כל מה שצריך לדעת עמדות טעינה לרכב חשמלי

המדריך המלא על עמד'ות טעינה של מכוניות חשמליות, מחירים פריסה והתקנת עמדות.

 

 

מרבית יצרניות הרכב היום מציעות דגמים חשמליים או היברידיים בנוסף לדגמים הרגילים בעלי מנוע בנזין. הן קוראות את השוק, מבינות להיכן נושבת הרוח, ומתאימות את עצמן לביקוש המתרחב. בנוסף, גם משרד התחבורה מבין כי רכב חשמלי הוא העתיד, בייחוד בזמנים שבהם איכות הסביבה מככבת בסדר היום העולמי, ומעניקה הטבות שונות ומגוונות, הן ליצרניות אשר ימכרו כלי־רכב לא מזהמים, קרי מכוניות חשמליות, והן עבור האוכלוסייה הרוכשת אותם.

רגע לפני החלפת הרכב שלכם באחד הדגמים החשמליים או ההיברידיים הקיימים בשוק, חשוב לדעת כמה דברים על עמדות הטעינה שלהם.

עמדת טעינה ביתית

בעלי הבתים הפרטיים או אלו שיש להם חנייה פרטית מוסדרת, יכולים בקלות להתקין עמדה פעילה ולהשתמש בה בכל זמן שירצו. התקנה העמדה אינה מסובכת או יקרה במיוחד והיא מתאימה למתח החשמל הביתי, אם כי חשוב לבצע זאת באמצעות חשמלאי מוסמך המתמחה בזה.

עמדות טעינה לרכבים חשמליים ניתן להתקין היום גם בבניינים משותפים או בנייני משרדים. בניינים חדשים בעלי קומות חנייה מחויבים להכין כמה חניות לטעינה חשמלית, ואילו בבניינים ישנים, יש לדיירים אפשרות להתקין עמדת טעינה ואין הם נדרשים לקבל את הסכמתם של כל הדיירים.

התקנת עמדה ביתית

כאשר רוכשים רכב חשמלי או היברידי, יש לקחת בחשבון את הצורך בעמדת טעינה ביתית. יש לבדוק ולתכנן היכן תמוקם, ולהזמין בעל מקצוע אשר יבצע את ההתקנה בפועל.

בעל המקצוע יגיע ראשית כדי להעריך את השטח, לבדוק איזה חיבור לחשמל יש בחנייה, או שמא לוח החשמל נמצא מרוחק ממנה וכן ימדוד מה אורך הכבל שיידרש כדי לחבר את החנייה לחשמל. כמו כן, הוא יבדוק האם יש צורך להחליף את חיבור החשמל לתלת פאזי.

עמדת הטעינה תהיה מותאמת לרכב שאותו רוכשים ובמקרה שבו מחליפים רכב חשמלי אחד באחר, ייתכן ותידרשנה התאמות עבורו.

עלות התקנת העמדה תהיה תלויה בכל המרכיבים הללו כאשר במקרה שבו לוח החשמל קרוב והוא תלת פאזי, המחיר יכול לנוע סביב 1,500 שקלים. במקרים שבהם יש צורך לשנות את החשמל, להוסיף כבל להבאת החשמל לחנייה וכדומה, המחיר יכול לקפוץ לכמה אלפים בודדים.

טעינה מהירה לעומת טעינה איטית

עמדת הטעינה הביתית מיועדת לטעינה ארוכה של כמה שעות עד למילוי הסוללה כולה. טעינה זו נוחה יותר שכן ניתן להטעין את הרכב בשעות שבהן הוא אינו בשימוש כמו למשל בשעות הלילה או בחופשות. עמדות טעינה ציבוריות הפזורות בכל רחבי הארץ, יכולות לבצע טעינה מהירה.

מטרת עמדה כזו היא לאפשר לבעל הרכב לטעון את הסוללה בזמן הקצר ביותר כדי שיוכל להמשיך את שגרת יומו. זו טעינה הנמשכת כחצי שעה והיא יכולה להטעין את הסוללה עד ל-80%. כמובן שעמדות רגילות גם כן פזורות ברחבי הארץ לנוחות הנהגים.

טעינה מהירה נוחה מאוד ומאפשרת חזרה מהירה לשגרה אך היא אינה מומלצת כדרך קבע.

כל הנתונים הללו בנוסף למחיר החשמל עצמו, שהוא זול משמעותית ממחיר הבנזין, יכולים להשפיע על ההחלטה לרכוש רכב חשמלי עבור המשפחה. ככל ששוק המכוניות החשמליות בארץ גדל ומתפתח, כך גם נושא עמדות הטעינה.

כבר היום יש יותר עמדות טעינה פזורות, יש אישור מטעם משרד התחבורה להתקין עמדות בבניינים משותפים ללא צורך בהסכמת הדיירים ובבירוקרטיה וכדומה. המדינה מתקדמת בצעדים מתונים לעבר עתיד שבו תהיינה הרבה יותר מכוניות היברידיות או חשמליות מאשר מכוניות בעלות מנוע בנזין, הנושא ניכר בתחומים רבים. כדאי ומומלץ להצטרף למגמה ולהרוויח רכב איכותי ונעים לנהיגה יחד עם שמירה על איכות הסביבה לדורות הבאים.