ריבת משמש וקפיר ליים

רגע לפני שנגמרת העונה הקצרצרה מדי של המשמשים, כדאי לרוץ ולהכין את הריבה המדהימה הזאת, שתשדרג לכם את המזווה ברגע. ויש גם מתכון לטארט משמש ופרג

צנצנות ריבה

מתוך הבלוג של לימור לניאדו תירוש

ריבת משמש קפיר-ליים. צילום: לימור לניאדו תירוש

כבר חודש אני שואלת את חסן הירקן: נו, הגיעו כבר משמשים? עוד לא, הוא עונה במבט תמה, ומנסה למכור לי אפרסקים. אני די בטוחה שהוא חושב: מה יש לה עם משמשים? שואלת אותי עליהם כאילו הם זהב, לך תבין.

האמת, פחדתי לפספס אותם כי עונתם קצרה. מרגע שהמשמשים מפציעים בשוק ועד שהם נעלמים עוברים רק שבועות ספורים, הם מגיעים בהבזק, נערמים בערימות ענק בשוק, ובתוך חודש לכל היותר לא נותר להם כל זכר. חששתי אם כך שגם השנה לא אספיק להכין את המדור הזה, על ריבת משמשים שהיא סוג של אוצר.

לכן, לפני שבועיים, כשחסן הוציא קופסה קטנה במחיר מופקע ואמר לי, הנה, הגיעו הראשונים, עכשיו זה יקר, תחכי קצת, לא הקשבתי לו. קניתי, ועוד איך קניתי — ורצתי להכין את הריבה.

ריבת משמש היא מסוג הדברים שמשדרגים את המזווה באחת. אני מורחת אותה על עוף עם שמן זית, מיץ לימון ופלפל שחור וצולה בתנור, או מקפיצה אותה עם נתחי פרגיות, סויה, רוטב צ'ילי מתוק, צ'ילי טרי וג'ינג'ר; משלבת אותה בטארטים, עוגות בחושות, עוגות גבינה ועוגיות; הילדים לוקחים אותה לבית הספר בתוך כריכים עם גבינת עזים, ואם יש אורחים אני מניחה כף כזו על גלידת וניל, זורה מעל שקדים קלויים ומגישה — תענוג.

ואיך מכינים? בוחרים משמשים בשלים ורכים במידה, שוטפים, חוצים ומגלענים (בכל שנה אני שומרת את הגוגואים לילדים ובכל פעם הם מסתכלים עלי במבט מוזר ולא מבינים מה אני רוצה מהם). מניחים את המשמשים החצויים בסיר בשכבות עם סוכר לבן, מכסים ומשהים במקרר לילה. למחרת מתבלים במה שאוהבים: וניל, ג'ינג'ר, עלי קפיר־ליים, לוונדר, זרעי שומר או קינמון, סוחטים קצת לימון ומבשלים. מעקרים צנצנת גדולה, מוזגים את הריבה החמה ומאחסנים. הריבה הזאת נגמרת עוד יותר מהר מהעונה עצמה.

מתכון: ריבת משמש וקפיר ליים – צנצנת גדולה

 חומרים
1.2 קילו משמשים שטופים, חצויים ומגולענים
2 כוסות (400 גרם) סוכר לבן
10 עלי קפיר-ליים מיובשים
2 כפות מיץ לימון
הכנה
מניחים משמשים וסוכר בשכבות בסיר בינוני, מכסים ומצננים לילה במקרר. למחרת מעבירים לכיריים, מוסיפים קפיר-ליים ומיץ לימון ומביאים לרתיחה ללא מכסה על אש בינונית. מסירים את הקצף שצף על פני הנוזל. מגבירים את הלהבה לחמש דקות, מנמיכים ומבשלים 30-40 דקות בבעבוע בינוני-חלש, סוגרים כאשר בועות הסוכר נהיו צלולות והסוכר הסמיך מעט. תוך כדי בישול הריבה מסירים בעזרת כף את הקצף שצף על פני הנוזל. מעבירים את הריבה החמה לצנצנת מעוקרת ומאחסנים במקרר.

מתכון נוסף של לימור לניאדו תירוש:

טארט משמשים ופרג

טארט משמשים ופרג. צילום: לימור לניאדו תירוש

לימור תירוש
בוגרת ה- Leith Cooking School בלונדון, ה- Migros School בציריך, וה- Ritz Escoffier School, וה- Cordon Bleu בפריז, מבשלת, מצלמת כותבת ומארחת.לימור מאמינה שאוכל מקרב אנשים ולבבות וכך שומרת את אהוביה קרוב, במטבח, בדרך הכי פשוטה של צבעים, ריחות, וטעמים. המטבח עבורה הוא זירה אינסופית של יצירה, מקום בו אנשים מתענגים ביחד, עוברים חוויה. לימור מבשלת בפשטות מוקפדת עם שילובים בלתי צפויים. אוהבת להפתיע חברים, תלמידים ואת עצמה.