הבלוג של חן סיון

אופנאית

מעצבת אופנה | אוהבת תרבות | מומחית בסטיילינג אישי לנשות עסקים | קניינית אישית | ייעוץ | סדנאות אופנה וסטיילינג | סידור ארונות | www.facebook.com/ChenSivanFashion

עדכונים:

פוסטים: 178

החל מיולי 2013

עולם האופנה ידוע כזירה של ציטוטים, השראות ואף העתקות. מה הבעיה עם זה בעצם?

05/04/2016

.

בשנה ב’ ללימודי עיצוב אופנה שלי בשנקר, אי שם בשנות השמונים של המאה שעברה, אחת מתלמידת הכיתה יצרה ז’קט לגבר, שהיה העתק מושלם (צריך להסיר בפניה את הכובע על זה) של ז’קט שהוצג באחד המגזינים שהסתובב בכיתה.

במקום שבו מקוריות אמורה להיות דרישת סף, ציפינו לתגובה כלשהי ממנחות הפרוייקט, שתי מעצבות פעילות בתעשיית האופנה של אותה תקופה.
להפתעת רבים מאתנו, לא הייתה מהן שום התייחסות לשאלת המקוריות של הבגד, אם כי ברור ברור שהן ראו והכירו את התמונה האמורה במגזין האמור.
התייחסו לחומרים, לפרופורציות, לאיכות הביצוע, אבל לא למקוריות.

מעצב, כמו אמן, הוא אדם יוצר, או לפחות אמור להיות כזה, ולא אדם מעתיק.

.

| איסי מיאקה | מעצב שבאמת מעצב | התמונה מ- Shutterstocke |

| איסי מיאקה | מעצב שבאמת מעצב | התמונה מ- Shutterstock |

.

עולם האמנות והעיצוב בכלל, ועולם האופנה בפרט, ידועים כזירות של ציטוטים, השראות ואף העתקות, אבל הקהל הרחב מצפה משום מה למקוריות.
תעשיית האופנה, כשמה, היא תעשייה, לא מוזיאון, והיא הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם.
המטרה של כל הגופים שמוכרים אופנה – מוצרי הלבשה – למכור בסכום מסויים פריטים שנקנו בסכום נמוך יותר, במטרה לייצר רווח. כסף. עבור הבעלים של אותן חברות.

תפקידם של המעצבים שמועסקים בתעשייה מוגדר לרוב כ”קניינות”.
בקצב שבו מתחלפות קולקציות ומתחדשים פריטים ברוב המוחלט של רשתות ההלבשה בארץ ובעולם, לא ייתכן שמעצב אחד, ואפילו קבוצת מעצבים, יכולים לעמוד.
במלים פשוטות: הם רוכשים עבור הרשת מוצרי הלבשה, הנעלה ואביזרים שונים, מתוך מצאי ומתוך יכולות ייצור של מפעלים בארץ ובעולם.
לצורך כך הם מפעילים את החושים האסטטיים שלהם, את טעמם הטוב, ואת הידע המקצועי שלהם.
חלק מהפריטים שהם רוכשים מעוצבים על ידם, ופריטים נוספים מאומצים ממקורות אחרים.

.

| תצוגה של ליברטין בשבוע האופנה בניו-יורק | התמונה מ- Shutterstocke |

| תצוגה של ליברטין בשבוע האופנה בניו-יורק | התמונה מ- Shutterstock |

.

איך זה פועל בשטח?

כשנה לפני תחילת עונה לשיווק, מעצבי החברה עורכים תחקיר בעולם האופנה, שכולל למידת הטרנדים לעונה האמורה, והחלטה אלו מהם לאמץ.
הם גם נוסעים לבירות אופנה בעולם, שם הם מבקרים בתערוכות מקצועיות, ומסתובבים הרבה ברחובות הערים ובחנויות, לחפש השראה.
השראה כזו יכולה להימצא באווירה במקום מסויים, תערוכת אמנות, וגם פרט (דיטייל) בפריט לבוש שנקנה (או צולם) במקום כלשהו, או אפילו העתקה אחד לאחד.

לפני כעשר שנים, כשעבדתי במשרד קניות – חברה שהיתה מעין מתווך בין רשתות שיווק בארץ ובמזרח אירופה, לבין מפעלים בסין ובהונג-קונג – נתקלתי במקרה מעניין:
בביקור ברשת מובילה בלונדון, רכשנו זוג מכנסיים מדליקים במיוחד, שאותם הראינו לקניינית באחת הרשתות הלקוחות שלנו. המטרה שלנו הייתה להפגין יכולות. אנחנו יכולים במפעלים שלנו, להפיק מוצר בסדר הגודל הזה. יש לנו בדים כאלה, אנחנו מסוגלים לייצר רקמות מהסוג הזה, חגורה כזאת ואף ליצור את המראה המכובס המסוים הזה.
בואו, תעצבו דגמים שכוללים את הדיטיילים האלה ונייצר עבורכם.
הקניינית שרצתה לקצר תהליכים, ביקשה שנייצר את הדגם המסויים הזה, כמו שהוא, כמעט ללא שינויים. היא נתנה לנו צבעים לפיתוח, המעצבות שאיתה סיפקו לנו טבלאות מידות, ופיתוח הדגם יצא לדרך.

את המוצר הזה כבר לא הראינו לרשתות אחרות שהיו לקוחותינו, אבל כשהגיעו המוצרים לחנויות, ראינו מוצר זהה בחנויות של רשת מתחרה, שהייתה אף היא בין לקוחותינו. נראה שמישהו באותה רשת רכש בעצמו את הדגם הזה בלונדון, והרשת ייצרה את הגירסה שלה למוצר, באמצעים אחרים ולא דרכנו.

זה לא מקרה נדיר.
בענף האופנה התעשייתית – סידרתית כמו שנוהגים לכנות אותה – שפונה אל קהל מן השורה, שפשוט רוצה להתחדש, במחירים שהם נגישים יחסית, זה ממש לא מקרה חריג.
כולם מעתיקים מכולם, כשבראשם ה-רשתות העולמות זארה ו-H&M, שהן הזריזות והמדוייקות ביותר בפרשנות שלהן לרעיונות שנצפים על מסלולי המעצבים הגדולים,
אלו שמציגים כשנה לפני כל עונה מיועדת, בבירות האופנה הגדולות בעולם:
ניו-יורק, לונדון, פריס ומילאנו.
כולנו, כולל כל הפשיוניסטות, נהנים מהמגוון העצום והמחירים הנגישים שמציעות הרשתות, גם אם המוצרים אינן עיצובים מקוריים של מעצבים מקוריים.

*

 

השבוע העלתה עורכת האופנה של סלונה, גלי דודזון סגל, ידיעה קטנה,  שבה הראתה דמיון עד כדי זהות של שני דגמים בשתי רשתות הנעלה שונות בישראל, שהוצגו לעיתונות בהפרש של ימים בודדים.
כדאי מאד להיכנס ולראות את הפרטים והעובדות.
הפריט שהוצג ראשון היה בהשקת העונה החדשה של חברת קליגולה, והשני בקולקציית קפסולה בת 6 דגמים, שהציגה חברת סקופ, ועיצבה, לדברי אנשי החברה, הסטייליסטית ליאת אשורי.

.

| נעלים על המסלול | התמונה מ- Shutterstocke |

| נעלים על המסלול | התמונה מ- Shutterstock |

.

אם זה נהוג בכל תעשיית ההלבשה מה בעצם הבעיה?

הבעיה המרכזית לדעת דודזון סגל, ולדעת אנשים נוספים מהתחום שהגיבו על הידיעה, היא בעצם ההצהרה שליאת אשורי עיצבה את הפריט.
חברת סקופ מצאה שקישור מקצועי עם סטייליסטית מהמפורסמות בארץ תועיל למכירות החברה,
ובחרה להציג את המוצרים ככאלו שהם בעיצובה של אשורי.
אילו הוצגו כבחירתה של אשורי לא הייתה בכך כל בעיה, לפחות לדעתי.

עוד בעיה היא פער המחירים בין שני המוצרים, שלדברי דודזון סגל, ההבדל היחיד ביניהם הוא בחרוז אחד שנמצא על שרוך הנעל בדגם של קליגולה, ולא  נכלל בדגם של אשורי לסקופ.
המוצר של קליגולה כמעט כפול במחירו מהמוצר המקביל של סקופ, ואני ספק אם קיים הבדל כלשהו באיכות בין המוצרים, שמצדיק את הפער הזה.

בעיה נוספת, לדעתי, היא בעצם העובדה שאדם שאינו מעצב במקצועו ובנסיונו, חתום על עיצוב.
ליאת אשורי היא סטייליסטית במקצועה, ומאד ידועה בתחום.
זה תחום מקצועי ויצירתי, אבל הוא לא עיצוב.
כמעצבת אופנה במקצועי ובהכשרתי, שעסקה הרבה גם בקניינות בענף האופנה בארץ ובעולם,
אני לא יודעת אם יש לאשורי הידע המקצועי,
שנרכש (במקרה שלי ושל מעצבים-קניינים רבים בענף) בארבע שנים אקדמאיות,
ובעוד שנים רבות של עבודה ועשייה.

במלים פשוטות יותר, כפי שכתבה מעצבת מקומית שהגיבה בנושא:
חבל לי רק ששת”פים או “מעצבים” כאלה מוציאים שם רע למעצבים שבאמת מעצבים.

עוד מהבלוג של חן סיון

תצוגה מקדימה

על כנפי הכסף

. זה קורה ברחוב, בבית הספר של היורש, בקניון או בנחל הג'ילבון, תוך-כדי טיול משפחות: אני מחמיאה לנשים מכסיפות שיער, שנקרות בדרכי רוב המוחמאות מחייכות בשמחה. חלקן הקטן מסתכלות עליי כאילו נפלתי על הראש ממקום גבוה במיוחד השיער...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

טייץ הם לא מכנסיים | גרבונים הם לא טייץ!

. טייץ הם לא מכנסיים וגם, למען הסר ספק, גרבונים הם לא טייץ! סוגיית הגרבונים-טייץ-מכנסיים מטרידה אותי כל חורף מחדש. הגיע הזמן לטיפול שורש האופנה מכתיבה לנו מכנסיים הולכים ונצמדים, כמו העור חלקנו לובשות מכנסיים שהם כל כך...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לפרגן, לפרגן. לפרגן!

. | בית יוסף ויעקב בהדרו | . האהבה שלי לאופנה היא בעלת שורשים עמוקים בעולם החומרים הטקסטיליים בדים, מרקמים, צבעים, דפוסים אהבה מיוחדת יש  לי לבדי ריפוד, כאלה שמשמשים...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה