יתרונות בעבודה בחלל עבודה משותף

מחלום למציאות: מה הקסם של ה-open space ואיזה מחיר הוא עשוי לגבות והאם כמו כל דבר בחיים זה מחיר ששווה לשלם, אם תשאלו אותי התשובה היא לחלוטין 'כן'. תקראו ותחליטו

מאת: יעל ברנר פרנקל, יזמית ומייסדת 'האוס' women co-working חלל עבודה משותף לנשים

זה התחיל מחלום שחלמתי באפריל 2014, המשיך לחלום בהקיץ והייתה לי הזכות להגשים אותו ולהפוך אותו למציאות.

ראיתי אותנו, מקבץ של נשים, יושבות במהלך היום בחלל חופשי ומאפשר. חלקנו עובדות, חלקנו כותבות וחלקנו מדברות, נעות בין העמדה לספה ולמטבח החופשי תוך כדי מינגלינג ושיחות ספונטניות. אלו תמיד השיחות הטובות ביותר.  ארבע שנים עברו מאז החלום והיום אני רואה את זה קורה בפועל. הייתה לי הזכות להגשים חלום. אנחנו יושבות כל אחת במקומה לפי בחירתה, בהתאם למצב הרוח שבו היא קמה. לפעמים קצת רחוק ולפעמים ממש בלב ה-open space כדי להתערבב, לשמוע ולהשמיע.

הבחירה היא אחד היתרונות העיקריים ב-open space ולזה לא היה ולא יהיה תחליף.

חלל פתוח אור גפן

יתרונותיו של ה-open space באים לידי ביטוי מתוך מודעות סביבתית, מתוך יכולת "לקרוא" סיטואציות ולהיות בהתקשרות עם הסובבים. תכונות אשר ברוב המקרים טבעיות לנו הנשים. אנחנו יכולות להפיק שיתופי פעולה ממשיים כשאנחנו ביחד. רק דרושה לנו ההזדמנות. הישיבה בצוותא תאפשר לנו לקיים סיעור מוחות עם העמיתות הסמוכות לנו, להיחשף למקורות השראה חדשים וליהנות מאווירה טובה וחיובית. גורמים אשר ללא ספק ישפיעו לטובה על העבודה.

חשוב להבין שעבודה מהבית היא לא אופציה –אני אומרת זאת מניסיון. יש הפרעות. תמיד. קשה להתרכז כשיש עוד הרבה מטלות אחרות או טרדות אחרות, שמסיטות את תשומת הלב וזה פוגע בדינמיות, בגמישות וביכולת לפגוש נשים שכמונו. עובדות, מנהלות משק בית, עצמאיות, חולמות, כותבות, או בשתי מילים פשוטות, מרובות פעלים.

חלל עבודה:  ליאון ויצמן

החלופה של בית קפה עם רעשי הסכו"ם או המלצר המנומס שגורם לנו להרגיש שאנחנו לא יכולות שלא להזמין משהו נוסף (כי הרי אנחנו יושבות כבר מעל 3 שעות על כוס קפה אחת), אינה אידיאלית. ואישית, אני גם מעדיפה להכין לעצמי את הקפה שלי איך שאני אוהבת אותו במטבח המשותף והעצמאי. בערבים ראיתי בחלומי אותנו הנשים ממגוון גילאים מתערבבות האחת עם השנייה לכדי שיח מפרה. מה שקורה אצלנו בהאוס בתקופה הכל כך קצרה הזו, מוכיח גם פה שהמציאות מתעלה על כל דמיון. אנחנו מגיעות להרצאה בנושא מסוים, ובסופה נשארות ומדברות על הכל. כל נושא יכול לצוף וסביבו אנחנו מתאספות במעגלים קטנים וגדולים, עושות נטוורקינג ומשוחחות על שעל לבנו.

לפעמים ההרצאה היא רק תירוץ

ממחקר שערכה התכנית הבינלאומית לחקר מקומות עבודה באוניברסיטת קורנל בארה"ב, נמצא שקשר עין בין היושבים בחלל עבודה משותף מאפשר שיחות קצרות, תיאומים והתקשרויות בנושאים מקצועיים. אינטראקציה שמובילה להפריה הדדית בעבודה. היועץ הארגוני, סופר ועיתונאי, ג'יסון פריד, הרצה בשנת 2010 ב-TED על מחקרו 'למה עבודה לא מתרחשת בעבודה'. המסקנה העיקרית של מחקרו תואמת מאוד את החשיבה שלנו ב'האוס' – להביא את הבית למשרד, ולהפוך את המשרד לבית השני.

