ביקורת סרט: "וונדר וומן"

מי שמחפש ולו מעט עומק בעולם כמו גם בקולנוע, יתאכזב מהיעדר המשמעות האמיתית שנלקחת מ״אשת חיל״ בגילומה של הכוכבת הישראלית, גל גדות. הסרט ״וונדר וומן״ נשען על יופייה של הגיבורה ועל גימיקים ממוחשבים

על פי מה מודדת ביקורת קולנוע את טיבו של סרט חדש? יש להניח שעל פי אמות המידה של העולם והערכים שמעניקים את הטעם, כלומר את המשמעות ועל פיה את הפרשנות, של המבקר. ובכן, הניחו לי לפקפק בזה לרגע… על הביקורת בהיעדר אובייקטיביות, להיכתב לכל הפחות בכנות. לכן אולי חגיגת ״וונדר וומן״ שחווינו כאן בשבוע שעבר, נתפסה בעיני כמוגזמת, כשנדמה שכולם הסתנוורו מההפקה הזוהרת שבמרכזה כוכבת ״על״ יפהפייה מבית היוצר הישראלי.

יש להניח שמבקרים שנמנים על מעריצי סרטי קומיקס גיבורי ה״על״ מבית די.סי, עפו על ״וונדר וומן״ כמו גם מבקרים שמעריצים את גל גדות בשל יופייה וכישוריה ורואים בה את פסגת ההצלחה הישראלית בחו״ל. עם זאת, מי שמחפש ולו מעט עומק ומשמעות בעולם כמו גם בקולנוע, יתאכזב מהיעדר המשמעות האמתית שנלקחת מ״אשת חיל״ בגילומה של כוכבת ישראלית.

״אשת חיל״ הוא הפרק שמסיים את ספר משלי, ספר שכתב שלמה המלך ומופיע בתנ״ך. דמותה של אשת החיל והאומץ שלה מובאים מהיותה קרובה לאינסוף, בעלת עולם פנימי, עמלה ובעיקר ״חכמה״. על היופי לא נאמר שם אלא ״שקר החן והבל היופי״. לאשת החיל היכולת לגלם ״מכלול״. מכלול זה מבטא את שלמותה גם ביחס לתכלית הנשית שאינה מתבלבלת או מתערבבת עם השקפה זרה. הפמניזם של אשת החיל הוא פמניזם שקט אבל בעל עוצמות שקושרות אותה לאינסוף.

וונדר וומן

לעומת ״אשת חיל״ התנ״כית (שהיא המקור והמשמעות לצירוף הזה גם על פי הנצרות), ״וונדר וומן״ הוא סרט שמטעה את הצופים ושולח אותם למיתולוגיה היוונית. מקומו של היופי במיתולוגיה היוונית, קרוב כמעט למקומו של אל. אנשים יפים על פי המיתולוגיה הם חצי אלים.

וכך, האקספוזיציה ל״וונדר וומן״ מזכירה קצת את ״סיפורי עמים״, כאשר סיפורי המיתולוגיה היוונית נקשרים לדמותה של דיאנה-וונדר וומן בילדותה. הרקע הזה ריק מתוכן היסטורי ממשי. לא רק בהיבט הקולנועי אלא גם בהיבט הנשגב, משום שהאינסוף לא נמצא בטרמינולוגיה האנושית שבה כלל והאחריות עצמה מועברת לאל שניתן לנצח. כך שהעולם עצמו לא מובל ל״תיקון״ אלא לאפיזודה שתשרת את האינטרס של הגיבורה ששוב מאמינה בקלישאה, שכנראה לנשים אין מנסו ממנה, אהבה (״אני מאמינה באהבה״ היא אומרת שזה בערך כמו להגיד ״אני מאמינה בגברים״).

וונדר וומן

דיאנה גדלה כנסיכה בעולמן של נשים באי האמזונות, תמיסקירה, כאשר הנשים הן השליטות והן הלוחמות ויש בזה המון קסם ואווירה אגדית. אבל הגבר שמגיח מהעולם האנושי לעולמן, טייס בשם קפטן טרובר (כריס פיין המצוין), הורס גם את הפנטזיה האפשרית או הבלתי אפשרית הזאת והופך את הסרט לעוד קלישאה רומנטית; הרי אלמלא נוכחותו לא היה טיזר לעלילה כולה. דיאנה הולכת בעקבות טרובר לעולמם של בני האדם כדי להציל אותם מהמלחמה האכזרית שעתידה להחריב את עולמם. המערכה הזו בה וונדר וומן מגלה לראשונה את האנושות, היא רצופת הומור והמוצלחת ביותר בסרט.

כך שאולי אין יותר מידי למה לצפות מהז׳אנר ו״וונדר וומן״ בבימויה של פטי ג׳נקינס, הוא המוצלח מבין הסרטים האחרונים של האחים וורנר (איש הפלדה״, ״באטמן נגד סופרמן״ וכו׳) והוא גם היוצא דופן מבין גיבורי הקומיקס של די סי, משום שהוא מעמיד במרכזו גיבורת ״על״ אישה ולכן גם מאופיין בהרבה רגש ביחס להפקות הקודמות.

וונדר ומומן

אבל ״וונדר וומן״, בכיכובה של גל גדות, נשען על יופייה של הגיבורה ועל גימיקים ממוחשבים, זה לא הקולנוע שחופר לך מחילה בלב. זה הקולנוע שמספק לך חוויה זמנית; יש שיתמלאו אשליה או השראה מתוך הנאה על חושית מהממדים הויזואלים שבו (בייחוד בצפייה בתלת מיימד), אבל לא מעבר לזה; הדלדול הזה של האמת שנדחקת הצידה לטובת משהו שטחי כמו המסר שמלווה אותו: לא בזכות החכמה שלך, בזכות הגוף שלך, מסר גברי למדי, מותיר את הסרט כולו כעטיפה ויזואלית נוצצת ואדרבא, מבחינת התוכן הוא מאכזב למדי והדיאלוגים בו שטחיים מאוד או פשוט לא קיימים.

כך שלמרות הבימוי של ג׳נקינס והליהוק המרענן של גל גדות בתפקיד דיאנה- אשת החיל, שעושה עבודה מצוינת על המסך לצד קאדר השחקנים המוצלח, משהו ב״וונדר וומן״ נותר בהרבה היבטים ברמה של משחק מחשב; מלאכותי ופחות קולנועי כאשר העלילה עצמה שטוחה מאוד וצפויה ברובה.

הטריילר:

[youtube n9GOxIv7MKQ nolink]

כוכבים – 3.5

מבחן מרלנה – עובר פלוס. אחרי ולפני הכל, אישה מובילה את הסרט.

מרלין וניג
יוצרת וחוקרת בינתחומית, מרצה במוסדות להשכלה גבוהה וחברה במועצת הקולנוע הישראלי