10 כללים מנצחים לאכילה בריאה

"כולנו רוצים לאכול קצת יותר בריא. בטח ובטח להזין את ילדינו במאכלים שיבטיחו את בריאותם עכשיו ובעתיד", טוענת רחלי בהרל, מחברת הספר "פשוט משפחה בריאה", אז קבלו 10 כללים חשובים לאכילה נכונה

מאת: רחלי בהרל 

כולנו רוצים לאכול קצת יותר בריא. בטח ובטח להזין את ילדינו במאכלים שיבטיחו את בריאותם עכשיו ובעתיד. אז קבלו היישר מן המזווה עשרה כללים חשובים לאכילה נכונה:

1. דוגמה אישית – אי אפשר בלי. חשוב שההורים יאמצו את התזונה אותה הם רוצים להנהיג בבית. אבני יסוד בתהליך של שינוי אמיתי ויציב הם קיום ארוחות משפחתיות מספר פעמים בשבוע, יחס חיובי שלנו המבוגרים לגופנו ושיח משפחתי בריא בנושאים של מראה חיצוני.
2. מזווה טבעי – חשוב להפוך את הבית לסביבה תומכת בריאות ולהוציא ככל האפשר 'מוקשים' שיקשו עלינו לבחור במזון הבריא. אם אוכל מזין "זה מה שיש" בבית, הילד יסתגל וילמד לאהוב את מה שמוגש. במקביל מומלץ לצמצם אכילה בחוץ ולהרבות באכילת מזון ביתי, נטול חומרים מוספים, שאנחנו יודעים מהן כמויות הסוכר, השמן והמלח שבו ומהי איכות החומרים.
(צילום: אלבום פרטי)
3. שלום למשקאות ממותקים – מיצים ודומיהם הם בעצם ממתקים נוזליים. קלות הצריכה שלהם מהווה בעיה גדולה בבואנו לבחור בתזונה בריאה. ילדי ישראל מדורגים במקום הראשון בעולם בצריכתם. חשוב לסגל הרגלים של שתיית מים בלבד. במהלך הארוחה ולאחריה כדאי להימנע משתייה בכלל, ליצירת עיכול תקין.
4. בלי מזון אולטרא מעובד – זהו מזון מעובד שעבר תהליכים תעשייתיים וכימיים עד להפיכתו למוצר הסופי הנמכר בחנות. הוא התרחק מאוד מן המקור הראשוני שלו ומערכיו התזונתיים המקוריים. למשל, גלידות, דגני בוקר, אוכל מוכן קפוא, מנות חמות, מרקי אינסטנט, מעדני חלב, חטיפים מתוקים ומלוחים, ממתקים וקינוחים תעשייתיים, משקאות מוגזים וממותקים, מזונות ארוזים מן החי, ועוד. ממזונות אלו מומלץ להימנע ככל האפשר.
(צילום: אלבום פרטי)
5. פחות נשנושים – חשוב שהילדים, וגם אנחנו נגיע רעבים לארוחה, ניתן הפוגות למערכת העיכול ונזין את גופנו במה שנחוץ לו. השתדלו להימנע מחטיפים תעשייתיים. אם בכל זאת חשים רעב בין הארוחות, יש מבחר עצום של מאכלים שאפשר להנות מהם בלי לשלם את המחיר הבריאותי. למשל: פירות טריים חתוכים ומגרים, אגוזים ושקדים, מקלות ירקות או ירקות גמדיים, קרקרים ועוגיות ביתיים מקמח מלא, שייק פירות עסיסי, גרנולה ביתית ועוד.
6. איך אוכלים –אופן האכילה שלנו משפיע מאוד על העיכול. חשוב לאכול בנחת, ליד שולחן, לתת את הזמן הדרוש לארוחה, ולוותר על אכילה במהירות ובהיסח הדעת (מול מסך).
הלעיסה גם היא גורם חשוב. בתרבות שלנו אנו ממעטים ללעוס, ודבר זה מגביר את הכמויות שאנו מכניסים לגופנו. לעיסה מרובה מאיטה את הקצב. כך גם אפשר "לשמוע" את פקודת השובע בטרם הגיע שלב אכילת היתר.
(צילום: אלבום פרטי)
7. אסתטיקה וטעם – כולנו, ילדים ומבוגרים, אוכלים עם העיניים. חשוב שהאוכל הבריא יהיה מגרה בצבעו וכן טעים. במעבר לתזונה טבעית ובריאה אין צורך לוותר על המראה ועל הטעם. יכול להיות שיידרש זמן לעיניים ולחך המורגלים במראות  ובטעמים התעשייתיים להתרגל למאכלים הטבעיים, שאינם מתפארים בצבעים מלאכותיים ובתוספות מופרזות של סוכר ומלח. בישול ביתי עשיר וצורות הגשה יפות הן חשובות ומקלות על תהליכי השינוי.
8. הרגלים טובים – כדאי ליצור הרגלים בריאים כבר מגיל צעיר. בבואנו ליצור שינוי עם ילדים גדולים ומתבגרים, יש צורך בדיאלוג ושינויים מותאמים. יש משפחות הנוקטות בשיטת "זבנג וגמרנו" בהוצאת המזונות המזיקים מן הבית והחלפתם במזונות בריאים. כל משפחה והדרך שלה לשיפור המצב. מה שבטוח, האחריות היא עלינו. לא כדאי לחכות ליצרני המזון ולמשרדי הממשלה.
(צילום: אלבום פרטי)
9. בלי 'דיאטות' – חשוב לדעת, שלילדים (וגם לנו) לא כדאי לעשות דיאטה לירידה במשקל. דיאטות קצובות בזמן מהוות גול עצמי, וההישגים כביכול, המושגים בשבועות של התנזרות יורדים לטמיון עם החזרה לשגרת החיים בבית. המטרה היא אורח חיים בריא ובר קיימא, וחשוב לא לקיימו מנקודת מבט של חוסר, צמצום ותיחום בזמן. בסביבה הביתית המלאה במאכלים בריאים אין צורך להתעסק בכמויות וכדאי להימנע מעימותים בנושא. במקום להתמקד בקלוריות ובגרפים התמקדו בהקשבה לגוף מבחינת מה וכמה לאכול.
10. צירופי מזון – חשוב לרכוש מידע בסיסי בנושא חשוב זה. למשל, פירות יש לאכול כארוחה נפרדת ולא כקינוח. פעמים רבות מואשמים המאכלים הבריאים כיוצרי עצירות, צרבות ובעיות עיכול אחרות. בעוד אכילתם בהרכבים הנכונים הייתה מונעת את התופעות. האשמים העיקריים, הם בד"כ המזונות המעובדים הנאכלים יחד איתם או בסמוך להם.
**הכותבת, רחלי בהרל, היא מחברת הספר "פשוט משפחה בריאה".