בגלל כל אלה ועוד בחרתי בשם 'האוס'. אני מאמינה שנדרשת הפרדה. נעים לחזור אחרי העבודה הביתה, אבל גם מאוד כיף להרגיש כמו בבית השני שלך כשאת בעבודה. לשמחתי הרבה, אלה בהחלט התחושות עליהן מעידות הדיירות הקבועות אצלנו ב'האוס', בנוסף לתחושות הסיפוק והעלייה האדירה בתפוקות שלהן מהרגע שהצטרפו אלינו לקהילת נשות ה'האוס'.

חלל עבודה בועז לביא

המכנה המשותף שלנו כנשים מייצר מפגשים הטרוגניים מאוד. כל אחת היא ייחודית בסיפורה, בכישוריה וברצונותיה והאוס נועד לענות בדיוק על מגוון זה. החלל המודולרי של ה-open space משתנה כבהינף יד ומתאים את עצמו לכל מה שרק נרצה שיהיה. בין אם זהו יום עבודה, סדנה אינטימית או הרצאה מרובת משתתפות.

כל אחת מהקומות שלנו מכילה עד 150 איש בזמן נתון ויכולה להתאים לסגנון והטון הנכונים לכל אירוע. נכון, ה-open space גם יכול להציב בפנינו אתגרים. לעיתים דרוש אומץ כדי להיות הראשונה שתעשה את הצעד ותתיישב במקום שתבחר לעצמה בחלל שטרם אוכלס ולעיתים דווקא הבחירה לשבת בין נשים זרות ולהתחיל עמן בשיחה, היא שתדרוש מאתנו להיות אמיצות.

אני מבטיחה, מניסיון, שברגע שזה כבר קורה זה כמו ניצוץ של התאהבות ואז עולה השאלה שאני כל כך אוהבת – "איך לא עשיתי את זה קודם?!"

חלל עבודה ליאון ויצמן

ברור לי שלצד כל הפתיחות שהחלל מאפשר חשוב לשמור גם על האפשרות לפרטיות, לכן ביקשתי מהאדריכל המדהים שלנו, דן טרוים, כבר בפרוגרמה של המקום שיאפשר מספיק ישיבה חופשית ולא דחוסה. שישאיר את המקום הנחוץ לנו לטובת המרחב האישי והפרטי שלנו. בנוסף, יצרנו גם עמדות "בוטים" (חדרים אינטימיים לשיחות אישיות, שאפשר לנהל בפרטיות מוחלטת) כעוד אחת מהאפשרויות של החלל המשותף. כך שזה כמובן במחיר הכולל וללא עלויות נוספות.

השקענו חשיבה מרובה ב-open space שלנו וזה בגלל שאנחנו כל כך מאמינים בישיבה מהסוג הזה: אנחנו מציעים הרבה פינוקים, כי זהו בכל זאת בית שני וביניהם ברז יין לפינוק של שקיעה או סתם כשמתחשק. דק גדול מוקף אוויר ונוף, כאילו אין זהו מרכז הארץ, ריהוט ראשון במעלה, השולחנות שלנו עוצבו ב-costume made וכולם עם קווים עגולים, צבע לבן מרענן את המשרדים והוא מעביר גם את האווירה הנעימה והכל כך טבעית בחלל החופשי, המטבח המשותף בכל אחת מהקומות שלנו מרווח ונעים ובין שתי הקומות עובר גרם מדרגות מרכזי פנימי שמחבר בין שתי הקומות והופך את החיבור לכל כך טבעי והטרוגני. השקענו בצמחייה מרובה שמכניסה המון ירוק בעיניים והכל נשטף בשפע של אור טבעי במהלך היום.

חלל עבודה, סם יצחקוב

האוס נועד לאפשר לך לעבוד ולהיות. תהיי הגרסה הכי טובה של עצמך. העבודה עליך, האדמיניסטרציה עלינו. עלות של משרד או מושב עבודה בחלל המשותף כוללת בתוכה את הכל: חשמל, מים, ארנונה, מכשור, ריהוט, חברת ניקיון, חברת ניהול ואחזקה. כשכל ההוצאות הנלוות אינן דורשות התייחסות ומעטפת העבודה מנוהלת בשבילך. הכל כדי שאת תהיי פנויה לתעל את כל האנרגיות לדבר העיקרי, הלא זוהי העבודה, הרחבת הקשרים החברתיים והעסקיים והגשמת כל החלומות.

בואי as you are. מחכים לך ב'האוס'.

** הכותבת,יעל ברנר פרנקל, יזמית ומייסדת 'האוס' women co-working חלל עבודה משותף לנשים