שיעור חמישי: הדרך המהירה להתמקצעות

בכל שנה מסיימים אלפים רבים של סטודנטים לימודים בכל תחום כמעט. איך תבטיחי את מקומך בתחום העיסוק שלך בשוק העבודה?

איך תבטיחי את מקומך בתחום העיסוק שלך בשוק העבודה? (צילום: שאטרסטוק)

מביאה את הנסיון איתך, ולא באה לרכוש אותו (צילום: שאטרסטוק)

אחד הקשיים ששוק העבודה מציב בפנינו הוא ההצפה של ביקוש לעומת היצע. במיוחד במקצועות הנחשקים, מדי שנה נוהרים עוד ועוד בוגרים אל שוק העבודה שלא מתרחב במהירות שתואמת את ביקוש העבודה.

נוסף על כך, בנקודת הזמן הזו בחיינו, שבה חיינו מורכבים יותר משל בוגר צעיר שיכול להקדיש אינספור שעות עבודה בשבוע כדי לשאת חן בעיני המעסיק ולקבל את התפקיד, חשוב לדעת שיש יתרונות גם בעמדה שלנו, ובראשם שנות הנסיון הרבות (בכל תחום שיהיה) וחשוב לנו שתדעי איך לנצל את היתרונות הללו לטובתך.

מנוסה, לא מנסה

בפרק התעסוקתי הקודם שלך ודאי למדת איך משנה לשנה נצבר אצלך ידע רב ערך, שהפך אותך למקצועית יותר, ברת סמכא, כזו שאם מישהו בסביבתך רצה לדעת משהו היה פונה מיד אלייך.

ניסיון הוא נכס רב ערך שחשוב שתציגי אותו גם בהקשר של הקריירה החדשה. אולי לא כל הפרמטרים תואמים או רלוונטיים, אבל ללא צל של ספק, כל אחת תמצא מיומנויות וניסיון שרכשה בעבר שיהיו רלוונטיים גם להמשך. למדי להציג את אלה כיתרונות על פני עובדים צעירים שיגיעו במטרה לרכוש ניסיון ולא להביא את ניסיונם איתם.

אחת הדרכים היעילות להשתלב ישירות במקצוע המבוקש – לימודים מקצועיים (צילום: שאטרסטוק)

איך לרכוש מיומנות מקצועית במהירות?            

במיוחד ביציאה לקריירה שנייה, בשל הגיל, עומס החיים ונקודת הפתיחה שלכאורה שמה אותך מעט מאחור, חשוב לרכוש מיומנות מקצועית במהרה.

התמקצעות דורשת זמן שכעת ודאי אין לך בשפע ממנו. הנה 5 כלים שיעזרו לך לשפר את המיומנויות המקצועיות במהירות שתתאים לשוק העבודה המודרני, ובמיוחד לשלב בו את ניצבת כעת.

1. שוליית הקוסם

כפי שאת היית מנוסה בתחומך הקודם ובאו להיוועץ בך, מצאי את ה״קוסם״ בתחום החדש בו תרצי לעסוק. הציעי את עצמך כסטאז׳רית, בקשי להתלוות אליה/ו וללמוד כמה שיותר תוך כדי עבודה. ידע מעשי הוא רב ערך וישמש אותך מהר יותר מאשר ידע אקדמי.

2. תורמת ונתרמת

לפעמים תמצאי שאת נדרשת לירידה לצורך עליה. אולי תצטרכי לקבל משרה פחות בכירה מבעבר, אבל כזו שתכניס אותך הישר אל לב העשייה המקצועית ליד קולגות מנוסים. כעצמאית אולי תבחרי להעניק שירותים במחירים סמליים ללקוחות כדי לצבור תיק לקוחות והמלצות. אלה ישימו כלים מעשיים בידייך ויסייעו לך להשתפשף בתחום במהירות רבה יותר מאשר בלמידה תיאורטית.

3. לימודים מקצועיים

להבדיל מלימודים אקדמאיים ותיאורטיים, פניה למסלול מקצועי יכולה להיות קיצור דרך משמעותי ברכישת כלי עבודה מקצועיים, מעשיים ובייחוד עדכניים, והיא יכולה להיות זו שתבדיל בין המתנה שמישהו יגלה אותך, ליכולת שלך להציג את עצמך כבר מהיום הראשון כבעלת יתרון מקצועי בתחום שהוא למעשה חדש לחלוטין.

4. כלים וירטואליים

בעולם הדיגיטלי שלנו אין דבר שעוד לא הגיע לרשת. תוכלי לחפש סרטוני הדרכה ביוטיוב, הרצאות טד מעוררות השראה שמביאות סיפורים מניסיונם של מובילים בתחום, תוכלי להצטרף לפורומים מקצועיים מקוונים, לחפש מאמרים מקצועיים בגוגל שמפרטים case studies ולדלות כל פיסת מידע שתעזור לך לצבור עוד ידע מקצועי נחוץ.

5. קורים ברשת

זוכרת את רשת הקשרים מהשיעור הרביעי? גם כאן תוכלי להיעזר בה. הרחיבי את רשת הקשרים שלך בחיפוש עוד אנשים שיכולים לתרום לך ידע מקצועי ואולי אפילו לעזור לך בייעוץ, בקבלתך למשרה חלקית לזמן הלימודים ועוד, כך תרוויחי זמן ותתמקצעי תוך כדי תנועה.

    לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם