עתידות: השנה תהפכי לבעלת עסק מצליח ביותר

סוף שנה הוא הזמן הטוב ביותר ללמוד את העסק שלך, ולתכנן את השנה הבאה כדי להפוך אותו לעסק פורה ומצליח. איך עושים את זה? קבלי 9 טיפים מהמומחית

שאטרסטוק

הימים של סוף דצמבר מבשרים שהנה חלפה עוד שנה, מה שבתור עצמאיות ובעלות עסק אנחנו לא תמיד מצליחות לראות בעצמנו, כי עבור עסקים קטנים פעמים רבות יום רודף יום, חודש רודף חודש, ודו״ח רודף דו״ח. אז קבלי חדשות מרעישות: זה לא חייב להיות ככה.

נכון שבתור בעלת עסק קטן את ממלאת לפחות שלושה תפקידים בעסק כדי שיצליח, ונכון שאי אפשר להוסיף שעות ביום, אבל אפשר בהחלט להגדיל את הרווחה ואת אורך הנשימה שיש לך, ואפילו להוציא לפועל יזמויות חדשות – אם רק מתכוננים לכך מראש.
זוהרית יוגב, מנהלת אזור עסקים מרכז בבנק לאומי, טוענת שבניגוד למה שהורגלנו לחשוב, הבנק הוא ידידם הטוב של העסקים הקטנים, ושצריך רק לדעת איך לעבוד איתו.

״הבנקאות של העתיד הולכת לכיוון דיגיטלי, וגם אנחנו כמובן. כמעט כל פעולה אפשר לבצע היום באופן דיגיטלי בבנק בנוחות ובקלות, אבל לעסקים קטנים יש צרכים מיוחדים, שקשורים גם לאופי העסק ולבעלת העסק, נתונים שאף מחשב לא יודע לשכלל ולכן דווקא עבור העסקים הקטנים יש חשיבות גדולה במיוחד לטפח קשר עם הבנקאי שלהם. פגישה עם בעל העסק משנה את הגישה, מגדילה את העניין ומאפשרת מציאת פתרונות יצירתיים ומותאמים אישית.״

ולמה דווקא עכשיו? כי אין כמו סוף שנה כדי לתכנן שנה עסקית חדשה. הנה 9 טיפים לתכנון מוצלח של השנה החדשה בעסק.

1. להכיר את העסק דרך המספרים – הפן של ההתנהלות הפיננסית הוא מאבני הדרך הכי חשובות להצלחת עסק. לרוב, בעלת עסק קטן מבינה ומכירה את תחומה על כל פניו,  אבל חשוב שתבין ותכיר גם את מה שעומד לרשותה כדי להתנהל נכון ברמת התזרים, האשראי, המסגרות – כמה עולה העסק שלך? כמה הוא מרוויח? – במיוחד עבור עסק קטן מחסור בידע הזה יכול להיות שאלה של להיות או לחדול.

שאטרסטוק

״כשאת נכנסת לעסק צריך שיהיה הון עצמי ולא להתבסס רק על אשראי בנקאי, כי אחרת מהר מאוד תגיעי למחנק. במיוחד בעסקים קטנים, בהם התקבולים מגיעים מאוחר והתשלומים יוצאים מוקדם, בעלת העסק נדרשת לפעמים 65 יום מימון עצמי לפני שתראה את התקבולים, ואם אין הון עצמי בעסק יש סכנת חידלון.״
זוהרית מדגישה שחשוב במיוחד להכיר את תזרים העסק ולייצר מסגרות תואמות. הון עצמי הוא אמצעי מימון זול יותר והוא יסייע לך מכיוון שככל שהמחזור יגדל כן צרכי האשראי יגדלו איתו, אך יכולת ההחזר לא תמיד תגדל בהתאם.
2. תעשי רק מה שאת טובה בו – עסקים קטנים מנסים לחסוך ככל שאפשר בהוצאות, אבל במה שאת לא טובה קחי איש מקצוע שיעזור לך. רואה חשבון, יועץ מס, עו״ד, כל מי שיעזור לך להכיר את תמונת המצב הפיננסית, תנאי השוק, תנאי התשלום, הזכויות והחובות שלך – הם יעלו כסף, אבל יפנו לך זמן לעיסוק העיקרי שלך ויתנו לך ערך רב ופעמים רבות יוכלו לחסוך לך הרבה כסף וזמן יקר.
3. חשוב להכיר את הצעות הערך של הבנקים – שלך ואחרים. חשוב לדעת שאת מכירה את החשבון של העסק שלך. בנקאי, קצין אשראי או מנהל סניף יכולים לתת ידע שיעזור לך בניהול העסק. הם מכירים עסקים רבים לאורך שנים, מבינים את האתגרים וגם את הפתרונות, הם רואים יריעה רחבה ואת העסק כולו לרוחב ויכולים לתת טיפים לייעול ההתנהלות היומיומית של עסק.
כמו שכבר רמזנו בראשית הכתבה, על פי זוהרית בנקאי הוא שותף לעסק, גם בשוטף, אבל בעיקר בצמתים משמעותיים של העסק – בכניסה להשקעה, שיפוץ, החלפת מכונות, רכישת נכס – כל מה שאינו בליבת העשייה השוטפת, כל מה שהוא פרויקט שיצטרך מימון משמעותי שאינו בשגרה, חשוב לשאול קודם, להתייעץ ולשמוע בבנק כדי למצוא את הדרך הכי נכונה לממן זאת.
אולי זה הזמן לתזכורת בעניין בסיסי מאוד: השקעה חריגה מממנים באופן ייחודי ולא מתזרים הפעילות השוטפת. ניהול השקעה גדולה מהשוטף יכול לחנוק עסק ולעצור אותך. יועץ טוב בבנק ימנע ממך את הצעד הלא נכון ויעזור במציאת פתרון תואם.

שאטרסטוק

4. שקיפות – כלל חשוב להצלחת מערכת היחסים שלך עם הבנק הוא להיות גלויה ולשתף, גם אם מדובר בחריגה פתאומית, בהשקעה גדולה שאת מתכננת, או אפילו בצ׳קים שאין להם כיסוי.
כאשר הבנקאי שלך מיודע מראש על אירוע משמעותי בעסק או על השקעה גדולה, הוא יכול לתפור לך חליפה תואמת.
לפני כניסה להשקעה חשוב ללמוד את המשמעויות שלה ולבוא עם תחזיות ריאליות כדי שהבנק ידע להתאים את המסגרות ולהכין פתרונות מגירה למקרה שהתרחיש יהיה יותר פסימי בפועל, מבלי שתקרסי.

5. בערך וגם בדיוק חשוב שתכירי הצעת ערך חשובה במיוחד לעסקים קטנים: בלאומי, שזכה במכרז הקרן בערבות המדינה, יש גב שמאוד רוצה לעודד את תחום העסקים הקטנים. הקרן נותנת פתרון טוב לעסק, גם כשאין בטחונות. אשראי מהיר, זמין וזול יחסית, במקומות שהבנק היה מתקשה לתת בעצמו.
זה רלוונטי במיוחד לעסקים בתחומים שבנקים לא אוהבים לממן, למשל
תחום המסעדנות, תשתיות ועוד, אבל למעשה לכל עסק קטן, יש אפשרות לקבל מימון של עד 8% מהמחזור, ועד כ-2 מיליון ש״ח, בריבית אטרקטיבית של החל מפריים + 1.9%, לתקופה של עד 5 שנים.

6. תחסכי כמה שיותר זמן וכסף  – הפתרונות הדיגיטליים של הבנק משרתים אותך פעמיים כבעלת עסק קטן – בשימוש בהם תהני מחסכון בעמלות וגם מנגישות ומזמינות 24/7.  האופציות הדיגיטליות שעומדות לרשותך הן כמעט בלתי מוגבלות, החל מהזמנת תור, צ׳אט עם בנקאי, העברת כספים, ועד סחר בין לאומי, העברות למוטבים קבועים, ועוד.

״אם במקרה הדיגיטל הוא לא בדיוק לחם חוקך יש לנו את סיירת דיגיטל לבעלי עסקים. אנחנו שולחים דיילי דיגיטל עד לבית העסק לליווי על המחשב הפרטי שממנו מנוהלות הפעולות הפיננסיות כדי להכיר את הפעולות בדיגיטל. בעצם בעל עסק זוכה להכשרה שמותאמת לניואנסים של העסק שלו, עם איש המקצוע שמבצע את הפעולות בפועל.״ מספרת זוהרית. ״אמנם בהתחלה יש רתיעה אבל אחרי שלומדים ומתרגלים כולם שואלים אותנו  ׳איך לא עשיתי את זה קודם?!׳״

שאטרסטוק

7. חזרה לבית הספר אחת ההצעות הייחודיות של בנק לאומי הוא בית הספר לעסקים. סדרה של שישה מפגשים שמכילים את כל התוכן שבעל עסק זקוק לו כדי לייעל את ניהול העסק.  ״הצעתי לחבר להירשם למחזור הקודם, ואחרי לבטים רבים הוא הצטרף. באמצע המחזור הוא התקשר להגיד לי שהוא לא מאמין שאנחנו לא משווקים את התכנית באגריסיביות. יש שם את בעלי המקצוע הכי איכותיים, הרצאות מרתקות וחיוניות בכל תחום שנוגע לעסקים קטנים – הצעות ערך, שיווק בדיגיטל, מינגלינג ונטוורקינג, ייעוץ מס ועוד.
כל התכנית  מאוד איכותית, נותנת ערך מלא, המון תוכן מעשיר והכל בחינם. בהתחלה חשבו שהשתגענו, היום לוקח יום וחצי למלא הרשמה מרגע שנפתח מחזור חדש.״

הרצאות בית הספר לעסקים של לאומי נמצאות גם בחינם ללקוחות כל הבנקים באינטרנט.

8. במקום ללכת לבנק, הזמיני אותו אלייך״החשיבה שמאחורי ׳באים עד אליך׳ היא שבביקור בעסק אנחנו רואים את הפעילות והעשייה, יש משהו מאוד מחבר שמבין את הצרכים, זה עוזר להוציא את הבנקאי מהניירות והמספרים ולהגיע למצבים שבהם מבינים דברים שהמספרים לא משקפים.״

מומלץ להזמין את הבנקאי לביקור בעסק בפרט לפני השקעה גדולה או צמתי החלטה, אבל ככלל, כדאי לדאוג למפגש שנתי עם הבנקאי בעסק עצמו.

9. פייסבוק טוב לעסקים – נכון שחלק גדול מהקהל שלך נמצא בפייסבוק, אבל האם חשבת על כך שגם השותפות שלך והקולגות שם? קהילת ״דיגיטליות בעסקים״ של לאומי וסלונה היא קבוצת פייסבוק שמייצרת ערך רב עבור בעלות עסקים קטנים שרוצות לשפר את היכולות וארגז הכלים הדיגיטלי לקידום העסק שלהן, וכן מפעילה את התכנית המוצלחת ״בית הספר לשיווק דיגיטלי״ לנשים בעסקים קטנים. מוזמנות להצטרף אלינו.