שיעור ראשון: לזהות את הרגע

אחרי שנים שבהן שמת ב״הולד״ את החלום, למדת, עבדת וטיפחת משפחה ובית, מגיעה ההזדמנות לממש את עצמך – כך תדעי שאת נמצאת במקום ובזמן המתאימים לשינוי קריירה ותעשי זאת בצורה הטובה ביותר עבורך

כך תדעי שאת נמצאת במקום ובזמן המתאימים לשינוי קריירה

איך תדעי שאת נמצאת במקום ובזמן המתאימים לשינוי קריירה? (צילום: שאטרסטוק)

את יושבת בעבודה ופתאום השעות והימים לא עוברים. האנשים אותם אנשים, הסביבה סך הכל נחמדה, שום דבר חיצוני לא קרה, אבל משהו בך דמם בפנים. אחרי שנים בהן עשית מה שצריך לעשות, אולי הגיע הזמן לעסוק במה שאת באמת רוצה לעשות?

אולי גילית שיש עולם ומלואו מחוץ למקצוע שלך, משהו שתוכלי להצטיין בו, לעשות בעזרתו שינוי אמיתי לטובה בחייך, אולי אפילו בעזרתו להשפיע על חיי אחרים. אולי זה דבר חדש שיעזור לך להתקדם אל השלב הבא בקריירה שלך, ויקדם אותך עוד שלב במדרגות המימוש העצמי. איך תוכלי לדעת אם זה משבר זמני או שבאמת הגיע הזמן להחליף קריירה?

מצב זמני או זמן לשנות את המצב?

אחרי שנים ארוכות של לימודים וצבירת ניסיון מקצועי, לא ממהרים לוותר על המקום וההישגים אליהם הגענו. אולם אם ההרגשה אינה מרפה, מומלץ להתחיל לבחון את העניין. אפשר להתחיל בלשאול את עצמך את השאלות הבאות:

• האם יש משהו שמשפיע על מצב רוחך בסביבת העבודה או שמא ההתרחשות הזו נובעת מתוכך?

• האם השינוי הוא חברתי, למשל בהרכב הקולגות והמנהלים שלך, או שזו העשייה המקצועית עצמה שאיבדה מטעמה עבורך?

• האם את חושבת שבעשיה אחרת תרגישי מסופקת יותר ותוכלי לעסוק בה לאורך שנים רבות?

• האם יש תחום חדש שדרכו את חשה שתוכלי להגשים את עצמך ולהתפרנס בו זמנית?

שאלות אלה יעזרו לך להבין האם באמת הגעת לסופו של עידן, ואם אכן תגלי שכך הוא, כדאי לקחת מרחק קטן מהסיטואציה, אולי כמה ימי חופש, ולבחון אותה שוב באופן נטול אמוציות ועם הרבה מחשבה.

טבלת ״בעד ונגד״ לעולם תהיה כלי יעיל שבעזרתו תוכלי להבין באיזה מצב את ניצבת. הכיני טבלה בעלת שני טורים, כתבי את כל הגורמים בעד החלפת קריירה או יציאה ללימודי מקצוע, ובטור השני כתבי את כל הטיעונים נגד. סמני לצד כל טיעון עד כמה הוא חשוב לך מ-1 ועד 10. עכשיו סכמי את הנקודות. פעמים רבות תמונה שמתוארת במספרים עוזרת לנו להתגבר על רעשי הרקע ולהבין את התמונה.

האנשים אותם אנשים, שום דבר חיצוני לא קרה, אבל משהו בך דמם בפנים (צילום: שאטרסטוק)

למה זה קורה לי?

סביב צמתים בחיים מתגלה לא פעם צורך בשינוי. ״הרבה פעמים סביב גיל 35-40 אנחנו רואים סטודנטיות וסטודנטים שמגיעים כדי להתחיל פרק מקצועי חדש בחיים. לפעמים זה קשור להורות, או לרצון להתקדם לתפקיד בכיר יותר, חלק רוצים לצאת לעצמאות. זו כנראה נקודת זמן בחיים שמתאימה לשינוי הזה״, אומר ליפז ויניצקי מנהל מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.

נשים רבות מגיעות למסקנה שהקריירה שלהן אינה מתאימה להן לאחר שהפכו לאמהות, אחרות חשות שאינן ממצות את עצמן בקריירה שבחרו כשסיימו את השירות הצבאי והיו צעירות וחסרות ניסיון חיים או ידע לגבי עצמן והיכולות שלהן.

גיל 45-50 גם הוא מהווה קרקע פוריה למחשבות על לימודים לצורך הסבה מקצועית. הקשיים ששוק התעסוקה מערים על נשים מעל גיל 40 מובילים נשים רבות לבחור בדרך עצמאית ולהתחיל לדאוג לעצמן לפרנסה במקצוע שהן נהנות ממנו ואוהבות אותו, ויכולות לעסוק בו באופן עצמאי.

האם זה משתלם לי? או: איפה הכסף?

האם זה משתלם לעזוב הכל ולצאת לדרך חדשה אחרי כל כך הרבה שנות ניסיון מקצועי? שלא לדבר על עבודה עם משכורת טובה, ותנאים?

״הסבה מקצועית בשלב זה של החיים מגיעה לרוב מתוך החיים עצמם וצריכה להשתלב בהם. אם אין חסכונות שמהם מתכוונים לממן את הבית בתקופת הלימודים, חשוב לבחור במסלול שייתן מענה לצורך שלך להמשיך לנהל את הבית ולהחזיק בעבודה הנוכחית כדי שתוכלי להתפרנס עד לביסוס התעסוקה החדשה בגמר הלימודים. צריך לתכנן כך שיהיה אוויר לנשימה גם לתקופה של חיפוש עבודה חדשה בגמר הלימודים וגם לתחילת הדרך התעסוקתית החדשה, משום שלרוב בבחירת מקצוע חדש נדרש זמן לחזור לרמת ההכנסה שהורגלת בה – הן כשכירה והן כעצמאית״.

אבל הטוב הזה לא מכוון רק למי שרוצה להיות עצמאית. אם את מעוניינת להתקדם לתפקיד בכיר יותר, לשפר את תנאי השכר שלך, לחלוש על תחומי אחריות רחבים יותר בעבודתך עצמה  – לימודים מקצועיים יכולים לתת לך יתרון משמעותי על פני מתמודדים אחרים לתפקידים אליהם את מכוונת.

 רגע לפני שאת מקבלת את ההחלטה מהבטן, קחי נשימה ארוכה ונסי לנתח את המצב לאשורו. אם גילית שהגיע הזמן לצאת לדרך חדשה של החלפת קריירה, אל תהססי וגשי לבחור את המסלול המתאים ביותר עבורך, אחרי הכל – היום הוא היום הראשון של שארית חייך.

בהצלחה!

לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם