעתיים פלוס צפייה ב"מרגל סנודן" זה סוג של מריחת זמן כשלמעשה רק ההבלחה של ניקולס קייג' ובכלל, המערכה הראשונה של הסרט, מצדיקים את הצפייה בו.

כוכבים – 3

מבחן מרלנה – עובר בקושי. מילס ה"חתיכה" באמת יוצאת פאתטית עם כל המימיקה המוגזמת ועם כל הדימוי הבלתי נסבל של האישה הקלילה, שעיקר עיסוקה הוא היותה מדריכה לריקוד על עמוד וצילום עצמי בערום חלקי. מי שמצילה את המצב זו העיתונאית והס מספויילרים.

טריילר:

[youtube LtKMgM4wHLo nolink]

צילום: יח"צ