ייעוץ רובוטי – מה זה ולמה זה טוב לנו?

שירות של ניהול תיקים דיגיטלי מחליף את המפגש הפרונטאלי עם משווק השקעות וחוסך עבורנו דמי ניהול, זמן וטרחה. אם מוסיפים למשוואה גם ביצועים טובים – די ברור למה כולנו צריכים להיות שמחים שהעתיד כבר כאן

כך משקיעים היום בבורסה
השקעה בבורסה היא כבר מזמן לא עניין ששמור רק לבעלי הון. על רקע התשואה הגבוהה שניתן להשיג דרך השקעה בחברות או מדינות, אין פלא שרבים ורבות מאיתנו מחפשים כל הזמן אחר דרכים חדשות להצטרף לאפיקי חיסכון אפקטיביים. בנוסף, החדשות הטובות הן שלאחרונה גם קל יותר לעשות את זה באמצעות ניהול תיקים דיגיטלי, או במילים אחרות "ייעוץ רובוטי".

ייעוץ רובוטי (במקור Robo Advisors) מתאר שירות של ניהול תיקים שמבוסס על שאלון ממוחשב ליצירת פרופיל של המשקיע.  אם פעם היינו צריכים לפגוש משווק השקעות בשביל לספר לו כמה כסף יש לנו, לכמה זמן אנחנו רוצים לחסוך, מה רמת הנזילות המבוקשת ומה רמת הסיכון שנהיה מוכנים לחיות איתה – הרי שעכשיו התהליך הזה מבוצע אונליין ובצורה מהירה, מאובטחת, נוחה ומשתלמת מתמיד.

מה היתרונות של ייעוץ רובוטי?
ייעוץ רובוטי עוזר להגדיר את אופי ההשקעה המבוקש ולבנות תיק השקעות בהתאמה אישית. בטווח הקצר, זה כמובן אומר פחות זמן שעובר מהרגע שבו רוצים להתחיל להשקיע ועד שהכסף כבר מתחיל לעבוד בשבילנו בשוק ההון. בטווח הארוך, המשמעות היא צמצום עלויות לחברה שמעניקה את הייעוץ ומבצעת בפועל את ההשקעה, ולכן גם עמלות נמוכות יותר עבורנו כמשקיעים.

בשביל שהאלגוריתם יידע איזה תיק השקעות מתאים לנו, הוא שואל בין היתר על סכומי ההשקעה הקיימים, על סוגי ההשקעות המועדפות, על טווח ההשקעה הרצוי, על מצבנו הפיננסי, על מטרות ההשקעה עכשיו ובעתיד וכאמור על רמת הסיכון המבוקשת. לאחר מכן, המערכת יוצרת פרופיל השקעה מותאם אישית.

עוד יתרון של ניהול תיקי השקעות על בסיס ייעוץ רובוטי הוא שניתן להתחיל גם בסכומי מינימום יחסית נמוכים. מהרגע שהמערכת הוקמה, העלות לכל לקוח נוסף זניחה ולכן חברת ניהול ההשקעות לא חייבת לדרוש סכומי השקעה גבוהים כדי לכסות אותה.

 

עלויות נמוכות – והכל באונליין
היתרון הכי משמעותי של ייעוץ רובוטי הוא אפילו לא העמלות המשתלמות. מלבד דמי ניהול נמוכים יותר שנובעים מכך שמדובר על מערכת טכנולוגית ויש צורך בפחות כוח אדם אנושי, הייעוץ הרובוטי מאפשר בניית תיק ההשקעות ללא הטיות אנושיות. אף אדם, מוכשר ומנוסה ככל שיהיה, לא יכול לשקלל את כל הנתונים הקיימים בשוק ואת כל התשובות של הלקוח ולבנות תיק אופטימלי המותאם לרמת הסיכון שמתאימה לכל לקוח. משימה כזו דורשת כוח מחשובי גדול. לאחר מכן, המערכת יכולה לבחור עבורנו מבין שלל מוצרים מחקי מדדים בורסאיים – כמו קרנות נאמנות ותעודות סל – את המוצרים המתאימים לנו ביותר במחיר הזול ביותר.

לפיכך,  בעוד יועץ השקעות תמיד יהיה מוגבל בזמינות שלו, ביכולת עיבוד הנתונים שלו ובכך שככל אדם הוא סובל מהטיות פסיכולוגיות אנושיות, לא משנה כמה טוב או מנוסה הוא יהיה. בזכות ייעוץ רובוטי כבר אין בעיה כזאת. הכול נעשה דרך הטלפון או המחשב, לא צריך להגיע לפגישות מייגעות ואפשר לעקוב אונליין אחרי הביצועים.