המילון למתחילה בעולם הדיגיטלי

הודעות, צ׳קים, תזכורות ואפילו חברויות – העולם כולו הופך לדיגיטלי, ולדיגיטל שפה משלו. בואי נעשה סדר במושגים ונתחיל לדבר דיגיטלית שוטפת

שאטרסטוק

בשנים האחרונות כמעט כל תחום בחיינו חווה את השפעת המהפיכה הדיגיטלית. אפילו לקפה השכונתי כבר יש אפליקציה למשלוחים, את הקול של הילדים שלנו אנחנו שומעות לעתים פחות ופחות קרובות וגם אז בהודעה מוקלטת דיגיטלית בוואטסאפ, הנהלת החשבונות בוודאי כבר דיגיטלית אפילו בעסק הקטן ואם במקרה את נוטה לשכוח לשתות מספיק מים תוכלי להוריד אפליקציה שתשלח לך הודעות פוש. ועל הרשתות החברתיות כבר דיברנו?

אז איך נתמצא בעולם החדש? פשוט נלמד לדבר את השפה. הנה מילון שימושי קצר שיעזור לך לעשות קצת סדר בעניינים.

מה זה דיגיטלי בכלל?

המושג הראשון שכדאי להכיר ולהבין כדי לדעת באיזו טריטוריה אנחנו הוא ״דיגיטלי״.

דיגטלי מציין אות שמבוסס על ספרות בודדות, להבדיל מ״אנאלוגי״ שמבוסס על רצף. מקושר למיחשוב וטכנולוגיה משום שמידע על כל גווניו מאוחסן היום באופן דיגיטלי במחשבים (תמונות, סרטונים, קבצים, סאונד) והטכנולוגיה כולה מיתרגמת לשימושים כאלה. אפילו הילדים של ימינו נקראים ילדים דיגיטליים לעומתנו שהיינו ילדים אנאלוגיים.

מושגים ברשתות החברתיות

שאטרסטוק

חלק בלתי נפרד מהמהפכה הדיגיטלית טמון במעבר לתקשורת מבוססת רשת האינטרנט. חשוב להכיר את המושגים ברשתות החברתיות הן לשימוש עצמי והן לצורכי שיווק דיגיטלי, אם את בעלת עסק.

פיד – רצף הסטטוסים שאת רואה כשאת פותחת את הפייסבוק

סטטוס – מה שאת כותבת על הקיר שלך בפייסבוק.

פוסט – טקסט שמופיע בבלוג או טור בפורטל תוכן.

פרופיל – ה״דף״ האישי שלך ברשת החברתית, מזוהה איתך כפרסונה. לפרופיל יש חברים ועוקבים. החשיפה שלו היא הגבוהה ביותר ברשת החברתית.

קבוצת פייסבוק/ קהילה – ישות פייסבוקית שמנוהלת ע״י פרופיל אישי או כמה כאלה (מנהלי קבוצה/אדמינ) והא מאגדת מספר אנשים בעלי פרופילים אישיים סביב תחום עניין משותף. בקבוצה יש חברים. קבוצה יכולה להיות:

פתוחה או סגורה– להצטרפות חברים עצמית או באישור מנהל קבוצה.

ציבורית או נסתרת– שהתכנים בה נחשפים לעין כל, גם למי שאינם חברים בקבוצה.

סודית– שתכניה אינם נחשפים בפיד של מי שאינו חבר בה. כללי הקבוצות אוסרים להוציא צילומי מסך או ציטוטים מהמתרחש בקבוצות כאלה.

דף עסקי – פרופיל העסק שלך שהוא למעשה ישות עסקית ולא פרסונה, ואינו מקושר לפרופיל פייסבוק אישי באופן נראה לציבור הגולשים. ניתן לנהל בו קמפיינים ממומנים וגם לנתח את השפעות הפעילות החברתית. לדף עסקי יש לייקים, שאינם חברים וגם לא בהכרח עוקבים. החשיפה שלו היא הנמוכה ביותר.

ריץ׳ (reach)– מספר פרופילי הפייסבוק שנחשפו לסטטוס

קליק בייט – סטטוס שמנוסח כדי למשוך הקלקות על לינק (פיתיון).  לרוב באמצעים ״לא כשרים״ – כלומר שללא קשר מובהק לתוכן שמחכה בלינק עצמו או בניסוח פרובוקטיבי במכוון. ממש מומלץ לא להשתמש בכזה.

אינגייג׳מנט – מדד המעורבות של הקהל עם הסטטוס – עד כמה הצלחנו להניע לפעולה.

ציוץ – כמו פוסט אבל בטוויטר

סטורי – זה הפיד של הסנאפצ׳אט (קיים גם באינסטגרם) – רצף תמונות שמוצגות למשך 24 שעות בלבד ונעלמות לאחר מכן.

pin – מזירת הפינטרסט- תמונה שנעצת על לוח (פיד/אלבום בפינטרסט).

בית ומשפחה דיגיטליים

שאטרסטוק

אם הילדים שלך מתעסקים בזה, את צריכה לדעת מה זה אומר, ובינינו – יש סיכוי לא קטן שגם את מתעסקת בזה בעצמך ואפילו לא ידעת.

אפליקציה – יישומון בעברית. זוהי למעשה תוכנה שמותאמת לשימוש בסמארטפונים. ניתן למצוא אפליקציות שהן משחקים, כלי עבודה, רשתות חברתיות, אתרי קניות ועוד.

פוש/ פושים/ הודעות פוש – התראות שאפליקציות שולחות אל הנייד שלך כהודעות טקסט כדי לחשוף תוכן בזמן אמת, לעדכן בהצעות עסקיות תלויות מקום וכדומה.

גאדג׳טים – חפץ בעל שימוש חדשני. למרות שהביטוי מיוחס בעיקר לעולם הדיגיטלי, גאדג׳טים אינם תמיד דיגיטליים.

מקוון/ online – מידע שנמצא ברשת האינטרנט. מפגש בזירה הוירטואלית האינטרנטית. או פשוט מחובר לרשת האינטרנט.

עולם העסקים הדיגיטלי

שאטרסטוק

אם יש לך עסק או אם את צרכנית, כנראה כבר יש לך עניינים עם עסקים דיגיטליים. אולי אפילו שמעת ולא הבנת בדיוק את אחד המושגים הבאים:

e commerce/ אי קומרס – מסחר מקוון. כל מכירה בזירה הוירטואלית משתייכת לכאן – מהזמנת סושי באפליציית משלוחה, דרך הזמנה מעליבאבא, אמאזון או איביי ועד מכירה בחנות באתר שלך.

סושיאל – מתייחס כמובן לרשתות חברתיות. במופע זה מתייחס בעיקר לקמפיין או פעילות עסקית בזירה החברתית הוירטואלית.

המרה/ conversion – היחס בין כמות החשיפות למספר הפעמים בהן בוצעה הפעולה הרצויה בקמפיין, דף נחיתה, אתר וכו׳.

crm – Customer relationship management – ניהול קשרי לקוחות בעברית. דבר שכל עסק צריך. אולם בעגה של ימינו הכוונה לא רק לפעולה עצמה אלא למערכת הדיגיטלית שבה מאוחסן המידע על לקוחותייך וממנה מתאפשרות כמעט כל הפעולות הדרושות לניהול הקשר איתם.

ארנק דיגיטלי – שירות מתקדם שמצמצם את הצורך במזומן או כרטיסי אשראי ומאפשר לקשור בין הסמארטפון לחשבון הבנק שלך ובעצם לשלם על כל פעולה באמצעות מכשיר אחד. ניתן היום להעביר תשלומים גם באמצעות צ׳ק דיגיטלי שמייתר את הפנקסים הישנים.

כמו כל שפה צעירה, גם השפה הדיגיטלית מתפתחת ומעשירה את אוצר המילים שבה כמעט מיום ליום, אבל אם הגעת עד כאן את מצוידת כעת במספיק מילים וידע כדי פשוט להתחיל ולהגיד – כן, גם אני דיגיטלית!