ביקורת סרט: "זרים מושלמים"

עבודת הבילוש ב"זרים מושלמים" מתוחכמת פי כמה כי היא מוכיחה שלא צריך ללכת רחוק מדי, מספיקה המציאות עצמה כדי לחשוף "סודות" אפלים מספיק שהנייד יצייץ. הסרט מתחקה אחר מציאות סדוקה, נאמנות במבחן, ופרץ גירויים יומיומיים

במוקד הסרט, "זרים מושלמים", זוכה האוסקר האיטלקי לסרט הטוב ביותר, נצבים זוגות בני שלושים פלוס -ארבעים, שנפגשים לארוחת ערב חגיגית משותפת, בליל ליקוי ירח. ארוחת הערב משנה את אופייה, כאשר אחת המשתתפות מציעה משחק חברה נוסח "אמת או חובה". במסגרת המשחק מתבקשים המשתתפים להניח על השולחן את המכשירים החכמים שלהם וכל הודעת טקסט שנכנסת, צריך לקרוא בקול רם וכל שיחת טלפון, צריך לשים ב"ספיקר" ולשוחח בפומבי.

כבר בתחילת המשחק אנחנו מודעים לסכנה, מעצם הבקשה לחשוף את המסרונים, ולפלישה למרחב הפרטי. ואכן, לאט ובהדרגה, במהלך הארוחה, נפתחות תיבות פנדורה בזו אחר זו של כל אחד מהמשתתפים ונראה כי המעטפת התמימה של הזוגיות המושלמת אינה אלא העמדת פנים מצד כולם. בין בגידות "פנטזיה" ברשתות החברתיות לבין אס.אמ.אסים, "תמימים" ו"יצריים" בו זמנית, לבין בגידות של ממש, מתגלה כי מערכת היצרים של המשתתפים רוחשת וכי בין החברים הכי טובים ישנם סודות שמעמידים למבחן את מערכות היחסים הזוגיות באשר הן.

סרט זרים מושלמים

מעבר לקומדיה שנונה ומצחיקה, ניצבת לפנינו יצירה נוקבת ונטורליסטית, שמעמידה מראה לחברה, למשפחה ולזוגיות בעידן הטכנולוגיה החדשה. אם בשנים האחרונות, מותחני בילוש רבים ומתוחכמים משתמשים בהתפתחות הטכנולוגית כ"כר" פורייה לפיתוח פרשיות בילוש מורכבות (מגניבת זהויות ב"הנעדרים" של קובן ועד חשיפת רצח בחסות הטכנולוגית ב"טוב מראה עיניים" של ברקלי וכמובן, רב המכר "קולו של המלאך" של גיום מוסו שנפתח בטעות גורלית של איש ואישה שנתקלים זה בזו ומחליפים בטעות את מכשירי הנייד שלהם וישנן אינספור דוגמאות).

הרי שעבודת הבילוש ב"זרים מושלמים" מתוחכמת פי כמה כי היא מוכיחה שלא צריך ללכת רחוק מידי, מספיקה המציאות עצמה כדי לחשוף "סודות" אפלים מספיק שהנייד יצייץ. הסרט מתחקה אחר מציאות סדוקה, נאמנות במבחן, ופרץ גירויים יומיומיים, בחסות הווירטואלית, שקשה לעמוד מולם אלא אם מתנתקים ומתנקים לחלוטין מהרשת.

זרים מושלמים סרט

המכשיר החכם תפס את מקומו של "היומן הסודי" והוא מתעד כל תנועה, כל מלה, כל מחשבה. התיעוד מתויג עם תאריך ולעיתים עם תמונה שחושפת הרבה מעבר לדמיון. אם לא שמתם לב, המכשיר החכם הולך אתכם לכל מקום, לשירותים, לרכבת, למעלית… וכך מתפוררת לה החשיבות של המציאות הקונקרטית וכך נוצר יקום מקביל ש"משטה" בהמונים ומאידך באנשים הקרובים והיקרים לנו.

והאם צ'ט תמים בפייסבוק שגולש לפלירטוט, נחשב בגידה? והאם ניתן לסלוח אחרי שהאמת על חציית הגבול של בן הזוג מתגלה? היום יותר מתמיד, ברורה ה"סכנה" שהרשת טומנת בתוכה. שיטוט תמים עלול להתגלות כהרה גורל ביחס לתפיסת הזוגיות ותופעת האובססיביות כלפי הלא קיים, גדלה למיימדים עצומים. כל אלו הופכים את "זרים מושלמים", מעבר לקומדיה, למסמך אקטואלי מרתק.

זרים מושלמים

לא פלא שלכתיבת התסריט החכם, המצחיק והנהדר, חברו לא פחות מחמישה כותבים: פיליפו בולוניה, פאולו קוסטלה, פאולו ג'נובזה, פאולה מאמיני, רולנדו ראבלו.. ריבוי הכותבים מאפשר אותנטיות מרבית, במארג נקודות התצפית השונות של המשתתפים, על החיים בכלל ועל מערכת הזוגיות בפרט. באופן מפתיע לטובה, סרטו המעולה של הבמאי פאולו ג'נבוזה, לא עוסק בקלישאות גרידא, אלא מציע אלטרנטיבה מנומקת לעיסוק ב"סודות" בין בני זוג ובין החברים הכי טובים  ומציף את אחד הקונפליקטים המדוברים של המאה הנוכחית: בגידות ווירטואליות.

מעבר לשאלות, האם בגידות ברשת באמצעות צ'טים, אס אמ אסים ומיילים נחשבות בכלל בגידה? האם הזוגיות היפה כלפי חוץ אינה אלא העמדת פנים גורפת שבני הזוג משחקים בה את תפקידם במודע, משחק הישרדות? משחק ה-לית בריריה? או שמא הזוגיות היא בחירה יומיומית, אמתית וכנה נוכח כל הפיתויים והמלחמות? הסרט מציף סוגיות של מוסר עצמי מול מוסר חברתי ושאלות פילוסופיות רבות ביניהן לקיחת אחריות של הפרט על החיים המשותפים ולכן בעיני, הוא לא פחות מסרט חובה.

טריילר:

[youtube k4GpcSK7uQE nolink]

כוכבים – 5

מרלנה- עובר++. הדיאלוג הנשי בסרט הזה, פשוט ומבריק,  שלא נדבר על ההיגיון הנשי.

צילום: יחצ