5 תפיסות שגויות על רצפת האגן שלך

מה את באמת יודעת על הבסיס שלך? למשל, באיזה גיל את צריכה להתחיל לחשוב על רצפת האגן שלך? האם יחסי מין מחלישים אותה? באנו לעשות סדר

האם יחסי מין מחלישים את רצפת האגן?

maccabipelvis040517-1

לשבת זקוף, לשתות הרבה מים, להיזהר מהשמש – עוד מילדות אנחנו שומעות עשרות פעמים את הטיפים האלה. והחל מגיל מסוים, לא ברור בדיוק מתי, השתרבבה לה פתאום רצפת האגן לרשימת הכבוד הזו, וכולנו יודעות שצריך לחזק אותה. אבל מה באמת אנחנו יודעות עליה?

נתחיל מהבסיס: רצפת האגן ממלאת תפקיד חשוב ביותר בגוף שלנו, ועוצמתה בדרך כלל מתגלה – איך לא – כשהעניינים מתחילים להשתבש. "You don't know what you've got till it's gone", אומר השיר הידוע, וזה ללא ספק נכון: כולנו נוטות להעריך דברים רק כשהם אינם, ולא מעט נשים אחרי היריון ולידה יוכלו להעיד על התסכול והסבל שנגרמים כתוצאה מהתרופפות שרירי רצפת האגן, אחרי שנים ארוכות בהן הן בכלל לא נתנו את הדעת לקיומה, או שהאמינו בשלל המיתוסים שפרחו סביבה.

אז באנו לעשות סדר, ולהפריח כמה. ביקשנו מהפיזיותרפיסטית נטע ביאר, רכזת תחום שיקום רצפת אגן, ממכבי שירותי בריאות להפיג את הערפל, וללמד אותנו דבר או שניים על עצמנו. מתחילות.

maccabipelvis040517-2

המיתוס: רצפת האגן קיימת רק אצל נשים

האמת: הסיבה לכך שרצפת האגן זכתה לשם המופלא הזה היא המיקום שלה: באזור שמצוי על קרקעית האגן. וגברים, כידוע, גם הם מצוידים באגן, וגם בקרקעיתו. מדובר באזור בו ממוקמים הנרתיק והרחם של האישה, ואילו אצל הגבר מצויה באזור הזה הערמונית.

רצפת האגן ממלאת תפקיד קריטי גם אצל גברים וגם אצל נשים: שליטה על הסוגרים לצורך התרוקנות או התאפקות, והיא אף תומכת באיברי האגן – השלפוחית, הרחם, הרקטום והמעיים. המיתוס השגוי הזה נובע ככל הנראה מכך שהתרופפות שרירי רצפת האגן שכיחה יותר בקרב נשים בעקבות ההיריון והלידה. אבל גם לגברים יש אותה, אלא שאצלם, רוב הבעיות מתחילות בגיל מבוגר יותר עם הגדלת הפרוסטטה.

maccabipelvis040517-5

המיתוס: רק טיפול כירורגי יעיל כאשר רצפת האגן נפגעת

האמת: סכין המנתחים כבר מזמן איבד את המונופול ממנו נהנה במשך שנים בעולם הרפואה. כיום נהוג לבחון היטב כל את החלופות הקיימות, ויש לא מעט פתרונות לצורך טיפול ברצפת האגן גם ללא התערבות כירורגית. הטיפול הראשוני המומלץ במצב בו לא מדובר בפגיעה חמורה היא פיזיותרפיה לרצפת האגן.

מתי כדאי לתת לפיזיותרפיה צ'אנס? כשיש דליפת שתן בזמן מאמץ, כמו שיעול, עיטוש, קפיצה, ריצה והרמת חפצים. כך גם כשיכולת ההתאפקות נפגעת, או כשמזוהה צניחה של איברי האגן – הרחם, השלפוחית, הרקטום והמעיים. במצבים של כאבים ברצפת האגן (העלולים להשפיע על התפקוד המיני) יש לפיזיותרפיה הרבה מה לעשות, וגם אחרי ניתוחי רצפת האגן (גם אצל גברים וגם אצל נשים).

maccabipelvis040517-3

המיתוס: כדאי להחזיק את רצפת האגן מכווצת זמן ממושך ככל הניתן

האמת: הבעיות שמופיעות ברצפת האגן עשויות לצוץ גם כאשר השרירים רפויים מדי וגם כאשר השרירים מתוחים מדי. מעבר לכך – כשאנחנו מדברות על חיזוק השריר, ללא קשר למיקומו בגוף, הכוונה היא לכיווץ והרפיה, כיווץ והרפיה, וחוזר חלילה. שתי הפעולות האלה הן למעשה תמצית האימון הגופני. לכן גם לצורך אימון שרירי רצפת האגן חשוב להקפיד לבצע הרפיה לאחר כל כיווץ. לצורך הסיבולת מומלץ לבצע החזקה לאורך זמן ולאחריה הרפיה ממושכת, ולצורך החוזק מומלץ לכווץ בעוצמה לפרקי זמן קצרים, וכמובן לא לשכוח לשחרר אחרי כל כיווץ.

המיתוס: יחסי מין מחלישים את רצפת האגן

האמת: לשרירי רצפת האגן תפקיד חיוני בתפקוד המיני, הן בעוררות והן באורגזמה במהלכה הם מתכווצים בצורה מהירה ועוצמתית בין 5 ל-15 פעמים. בניגוד לדעה הרווחת, זרימת הדם לאזור הפות ופעילות שרירי רצפת האגן דווקא תורמות לתפקוד מיני תקין ואף לשיפור מצב הרוח. אז קדימה, לעבודה.

המיתוס: רצפת האגן לא צריכה להטריד נשים עד גיל 40

האמת: הנזקים ברצפת האגן מתרחשים בעיקר בעקבות ההיריון והלידה, כלומר הרבה לפני גיל 40. לכן מומלץ לבצע במהלך ההיריון תרגול לצורך חיזוק שרירי רצפת האגן, על מנת למנוע דליפת שתן לאחר הלידה.
הסיבה לכך שנשים רבות טועות לחשוב שאין צורך לתת את הדעת לרצפת האגן לפני גיל 40, היא שלא פעם רק לאחר גיל זה הנזקים באזור באים לידי ביטוי במלוא העוצמה. אבל בפועל הם מתחילים להיווצר הרבה לפני כן, וחיזוק האזור עשוי למנוע אותם.

אז… לעבודה, חזקי ואמצי!