קמפיין פמיניסטי על גלגלים בירושלים

כפיצוי על השחתת מודעות הבחירות של רחל עזריה במהלך קמפיין הבחירות לראשות עיריית ירושלים, התחייבה חברת האוטובוסים לקמפיין פמיניסטי לקראת יום האישה

כבר עשור למאבק בהדרת נשים ובזמן האחרון זה הולך ומתבהר: אנחנו צועדים וצועדות שני צעדים קדימה, צעד אחורה, שוב צעד קדימה ולפעמים שוב אחורה. אבל היום – היום צריך לחגוג. קמפיין פמיניסטי על אוטובוסים בירושלים לכבוד יום האישה הבינלאומי, זה רגע של הצלחה.

לפני עשור, עתרתי לבג"צ לראשונה כשלא הסכימו לפרסם את התמונה שלי על אוטובוסים בקמפיין הבחירות למועצת העיר.

לאחר שנים של מאבק היינו חושבים שזה יהיה מאחורינו, אבל כמו בכל מאבק פמיניסטי, הכל לוקח יותר זמן.

בבחירות האחרונות, התמודדתי לראשות העיר ירושלים, לאור ההצלחות בבג"צ היה ברור שחברת האוטובוסים תפרסם את תמונות הקמפיין. לא צפינו שהתמונות יושחתו, לגמרי. תוך ימים בודדים קמפיין של שבועיים נעלם מהאוטובוסים. לאחר דין ודברים ארוך עם חברת הפרסום, הסכמנו שהפיצוי על השחתת התמונות יהיה קמפיין פמיניסטי לכבוד יום האישה הבינלאומי.

רציתי שהקמפיין יהווה אירוע של עצמה, של נשות ירושלים, עם כל ארגוני הנשים ועם פעילות פמיניסטיות.

יחד עם הצוות שלי, הזמנו את מנהלות ארגוני הנשים הפמיניסטיים לפגישה בנושא "קמפיין נשים ליום האישה הבינלאומי". כולן באו. היה מרגש ומדהים לראות איך חמש מנהלות בכירות מגיעות לפגישה בהתראה קצרה כל כך כדי לשמוע איך אפשר להתקדם עוד צעד במאבק בהדרת נשים מהמרחב הציבורי: "שדולת הנשים בישראל", ארגון "ויצ"ו" ירושלים, תנועת "נעמת", עמותת "אמונה" ותנועת "קולך" – כולן הגיעו לפגישה עם רצון עז לקחת חלק בקמפיין.

נילי פיליפ חולמת על בטחון לנשים במרחב הציבורי (פייסבוק רחל עזריה)

ידענו שזהו מאבק ארוך טווח שלוקח זמן, זה לא קל, עם עליות ומורדות, והעיקר הוא לזכור מה המטרה הגדולה, מה החלומות שלנו, ושרק בעובדה משותפת – נגיע אליהם.

יצאנו בקמפיין עם תמונות של נשים על אוטובוסים, נשים שפועלות יומיום למען זכויות נשים, מספרות על החלום שלהן.

רני חזון וייס, ממובילות מאבק המקוואות והמאבק בהדרת נשים,  מספרת שהחלום שלה הוא שנערות ידעו שכל תפקיד פתוח בפניהן.

רני חזון וייס חולמת על שוויון לנערות (פייסבוק רחל עזריה)

נילי פיליפ, ממובילות המאבק בהדרת נשים במרחב הציבורי בבית שמש, שעתרה לבג"צ כנגד שלטי הצניעות שנתלו בחלקים מסוימים בעיר, כתבה שחלומה הוא שכל אשה תרגיש ביטחון במרחב הציבורי.

ולימור לבנת, שבהיותה שרה בממשלה הובילה החלטת ממשלה שהגדירה הדרת נשים כלא חוקית בנוסף למהלכים רבים למען נשים בישראל, חולמת ששכר של אשה יהיה שווה לשכר של גבר.

לימור לבנת חולמת על שוויון בשכר (פייסבוק רחל עזריה)

החלומות של הנשים הללו אינם דמיוניים. והם לגמרי אפשריים למימוש.

אבל כדי שהם יקרו צריך שני דברים: שילוב כוחות וידיים של המון נשים יחד, וריצה למרחקים ארוכים. בדיוק כמו בקמפיין זה בו התארגנו יחד, כלל הארגונים, למטרה משותפת, להגשמת חלומות, בידיעה שהדרך ארוכה אבל ביחד נוכל לה.  יום האישה הבינלאומי זאת הזדמנות מצויינת לזכור שככה משנות את העולם.

יום אישה בינלאומי שמח!

אליאנה ברבל נלחמת באלימות מינית (פייסבוק רחל עזריה)

ח''כ רחל עזריה
חברת כנסת מסיעת "כולנו". לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים מסיעת ירושלמים, וממובילות מאבק העגלות.