*הכותבת היא חגית אליאס, מנכ"לית "מומנטום", מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בע"מ (חל"צ) שותפות מעסיקים של חברות יבוא הרכב, איגוד היבואנים וקרן ביחד.
אם, בעבר הלא רחוק, עולם מקצועות הרכב העלה אצל רובנו עולם דימויים סביב חבורת גברים לבושי סרבלים כחולים מלוכלכים בגריז וכתמי שמן, כיום אנו פוגשים תמונת מציאות חדשה כאשר אנחנו מבקרים במרכזי השירות לרכב לטיפול שגרתי.
תנופת הפיתוח של הרכבים החשמליים, ההיברידיים והאוטונומיים הופכים את מרכז השירות לזירה טכנולוגיות לכל דבר ועניין. הרכבים החדשים, ואלו שיעלו על הכביש שלנו בעתיד הקרוב, כבר לא יפתחו וינעלו עם מפתח, אלא באמצעות אבטחה ביומטרית שככל הנראה תתחבר באופן אלחוטי למערכת הבית החכם שלנו. הדלק, מהר יותר ממה שאנחנו חושבים, לא יישאר הכלי המרכזי להנעת המכונית – אלא מנועים חשמליים שקטים, אנרגטיים וחסכוניים לסביבה, ואם עד היום הנהג כיוון את תנועות המכונית, במכוניות העתיד כלל לא בטוח שיהיה הגה.
מעבר לשינויים הטכנולוגיים המשפיעים על סביבת העבודה במרכזי השירות אנו מזהים הזדמנות ואולי אף תחילת מגמה של יותר שילוב נשים בענף הרכב בדגש על מקצועות ברצפת העבודה. ענף הרכב יכול להיות הענף הראשון שיסדוק את החלוקה המגדרית של עולם המקצועות, בעיקר בזכות הטכנולוגיה המאפשרת אבחון וטיפול ברכבים המשוכללים.
ולמה לא בעצם?
המרחק שעלינו לצמצם טמון בתפיסות מגדריות 'מסורתיות' המשפיעות על בחירת המקצוע והיא קיימת אצל נשים וגברים כאחד. תפיסות שיש לשנות כבר במוסדות הלימוד וההכשרה.
אז מיהו המכונאי/ית החדש/ה? הבסיס טמון בלימודי הרכב הנחשבים ללימודים קשים ומורכבים המפגישים את הלומדים עם מגוון דיסיפלינות. הרכב החכם הינו מחשב על גלגלים בעל עשרות חיישנים. אבחון תקלות ברכב מציב אתגרים מכניים וטכנולוגיים המתרחקים מתפיסת המקצוע המלוכלך ודורשים עבודה עם 'הראש', וגם סביבה העבודה מייצרת הזדמנויות: קיימת דינמיות במסלול הקריירה, עולם חדש של אפשרויות תעסוקה בעידן המייקרים.
הידע, הניסיון וכלי החשיבה והיישום בהם מצוידים המכונאים מאפשרים להם אופק תעסוקתי. עולם העבודה החדש מאופיין בהשתנות מתמדת של אפשרויות ועיסוקים, שרבים מהם קשורים לעבודה עם טכנולוגיות מתקדמות – גם ברמת החומרה והמכניקה. המכונאים החדשים מצוידים בידע, בגישה ובהבנה ("ארגז כלים") שיאפשרו להם להתפתח מקצועית ותעסוקתית לאפיקים שונים בתוך עולם הרכב וגם מחוצה לו. היזמים שבין המועסקים יוכלו להשתמש בארגז הכלים שלהם כדי לקחת חלק בפיתוח מיזמים וסטרטאפים.
עם זאת, חשוב לציין שעבודה במרכזי שירות מאפשרת, למי שחפץ בכך, גם גמישות בשעות העבודה ובניית אופק תעסוקתי, סביבת עבודה תומכת ומתגמלת, ויכולת להתפתח מקצועית בתחומי המכונאות, על בסיס המומחיות של החברות היצרניות בחו"ל (שעוברות להיות חברות תוכנה-חומרה בואכה רובוטיקה, יותר מאשר חברות ייצור רכב).
תפקידה של המדינה
כמובן שגם המדינה צריכה לתרום למאמץ לשילוב נשים במקצועות הרכב. מניסיונות דומים בעבר ראינו שכאשר המדינה מעודדת העסקה של נשים בתחומים מסוימים, הן מאיישות את התפקידים הרבה יותר מהר ממה שחושבים.
ראינו את זה בצרפת למשל, כשבשנת 2014 הממשלה העבירה חוק לפיו כל דירקטוריון חייב להכיל בתוכו ייצוג של לפחות כ-21% נשים. לאחר שנשמעו קולות שאומרים שאין מספיק נשים מקצועיות שיכולות להכיל 21%, הוכח לא רק שיש 21%, אלא שהמהלך הזה הגדיל משמעותית את כוח העבודה ורווחיות החברות, כך שנחקק חוק המשך שקבע כי יש להגדיל את אחוז ייצוג הנשים ל-40% מחברי הדירקטוריון. שינויים דומים נעשו גם בתעשיות אחרות כדוגמת ההייטק, שבעבר נשלטה על ידי גברים וכיום ניתן לראות נשים רבות שעומדות בראשן של חברות מהשורה הראשונה.
אם נשכיל ונקדים לבצע שינויים ומהפכות כגון אלו גם בעולם הרכב, נוכל לזכות בתעשייה מובילה, הטרוגנית ופורחת לא פחות מתעשיית ההייטק הישראלית ששמה נישא למרחקים. חודש האישה 2019 הוא הזדמנות מצוינת להסתכל על עולמות העבודה והתעסוקה שעדיין מאופיינים בבולטות גברית ולהתחיל לשלב נשים בתעשיית הרכב, אחת מתעשיות המחר עתירות הידע, המלאה באופציות תעסוקה, צריכה להיות הראשונה. לכך יש גם ערך כלכלי שישפיע בהכרח על הפריון.
***