האם דכאון זו בחירה?

אחת מהנחות היסוד של ה-NLP היא שכל מה שאנחנו עושים ואפילו מרגישים נובע מבחירה. להרבה אנשים קשה לקלוט את הדבר הזה ומתעוררות שאלות כמו: "כשמישהו פוגע בי ואני נעלבת, זאת בחירה?", או "כשמישהו עוקף אותי בכביש ומסכן אותי, ואני כועסת, זו בחירה?". לאחרונה הגיע אלי מונחה כי הוא רוצה להרגיש מאושר ולדבריו כבר שנים הוא מרגיש בדיכאון. כשהסברתי את עקרןו הבחירה, הוא שאל אותי: "את רוצה להגיד לי, שדיכאון זו בחירה?". 

אחת מהנחות היסוד של ה-NLP היא שכל מה שאנחנו עושים ואפילו מרגישים נובע מבחירה. להרבה אנשים קשה לקלוט את הדבר הזה ומתעוררות שאלות כמו: "כשמישהו פוגע בי ואני נעלבת, זאת בחירה?", או "כשמישהו עוקף אותי בכביש ומסכן אותי, ואני כועסת, זו בחירה?". לאחרונה הגיע אלי מונחה כי הוא רוצה להרגיש מאושר ולדבריו כבר שנים הוא מרגיש בדיכאון. כשהסברתי את עקרון הבחירה, הוא שאל אותי: "את רוצה להגיד לי, שדיכאון זו בחירה?". 

התשובה על השאלה הזו מורכבת. "דיכאון" נחשבת מחלה נפשית, בעלת מאפיינים כימים שנהוג לטפל בה בעזרת כדורים פסיכיאטרים. כמו שאתם יודעים, תחום בריאות הנפש קרוב לליבי ופעמים רבות אני נשאלת לגבי טיפול מומלץ לדיכאון. את התשובה שלי אני תמיד מחלקת לשניים: כדורים פסיכיאטרים וטיפול נפשי. אני תמיד אומרת לאנשים שכדורים פסיכיאטרים זו המצאה אדירה, שאני אישית מודה עליה יומיום. אין ספק שיש להם תרומה אדירה להתמודדות עם הדיכאון. אבל, וזה אבל גדול, זה לא מספיק, בפרט כשמדובר בדיכאון ארוך שלעיתים מגיע למה שנהוג לכנות "דיכאון מג'ורי" (בעברית דיכאון עמוק). במקרה כזה בדרך כלל טיפול תרופתי לא מספיק.

בכדי להסביר את עניין הבחירה אעזר במודל א.פ.ר.ת (אירוע, פרשנות, רגש, תגובה), המודל מבוסס על רעיונות מתוך גישתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר.
אירוע – משהו שקרה, "עובדה". למשל: "איבדתי את מקום העבודה שלי".
פרשנות – פה נכנסת מפת העולם שלנו, שקובעת את הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו. פרשנות אחת יכולה להיות: "דפקו אותי, אני לא שווה כלום". פרשנות אחרת יכולה להיות: "זו הזדמנות להחליף אוירה, להכיר אנשים ותחומים חדשים, אולי אפילו למצוא כיוון חדש בחיים".
רגש – אני אוהבת להשתמש בביטוי ששמעתי מד"ר אנבלה שקד: "הרגשות הם חיילים של המחשבה". המשמעות היא שהרגש נקבע על פי הסיפור (הפרשנות) שלנו לאירוע. במקרה הראשון הרגשות שיתעוררו יהיו שליליים (עצב, תסכול, כעס). לעומת זאת, במקרה השני הרגשות שהתעוררו יהיו חיוביים (התרגשות, שמחה).
תגובה – התגובה שלנו זו הפעולה שאנחנו עושים בפועל. התגובה באופן טבעי מושפעת מהרגש שהתעורר אצלנו. לכן, במידה ואנחנו רואים באירוע שהתרחש איום, הרגש שיתעורר אצלנו יהיה שלילי והתגובה תהיה אחת משתיים: Fight או Fly (מלחמה או בריחה). זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שנרים את קולנו, אולי אפילו נרביץ (Fight). לחילופין, נשקע לבאסה, דיכאון (Fly). לעומת זאת, אם הפרשנות היתה חיובית, כך יהיה גם הרגש שיתעורר בעקבותיה ותגובות אפשריות יהיו: להנות מהחופש שקבלנו, לחפש כיוונים חדשים וכד'.

אז איפה פה הבחירה? כאשר הפרשנות שלנו מייצרת רגש שלילי, יש באפשרותינו לבחור לספר סיפור אחר, במילים אחרות לשנות את הפרשנות שלנו לאירוע שקרה. נשעמ לכם הגיוני? מקווה מאד שכן, כי על כך מתבססת כל התורה שלנו. כל פרשנות ניתנת לשינוי!  כאשר מונחה מספר לי על דבר שהוא רוצה להשיג ולא מצליח או על בעיה שהוא לא מצליח להתמודד איתה, אני בודקת איתו מה הדבר שמונע מבעדו להצליח. מהר מאד אנחנו מגיעים לפרשנויות שלו לסיטואציות בחייו שכפי שתיארתי קודם, מעוררות תחושות שליליות. בשלב הזה בתהליך, אני בודקת איתו אם היה רוצה להחליף אותן בכאלו שיהיו יעילות יותר עבורו ויגרמו לו לתחושה נעימה. מכאן, אני מנחה אותו בעזרת אחד מתהליכי ה-NLP, למקום חדש וטוב יותר, וזה מה שכולנו רוצים. לא?

תחשבו כמה הגיוני לקחת אחריות על הסיפורים שאנחנו בוחרים לספר לעצמנו, וכמה הגיוני לבחור תמיד ביפור שיגרום לנו לחוש מאושרים?

לסיכום, NLP זו שיטה נפלאה להפוך חלום למטרה ממוקדת, לעשות שינוי בדפוס התנהגות או חשיבה שתוקעים אותנו בחיים ובכלל, הזדמנות לחוות כמה הכל יכול להיות פשוט. מהיום, תפסיקו להגיד "זה המצב, אין מה לעשות", כי למזלכם גילו לי את הנוסחא למיגור תחושת חוסר האונים והחלפתה ביצירתיות שקיימת בתוכנו, רק שלפעמים קורה שהיא מוסתרת תחת שכבות של שמיכות ישנות שהגיע הזמן להיפתר מהן.
רוצים להיווכח בקסם הזה בעצמכם? חייגו 052-6032709 ונצא לדרך!!

 

חמוטל ינאי
מנהיגה מלידה, נשואה מעל 20 שנים ואמא לשלושה ילדים. מדעי המחשב והיי טק הם חלק מהרזומה שהביא אותי לרצות משהו לנשמה. כותבת, אשת קהילה פעילה, מקימת מעגלי נשים, ראש שבט צופים, יוצרת קהילה מחבקת ופעילה בתחום בריאות הנפש בישראל. עוסקת בפיתוח עסקי, חושבת בקול את מה שבלב ומובילה דעת קהל. לא פוחדת לטפס על סולמות גבוהים. כיום אני מרצה ומנחת NLP מוסמכת. לפני מספר שנים אובחנתי עם הפרעה דו-קוטבית ובחרתי להפוך את "הלימון ללימונדה". "ככה פתאום, באמצע החיים" היא שם ההרצאתה הסוחפת ומרגשת המגוללת את הסיפור שלי. הרצאתי החדשה, "ממשבר לצמיחה" עוסקת בתהליך אותו עברתי שהביא אותי למקום בו אני נמצאת היום.