תערוכת הפתיחה של עונת העיצוב חולון 2021-2022 תציג את "פרויקט המסכה" של עדו לביא

גלריה מאירוב בחולון תציג צילומים של 31 נשים מוכרות אשר נענו להצעתו של צלם האופנה והפוטותרפיסט עדו לביא להשתתף בתערוכה 'פרויקט המסכה'. בתערוכה יוצגו הצילומים והמסכות עצמן והיא תפגיש את הצופה עם המצולמות באמצעות תיעוד של כל אחד משלבי הטקס כשהוא נכנס למרחב שבין הצלם למצולמות, ועובר תהליך של חקירה, תהייה וגילוי. החל מה-19.10.21.

שירלי בוגנים. צילום: עדו לביא

איך זה מרגיש להצטלם בלי מטרה?

עדו לביא, צלם אופנה ותיק, צילם לאורך הקריירה שלו נשים יפות ומוכרות בהפקות אופנה עתירות תקציב וכח אדם. נשים אלו נתפסות על ידי הציבור כבטוחות, חזקות, מעוררות השראה והערצה. כצלם אופנה, המפגש השגרתי עם המצולמות היה תמיד כרוך במטרה ברורה – כתבת שער למגזין, קמפיין שיווקי, כתבה בעיתון. הוא פוגש אותן כשהן כבר נמצאות בלוקיישן נבחר, מאופרות, מסורקות ומולבשות בהתאם למטרה שהוגדרה מראש.

שירלי בוגנים. צילום: עדו לביא

בשונה מעבודתו המקצועית, לביא כאמן, החליט בפרויקט זה לצאת עם המצולמות למסע שאין בו, מטרה או יעד, שבו התהליך הוא החשוב ולא התוצאה הסופית, מסע ששואל שאלות כמו: איך זה מרגיש להצטלם בלי מטרה? מה הכוח של שינוי והסתרת הפנים בגילוי האישיות? מה הקשר בין הדימוי הציבורי לאישה המצולמת? איזה נוכחות יש לשתיקה הנכפית על המצולמת כשהיא עוטה מסכה? האם יש למצולמות סיפור לספר שהסתתר עד כה מאחורי העיסוק בחיצוניות וביופי המוכר? איזה משמעות יש לצילום ?האם הוא רק מתעד או גם גורם מפעיל? מהי מערכת היחסים שלו כצלם עם המצולמות ואיך השימוש במסכה מביא לשינוי מהותי של האדם הנושא אותה, המאפשר להתנהג אחרת, לשאת תפקיד חברתי חדש, להשתנות ולהתל.

המסע הפוטותרפי

לביא יצר בסטודיו, מהלך טקסי -אמנותי אשר תועד בכל שלביו. החל מיצירת תבנית מסכת הגבס על פני המשתתפות, לאחריו צילום כל אחת מהנשים על רקע שחור, כשהן שרויות בעלטה שמאחורי המסכה, לבושות בשחור ושיערן אסוף לאחור ועד לרגע בו הן מסירות את המסכה והן חוזרות לראות. בסוף התהליך כתבה כל אישה במילותיה תיאור של החוויה שעברה.

מלי לוי. צילום: עדו לביא

לביא הקפיד לשמור על אחידות ושוויוניות ביחס שבינו לבין כל אחת ואחת מהמצולמות כדי לאפשר קרקע בטוחה למהלך הרעיוני-אמנותי אך בכל זאת לדבריו "כל סשן היה שונה מקודמו. המפגש האישי של אחד על אחת, הכנתת המסכה, הצילום והשיחות שמתנהלות לפני, תוך כדי ואחרי קיבלו אופי עצמתי הן בבחינת מה שעבר על המצולמת והן בבחינת מה שעבר עלי" הוא אומר.

אילנית לוי. צילום: עדו לביא

התערוכה "פרויקט המסכה" תפתח את העונה הישראלית לעיצוב, חולון 21-22 ותתקיים בין התאריכים19.10.21-31.1.21.

אוצרת התערוכה: דנה גורדון.

הנשים שהשתתפו בפרויקט: אילנה שושן, אילנית לוי, אגם רוטברג, אסתי גינזבורג, גלית גוטמן, טהוניה, יאנה גור, יעל גולדמן, יעל רייך, יערה בנבנישתי, ירדן הראל, מיקי ממון, מלי לוי, מלני פרס, מעיין קרת, מרים רות, נועם פרוסט, נורית גורדון, נטלי דדון, עמית מכטינגר, קטיה גאלי, קרן מיכאלי, רונית יודקביץ, ריי שגב, שביט ויזל, שון לוי, שירז טל, שירי בן ארי, שירלי בוגנים, שלי גפני, שרון גניש

פתיחה 19.10.21

נעילה 31.1.22

גלריית המשכן בית מאירוב, חולון, רח' הרצפלד 31, חולון. טל: 03-6516851

שעות פתיחה: ג', ד', ה' 17:00-20:00; ו' ושבת 10:00-13:00

הכניסה לגלריות העירוניות בחולון ללא תשלום