25 טיפים לסידור הבית אחת ולתמיד!

נמאס לכן מבית מבולגן? רב המכר שכבש את העולם, "סוד הקסם היפני", יגאל אתכן מייסוריכן פעם אחת ולתמיד בעזרת טיפים מעולים ויעילים מיועצת הסדר והניקיון מארי קונדו. כן, החיים שלכן מתחילים עכשיו!

כבר הרבה זמן שיש באזז סביב יועצת הסדר והניקיון היפנית, מארי קונדו, שהנחילה שיטה מהפכנית וקלה לסידור הבלגן בבית אחת ולתמיד. קונדו חתומה על רב המכר מספר 1 של ה"ניו יורק טיימס", "סוד הקסם היפני" (התרגום שלו יצא כעת בהוצאת אחוזת בית) אשר כבש את העולם. שיטת קונדו הפכה לטרנד עולמי במיליוני בתים ולא נראה שהיא הולכת להיעלם בקרוב.

מודה, הייתי סקפטית בהתחלה. לא הבנתי איך אפשר להגג על סדר ספר שלם. הרי, כולה לארגן את הבית אבל אם תרצו, מדובר במה שהפך לתנ"ך של הארגון. קונדו מצליחה לפרט באופן יסודי את כללי החובה מבחינתה ומתברר שסדר בבית הוא הרבה יותר ממה שזה נראה. מדובר על שינוי תפישתי עמוק. שינוי שמשפיע על שאר תחומי החיים. אנשים התגרשו בעקבות הספר, התפטרו מהעבודה ובגדול, התחברון יותר לעצמם בעזרתה. בספרה, קונדו גם מביאה מקרים ודוגמאות מהחיים ומלקוחות ודרכה מבינים עד כמה סדר וארגון הוא ביטוי למצב הפסיכולוגי שלנו.

מארי קונדו

אחרי שני פרקים כבר מצאתי את עצמי עם חשק עז לסדר את ארונות הבגדים שלי. יצאתי עם שתי שקיות של ג'אנק והרגשתי כאילו עברתי טיהור. כן,  בזכותה. הרגשתי עילאיות. לא סתם היא מתארת בספר איך אנשים אשר עשו זאת ירדו במשקל. אולי מהתרגשות ואולי פשוט כי הסדר פשוט מילא אותם והם הרגישו איך "המשקל" יורד להם מהגב.

חובה בעיני, לצד ההתלהבות הטבעית ממי שהפכה לגורואית בתחומה, להטיל גם קצת ביקורת. לא כל אחד יכול להרשות לעצמו "להעיף את כל המסמכים" כפי שהיא די ממליצה  ואיני רואה בעיה אם אדם מחליט לסדר את הבית פעמיים בשבוע ולא "פעם אחת דרמטית". אם להאמין לקונדו, הצלחתה אינה מבוטלת.

"מספר החפצים שלקוחות זרקו, מבגדים עד תמונות, הוא יותר ממיליון", מספרת קונדו, "היו לקוחות שזרקו 200 שקיות של 45 ליטר כל אחת". ללא ספק, מדובר בטרנד עולמי וקונדו הפכה למומחית בעלת שם.

אין ספק, אם אתן בקטע של מינימליזם יפני הספר הזה עבורכן. אבל הוא גם יתאים לכן אם סתם הפכתם לנוסטלגיות ואגרתן יותר מדי בחיים. רצוי לקרוא את הספר כהמלצה ולא כמשהו שחובה לפעול לפיו. אלה כמה מהמשפטים הנחקקים בספר שיוכלו לתת לכן תחושה מה צפוי. מדובר בהחלט בספר יעיל שניתן היה לצמצם אבל אתן תהנו ממנו!

1. "שיטת "קון-מארי" היא שיטה פשוטה, חכמה ויעילה למגר בלגן לנצח. קודם כל זורקים, אחר כך מסדרים חלל ביסודיות, בשיטתיות ובפעולה אחת".

