שיעור שמיני: להפוך את הפחד לכוח

להתחיל מחדש זה תמיד מפחיד ומלווה בחששות, ובגילנו באופן מיוחד. איך ניתן לקחת את הפחד במעבר לקריירה חדשה ולהפוך אותו למדחף של הצלחה?

כך תהפכי את הפחד מקריירה חדשה למדחף של הצלחה

כך תהפכי את הפחד מקריירה חדשה למדחף של הצלחה (צילום: שאטרסטוק)

את זוכרת את היום שבו החלטת שאת הולכת לעשות את השינוי בקריירה? וודאי היה רגע מרגש, שבו ראית את העתיד נפרש לפניך ופותח צוהר להזדמנויות חדשות, לעיסוק בתחום שהכי מעניין אותך. בוודאי ראית את עצמך בעיני רוחך במקום העבודה החדש, או עם הלקוח הראשון שהצלחת לסגור איתו עסקה כאשת מקצוע עצמאית, וקרוב לוודאי שההתרגשות אחזה בך עם כל פרט שנוסף לתמונת החיזיון שהלכה והתבהרה לנגד עינייך. את הולכת לעשות את זה!

אז מה קרה פתאום? לאן נעלמה האידיליה שלפני שבועות ספורים אחזת בידייך? איפה ההתרגשות, האופק הרחב, איפה כל החלומות שנתנו לך כנפיים?

מאוד טבעי שההתרגשות תפנה מקומה לחששות ופחדים, כשאנו נמצאים בתהליך של שינוי מהותי בחיינו. אנחנו מאוד מהירים להתרגש מהאפשרויות הנפתחות בפנינו, אבל את המציאות בשטח אנחנו פוגשים רק בשטח, והיא לפעמים פחות מסבירת פנים מאשר החלום.

הפער בין החלום למציאות לפעמים גורר אותנו למחשבות שניות, היסוסים או אפילו מחשבה שעשינו בחירה מוטעית. אבל לפני שאת חוטפת רגליים קרות כדאי שתדעי שאת לא לבד, ושאפשר להרגיע את הקולות הרועשים האלה.

מה מפחיד אותך? ואיך תנתבי את הפחד לטובתך? (צילום: שאטרסטוק)

הנה שלושה הסברים על מה שמפחיד אותנו, ואיך ניתן לנתב את הפחד לטובתך:

1. פחד מהלא נודע

פחד בסיסי נועד לשמור עלינו, ולכן כשאנחנו מרגישים על קרקע לא יציבה טבעי שהפחד ייכנס לפעולה.
בהשאלה – ההערכה שזכית לה בעבודה הקודמת, ההשכלה שרכשת, הניסיון – כל אלה שנשענת עליהם ושעליהם ביססת את תפיסתך את עצמך –  קצת מתרחקים ממך כשאת פונה לקריירה שנייה, אבל חשוב שתדעי שהם לא נוטשים אותך. הניסיון עומד לצידך, הידע הוא שלך ואף אחד לא ייקח אותו ממך, אם כבר – הרי שאת מגיעה לסיבוב הקריירה השני מצוידת פי כמה מכל מי שעוסק בו, כיוון שברקע יש לך עושר של ידע, הצלחות והתנסויות.

2. פחד מתחרות

תחרות היא יצר שמוטבע בנו כחלק מיסודות החברה המודרנית, בין שנרצה או לא. אנחנו משוות את עצמנו לסובבים אותנו, וכשאת מתחילה דרך חדשה, ישנם סיכויים טובים מאוד שהעומדים סביבך מנוסים ובקיאים ממך. אבל אם את רוצה לשעוט קדימה על המסלול, אין טוב יותר מאשר ללמוד מהטובים ביותר.

איתן עזריה, מנהל מקצועי של המסלול לאימון מנטלי ביחידה ללימודי חוץ של האוניברסיטה הפתוחה מדגיש: ״בהקשר של מעבר קריירה – הסיבות שמונעות מנשים רבות לעשות מעבר קריירה זה הדימוי העצמי שלהן. הפער בין תחושת מסוגלות לעשות ותחושת היותה ראויה לתפקיד החדש.
דימוי עצמי מאפשר את שניהם, והאימון המנטלי מאפשר לזהות את הפרמטרים שמעכבים את הקפיצה הבא – חרדת ביצוע, בטחון עצמי, פער בין תכנון לביצוע – ולהתגבר עליהם״.

הפכי את הפחד לדחף – אם התחרות מהטובים ביותר מלחיצה אותך – למדי מהם כמה שיותר, שאלי שאלות, היצמדי אל הטובים ביותר כדי ליהנות מן הניסיון שלהם, השתדלי להקיף את עצמך דווקא בכמה שיותר אנשים מוצלחים ובעיקר למדי לזהות את מאיצי הפוטנציאל שלך – ותראי שהביטחון שלך יעלה, משום שתצברי ידע וניסיון הרבה יותר מהר מאשר בכל דרך אחרת. למדי לזהות את מאיצי הפוטנציאל שלך – ותראי שהביטחון שלך יעלה (צילום: שאטרסטוק)

3. פחד מכישלון

זהו אחד הפחדים המאיימים ביותר שעשוי לגרור קיפאון של ממש בעשיה. אבל את יודעת מה אומרים – מי שלא עושה, לא טועה. נסי להיזכר בראשית דרכך בקריירה הראשונה שלך – ודאי טעית שם לא פעם. ודאי ידעת כישלונות, שלא רק שלא גרעו מהצלחותייך, אלא אף הובילו לחלק מהן. חשבי על הילדים שלך שרק התחילו ללכת – כמה פעמים הם מעדו לפני שעשו זאת כמו שצריך?

את החלק הזה אנחנו לא תמיד רואים, אבל מאחורי כל הצלחה של אדם עומדים לא מעט כישלונות. אולי לא שמענו עליהם – אבל זה לא אומר שהם לא קיימים. כל פריצת דרך מתחילה בניסיונות שלא צלחו, ואף מספרים שכאשר שאלו את אדיסון איך המציא את הפלא החדש – ה-״נורה״, הוא ענה – נכשלתי אלף פעמים עד שהצלחתי.

אין ספק שהצלחה היא המטרה, אבל הכישלונות הם הדרך להגיע אליה: מכל כישלון כזה קמים ומתחזקים, לומדים את מה שצריך ללמוד וממשיכים הלאה חדורי מוטיבציה. הסכימו לקחת סיכון והסכימו להיכשל, זהו חלק הכרחי בדרך אל היעד. מותר לך לטעות, מותר לך למעוד, מותר לך להיכשל – העיקר שלא תעצרי בדרך. אם את עושה וטועה, נכשלת ומתקנת, ומנסה שוב –  את בדרך הבטוחה להצלחה. חשוב לזכור את זה.

עכשיו, כשאת יודעת מאילו חומרים עשוי הפחד, הרשי לעצמך לפחד. התבונני עמוק לתוך הפחד שלך ונסי להבין מה גורם לו? מאיזה חוסר הוא נובע? כיצד תוכלי לחזק את עצמך ולהעשיר את עצמך כדי לחוש בטוחה יותר?

ראית אותו? הבנת מה חסר? עכשיו בדיוק כמו שאת יודעת לעשות – לכי ללמוד, לנסות, ולהצליח. בלי פחד.

בהצלחה!

לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם