מאד ויין – עוצמתי ומרגש

מאד ויין – MUD VEIN , מעי הבוץ, המוכר לאוכלי החסילונים (רחמנא ליצלן) כעורק השחור המשוך לאורך גבו של החסילון ואשר מסולק בדרך כלל לפני אכילת החסילון. דימוי דוחה למדי. ולא בכדי.
מה הקשר בינו לבין דמותה של סנה ריצ'רדס , הסופרת המוערכת מסיאטל.?

מאד וייןבין שאר הדברים שסנה ריצ'רדס נהגה לעשות היה לחתוך את העור שלה בסכין ולדמם. נכון, זו תופעה שהיא בעצם סוג של "צומי" – תראו אותי למה אני מסוגלת . או בשפה פשוטה עוד יותר – נסיון התאבדות ללא סיכון ממשי לחיים.

 כך או כך, סנה היא סופרת מצליחה , שספרה "מאד ויין" נכנס לרשימות רבי המכר ואף צולם לסרט עטור שבחים שזכה להצלחה רבה. מה שנקרא – אין לה על מה להתלונן.

 ביום הולדתה השלושים ושלושה מתעוררת סנה לסיטואציה חדשה : היא מוצאת את עצמה בפיג'מה לא לה, במיטה זרה בחדר עגול  מול נוף מושלג אינסופי, ובדיעבד מסתבר לה שגם הגדר של הבית מחושמלת.  בבית היא מוצאת מזווה מלא במצרכי מזון , מקרר מלא באוכל גם הוא, מטבח מצוייד לעילא ולעילא בכלים חשמליים חדישים , ריהוט מרשים בבית, בחדר אחד מיטת אפריון כשלראשה דמויות סוסי קרוסלה , ובחדר נוסף – גבר במיטה שפיו ועיניו חסומות וידיו קשורות. זהו אייזק.

סנה מכירה אותו מעברה אבל לאף אחד מהם אין מושג איפה הם, מדוע הם ביחד,  מי כלא אותם ולאיזו מטרה. אמנם השאירו להם מזון , ועצים להסקה, אבל לכמה זמן ?

ספרי מתח אינם הסוגה המועדפת עלי בדרך כלל , אבל כאן פשוט נבלעתי אל תוך העלילה . השאלות הרבות שמתרוצצות בראש הקורא הן גם השאלות המתרוצצות בראשם של החטופים.

בהמשך הספר מתגלים פרטים נוספים מעברה של סנה שסבלה במהלך חייה לא מעט כאב פיזי ונפשי שגרמו לה להיות מה שהיא – מלאת חרדות ותיעוב עצמי, מתרחקת מחברת אנשים וחוששת להביע רגשות, יחסיה הרומנטיים אינם מחזיקים מעמד, היא פוחדת להתאכזב ומעדיפה את הבדידות. היא פוחדת מצבעי החיים ומעדיפה את הלבן, היא פוחדת מהמילים ואוהבת מוזיקה ללא מילים.

היא אשה נבונה ועשירת ביטוי המנתחת את מחשבותיה ומעשיה ללא משוא פנים, וללא הנחות. אבל בסופו של דבר היא מנסה כל הזמן לברוח מן האמת.

מוזר לציין אבל גיבורת הספר האמיתית היא האהבה . זו שאיננה, זאת שמסתתרת , או מוסתרת , זו שלא מעיזים לבטא אותה.

מה או מי הכניס את שני האנשים האלה לבית האסורים המבודד הזה, האם יצאו משם בחיים ?

כל פרט נוסף יהווה ספויילר ואני נזהרת בדבריי.

שני האסירים חווים ביחד את מהות הכלא שנכפה עליהם וכאשר הם תלויים בין חיים ומוות סנה מבינה את משמעותה של האמת .

זהו מותחן פסיכולוגי משובח במלוא מובן המילה. עד הדף האחרון הבטן מתהפכת והמחשבות מתרוצצות, מבט אחר על החיים ועל המוות. מבט אחר על האהבה. ומהי נפש תאומה …

אהבתי מאד.

מרת נחת
זוכרות את מר שמח וחבר מרעיו, אז אני נשואה למר נחת, ולכן אני נקראת מרת נחת.