2. "מי שמשליט סדר בבית משנה לטובה גם את שאר ההיבטים בחייו –  כולל העבודה וחיי המשפחה". 

3."ארגון מחדש של הבית, בפעולה אחת דרמטית, מחולל שינויים דרמטיים לא פחות באורח החיים ובנקודת המבט שלנו".

4. "אנשים מייחסים את אפקט 'הבומרנג' לדיאטות אבל הם מבינים את הביטוי גם בהקשר של סדר. חדר מבולגן שווה לנפש מבולגנת".

5. "כשאנחנו מסדרים כל אזור בנפרד אנחנו לא שמים לב שאנחנו חוזרים על אותה העבודה במקומות שונים וננעלים בתוך מעגל קסמים של עשיית סדר בלתי פוסקת. אני ממליצה על סידור לפי קטגוריות".

6. "אחרי שהשקעתי בכך מחשבה הגעתי למסקנה שהרבה יותר הגיוני לסווג אנשים לפי המעשים שלהם ולא ע"פ תכונות כלליות כלשהן".

7. אנשים שלא מצליחים לשמור על סדר נחלקים ל-3 סוגים: טיפוס 'הלא מסוגל לזרוק את זה', טיפוס ה'לא מסוגל להחזיר את זה למקום' וטיפוס 'השילוב בין השניים'".

8. הפכו את הסדר לאירוע מיוחד – ולסדר זה משהו שצריך לעשות פעם אחת".

9. "תתחילו לזרוק הכל בבת אחת".

סוד הקסם היפני

10. "בגדים שלא הוסרו התוויות מהם לא נחשבים לשלנו ולכן הם לא 'שייכים' לנו".

11. "התחלתי להתייחס אל החפצים שלי כאילו הם יצורים חיים".

12. כדי שיושגו התוצאות הטובות ביותר, עליכם לבדוק בנאמנות בעיקרון הבא: סדרו בסדר הנכון, לזרוק ולהחליט איפה לשים דברים. רק שתיים אבל הזריקה צריכה להיות ראשונה".

13. "לפני שתתחילי, דמייני את היעד שלכם".

14. "איך לבחור: האם זה מעורר שמחה בלב?".

15. "לחשוב תמיד במונחים של קטגוריות ולא מיקום".

16. "הכרחי לאסוף את כל החפצים למקום אחד מפני שזה יעזור לכם להבין במדויק כמה חפצים יש לכם".

17. "התהליך שבו תחליטו מה לשמור ומה לזרוק יתקדם באופן יעיל הרבה יותר אם תתחילו בחפצים שקל יותר להחליט לגביהם".

18. "מה שאתם לא צריכים המשפחה שלכם לא צריכה".

19. "איסור באיסור חמור להוריד בגד לדרגת 'בגד בית'".

20. "סדרו את הבגדים כך שהם 'יעלו ימינה', תלו את הפריטים הכבדים בצד השמאלי ואת הקלים מימין. פריטים כבדים כוללים את הבגדים הארוכים ואת אלה שעשויים מדים כבדים יותר ואת אלה שצבעם כהה".

21. "אל תניחו דברים זה על זה. אחסון אנכי הוא היסוד".

22.  "ספרים שעוד לא קראתם זה 'לעולם לא'".

23. "מסמכים – העיקרון הבסיסי שלי למיון מסמכים הוא לזרוק הכל – אם חייבים אז לקטלג – מסמכים שצריך לשמור ומסמכים שצריך לטפל בהם".

24. "בחרו מקום מסויים לכל דבר"

25. "לאחסן את כל החפצים מאותו סוג במקום אחד ולא לפזר חללי אחסון ברחבי הבית".

ניתן לרכוש פה: http://bit.ly/1U9KldN

קונדו בפעולה:

[youtube 6RIJYKm5WeI nolink]