אמהות מנוסות ממליצות: איך לשפר את תזונת הילדים?

מיטב הבלוגריות של סלונה מציעות טיפים שישכנעו גם את הילדים הסרבנים ביותר לפתוח את בלוטות הטעם להרפתקאות חדשות

איך גורמים לילדים לאכול בריא? צילום: Oksana Kuzmina / Shutterstock

 לכל אמא באשר היא יש את השיטות הייחודיות שלה שגורמות לילדיה לאכול מזון בריא או לנסות מאכלים חדשים. כדי ללמוד אחת מהשניה ולנצל את חוכמת ההמונים לטובת הילדים הפרטיים של כל אחת מאיתנו, ביקשנו מהבלוגריות האלופות שלנו לשתף אותנו בסודות הקטנים שלהן. קבלו את מצעד הטיפים לתזונה מאוזנת:

  • שם זה כל הסיפור – חשבו רגע איזה סדרות טלוויזיה הילדים אוהבים וחברו את שמות הגיבורים למזונות שהילדים מסרבים לנסות. כך למשל, אם הילד לא אוהב לאכול טונה והוא אוהב את "סמי הכבאי", אפשר להכין קציצות טונה או מאפה כלשהו עם הדג ולקרוא לזה "בורקס סמי הכבאי" או "קציצות אלביס". תנו לדמיון שלכן להשתולל ותראו שהילדים יעופו על זה.

  • באושר ועושר – החליפו את החלב בחלב מועשר. במנת הקורנפלקס, בשוקו או פשוט כשהם שותים חלב מהמקרר. ברגע שהם שותים כוס חלב מועשר, אתם יודעים שהם הכניסו לגוף כשליש ממנת הסידן היומי המומלצת.

  • למה זה טוב לי? ספרו לילדים על תפקידם של רכיבי המזון השונים: סידן טוב לשיניים, גזר טוב לעיניים, חלבונים בונים שרירים כדי שתוכלו לרוץ מהר יותר. כשהילדים יבינו את הערך שעומד מאחורי הירק, יכול מאוד להיות שהם יסכימו לטעום אותו (ואז יגלו שהוא טעים).

  • פרצופים בריאים – ילדים אוהבים דברים שעושים להם כייף. העיקרון הזה תופס גם כשמדובר באוכל בריא. לכן במקום לחתוך את המלפפונים, העגבניות ושאר הירקות בצורה שבלונית, הוציאו את האומן שבכם. פרצופים מצחיקים, נוף, “ציור" של בית או כל אופציה אחרת שתכניס עניין ופאן לצלחת הירקות היא מבורכת.

החליפו את החלב בחלב מועשר. צילום: New Africa / Shutterstock

  • פירות חתוכים יותר טעימים – כיום מוצעים בשוק מגוון רחב של גאדג'טים המאפשרים לחתוך ירקות בשלל צורות. אפשרו לילדים לבחור את החותכנים ולחתוך את הפירות והירקות בעצמם לפני היציאה לגינה או לקראת ארוחת הערב.

  • הנאות עם ירקות – בזמן שהילדים צופים בטלוויזיה, משחקים או אפילו לפני ארוחת הערב, הניחו לידם צלחת ובה ירקות חתוכים. מאוד יכול להיות שכבר לפני הארוחה הם יסיימו את מנת הירק שתכננתם עבורם.

  • הכינו את הארוחות יחד עם הילדים – כן, אנחנו יודעות, זו משימה לא פשוטה שהניקיון אחריה עלול להיות ארוך ומייגע. מן העבר השני, כאשר הילדים שותפים פעילים בהכנת המזון, הם מרגישים מחוברים אליו וירצו לטעום ממעשה ידיהם.

  • העין אוכלת ראשונה – ה"צילחות" חשוב מאוד לילדים רבים ומוסיף הרבה מאוד כייף לאוכל. בין אם זה פרצופים, פרחים או כל ציור אחר – כאשר הצלחת מזמינה, הארוחה יותר טעימה.

כאשר הצלחת מזמינה, הארוחה יותר טעימה. צילום: Tatiana Didenko / Shutterstock

  • ארוחות מהאגדות – המציאו סיפור על אבירים, נסיכות, שוטרים, פיות או כל דבר אחר שיצית את דמיונם של הילדים. אם אתם ממש בעניין, אפשר אפילו ללבוש איזה אביזר מייצג כדי להוסיף אווירה. בדרך הזו הארוחה תהפוך למשחק מהנה עבור הילדים ויש סיכוי טוב של"דמויות" יהיה אומץ גם לטעימות חדשות.

  • הסוד טמון בבצק גם אם הילדים אוהבים דברים פחות בריאים כמו פיצה או בורקס לארוחת ערב, אפשר ורצוי להכין גרסה ביתית יותר בריאה, עם בצק שמכינים לבד מקמח מלא

  • תנו דוגמה אישית – ברגע שהילדים יראו שאתם אוכלים לחם מחיטה מלאה, שותים חלב מועשר, אוכלים ירקות ופירות ובכלל – שומרים על תזונה מאוזנת ובריאה, הם יעשו את אותו הדבר.

  • לא הכל צריך לדעת – לפעמים ילדים מסרבים לאכול ירקות מסוימים, למשל בצל. העניין הוא שאם תכינו למשל פשטידה שבצל הוא אחד מהרכיבים בה והוא נשאר כרכיב נסתר, תוכלו לדלג על ההתנגדות של הילדים ולאפשר להם ליהנות מהערכים התזונתיים שב"ירק המוקצה".

תנו דוגמה אישית והמשיכו לנסות. צילום: ESB Professional / Shutterstock

  • אל תאמרו נואש – גם אם הילדים מתעקשים שלא לטעום, גם אם זרקתם פעם או פעמיים את הירקות, אל תתייאשו. חפשו כל הזמן דרכים יצירתיות כדי לגרום להם להעדיף לחם מלא על פני כזה מקמח לבן, לשלב ירקות ופירות ועוד. מאוד יכול להיות שמה שעבורם כרגע הוא בבחינת טאבו, יהפוך עם הזמן לאורח קבוע בצלחת.

  • השקיעו בארוחת הבוקר לגן ולבית הספר – חשבו על זה – הילדים יושבים אחד ליד השני, כל אחד פותח את קופסת האוכל שלו וההשוואה היא בלתי נמנעת. שימו להם בקופסה את המאכלים האהובים עליהם ומידי פעם הוסיפו ירק או פרי שלא כלול בתפריט השגרתי. יכול להיות שאם אחד החברים אוהב את אותו מזון, גם הם יסכימו לטעום.

שיהיה בתיאבון ובהצלחה!