הזוכים הגדולים באוסקר 2017

אם תשאלו אותי אם אני מופתעת מהזכיה של אמה סטון על תפקידה ב"לה לה לנד", רק אומר לכם שזה היה ברור כשמש במזרח. השחקנית הזו היא השמש העולה בהוליווד והיכולות שלה כל כך מגוונות ומלאות עוצמה

זה כבר נוהל קבוע. בליל האוסקרים אני הולכת לישון ובמקום לספור כבשים אני סופרת את המועמדים. מכיוון שאני כמעט אף פעם לא מספיקה לכתוב את הימורי האוסקר מראש, אין לי איך להוכיח שההימורים שלי היו מדויקים או שגויים לגמרי. אבל אין מה לטעות רחוק מדי. לרוב המועמדויות ידועות מראש ולכן אין הפתעות גדולות אלא בתוצאות הסופיות שלא תמיד מיישרות קו בקרב. אז מי הם הזוכים הגדולים של אוסקר 2017?

שני סרטים שמאוד אהבתי לא אכזבו.

בתשאיל מבקרים של אתר "סרט" בחרתי את קייסי אפלק לשחקן השנה. אחרי "מנצ'סטר ליד הים" היה ברור לי שאפלק הוא שחקן עומק, מעורר השראה ולא סתם חתיך שיודע לדקלם. בראיון רדיופני ל"גם כן תרבות" עם גואל פינטו, לפני כשבועיים, נשאלתי אם הוליווד יודעת לסלוח ואם תסלח לקייסי אפלק ותעניק לו את פרס השחקן. אני טענתי שכן. שאם לא נסלח לפולנסקי ואלן, לא יהיו פולנסקי ואלן. מסתבר שצדקתי, הוליווד סלחה וקייסי אפלק קיבל את האוסקר.

מנצ'סטר ליד הים

בביקורת שכתבתי על "מנצ'סטר ליד הים" באתר סלונה, התעכבתי על התסריט המעולה של קנת לונרגן שעושה את הסרט לטרגדיה פואטית. אני מקנא בלונרגן קנאת סופרים על התסריט המושלם והמושכל שכתב ואין ספק שהתסריט של מנצ'סטר העפיל על המעומדים האחרים.

אבל גם "לה לה לנד" לא אכזבו. הסרט שיצאתי ממנו מוקסמת ושכורה מאהבה, העניק לדמיאן שאזל  את האוסקר על הבימוי ובצדק. שאזל הוא צעיר האוסקרנטים בבימוי, בן 32 בלבד, שהביא חשיבה מקורית ומפותחת לזירה ההוליוודית. אני לא יודעת איך, כמו כישוף, הוא מצליח לחמוק מקלישאות וליצר יצירה מתקתקה עם עמוד שדרה שמכאיבה באמת, אבל הוא עשה את זה ובענק.

לה לה לנד הסרט

ואם תשאלו אותי אם אני מופתעת מהזכיה של אמה סטון על תפקידה בלה לה לנד, אני אומר לכם שזה היה ברור כשמש במזרח. אמה סטון היא השמש העולה בהוליווד והיכולות שלה כל כך מגוונות ומלאות עוצמה שהיופי המהפנט שלה מתגמד כשהיא בתפקיד.

גם האוסקר בקטגורית המוסיקה שקיבל ג'סטין הורוויץ, והאוסקר על השיר "עיר של כוכבים", שניהם על לה לה לנד, לא מפתיע. לה לה לנד הוא אחד הסרטים שמפר אקסיומות ברורות, ומעניק למוסיקה מקום של נשמה בתסריט. המוסיקה בסרט נשארת איתך הרבה אחרי ונותרת בפני עצמה. כך גם "עיר של כוכבים" שלא הפסיק להתנגן, מאז צאת הסרט, ברדיו.

והנה זה בא. צילום. גם כאן, לינוס סאנדגרן, לה לה לנד, מקבל את האוסקר. הצילום בלה לה לנד מרובה שכבות ומצליח ליצור שפה ואווירה, לצאת ולהיכנס מלוקיישנים, לתת לנו תחושה של בפנים ובחוץ בו זמנית ולהשתמש במצלמה כקופסאת קסם אמיתית. גם כאן, מתן האוסקר ראוי ביותר. וזה מוביל אותנו לעיצוב האמנותי שהיה האוסקר הראשון ללה לה לנד (במונחי סדר הטקס).

וורן בייטי באוסקר

באוסקר הזר, אחרי שסופת חול הישראלי נותר מחוץ לתחרות ביחד עם סרטים משובחים אחרים, זכה הסוכן, סרט אירני של הבמאי אסגר פרהדי, שיגיע בקרוב לאקרנים בישראל.

אם נדלג רגע על רוורס לקטגוריית העריכה, איפור, תלבושות, סאונד ושות' (כל הפרטים באתר האוסקר 2017) ונריץ קדימה לקטגוריית הסרט הזוכה, נגלה תקלה מביכה. מרוב פרסים ללה לנד,  הוכרז על ידי וורן בייט יופיי דאנוויי, בטעות כסרט הזוכה בעוד הזוכה האמיתי הוא "אור ירח". הם כמובן מיהרו לתקן את הטעות ולהוכיח למצלמה מה כתוב בכרטיסייה.

מונלייט קאסט

"אור ירח" (שקיבל גם את האוסקר על התסריט המעובד של ג'נקניס ומקרייני ואת שחקן המשנה, לשחקן מהרשלה עלי) הוא סרט מרגש, המעמיד במרכזו גבר שחור בשלבים שונים בחייו ואת העולם הנחווה דרכו. הסרט מבוסס על ספרו הפופולרי של טארל אלווין מקרנאי. ואם טקס האוסקר בשנה שעברה נתפס בעיני רבים כגזעני, הרי שהטקס השנה הוכיח כי הוליווד יודעת לא רק לסלוח אלא גם לתקן ובזכייתו של "אור ירח" יש ללא ספק משהו מהצדק הקוסמי.

חשוב לציין שגם הפעם הכל היה נוצץ, הפפיונים הונחו על הצווארונים בקפידה והשסעים של השמלות הנוצצת נגזרו על פי מידה. הוליווד יודעת לתת שואו אלילי, בזה אין ספק.