רוביק דנילוביץ': לתפיסתי, נשים מוכשרות יותר מגברים

אני מודה, שאם לשלב הסופי של מכרז מגיעים גבר ואישה, מוכשרים במידה שווה, אעדיף לבחור באישה. זוהי דרכי, כנבחר ציבור, לומר אמירה ברורה ולהגשים את תפישת עולמי

רוביק דנילוביץ' (צילום: מישל אמזלג)

בתום מערכת הבחירות המוניציפליות האחרונות, בשנת 2013, התחולל רגע היסטורי בעיר באר שבע ובשלטון המקומי בישראל.

אינני מתכוון לאחוזי התמיכה, להם זכיתי בבחירות לתפקיד ראש העיר, אלא להישג הגדול באמת, מבחינתי. לראשונה בהיסטוריה הפוליטית שלנו, כאן במדינת ישראל, זכתה סיעה בפרלמנט העירוני, מועצת העיר, ב- 14 מושבים (ארבעה עשר מנדטים), מתוך 27, כאשר מחציתן הן נשים.

היה זה לאחר מסע של עשור בו הנפתי, כאיש ציבור צעיר, את דגל השוויון בין נשים לגברים והצהרתי על מחויבותי לקידומן ולשילובן, כשוות בין שווים. עשר שנים קודם לכן, כאשר התמודדתי בראש רשימת צעירים בבחירות למועצת העיר, הצבתי רף ציבורי לו אני מחויב עד היום – שיטת הריצ'רץ'. משמעות הדבר היא שרשימת המועמדים בנויה באופן שווה לחלוטין בין גברים לנשים.

 רוביק דנילוביץ' (צילום: מישל אמזלג)

אני מחויב לכך ולא, אני ממש לא "עושה טובה" לנשים ובטח שלא רואה בכך, חלילה, כ"קישוט" של הרשימה. זה בא עמוק מבפנים, מתוך אמונה ביכולות האדירות שיש לנשים ומתפישת עולם אישית, שגורסת שנשים, בגדול, מוכשרות יותר מגברים.

כמנהיג, אני מאוד רוצה להצליח בתפקידי וכדי להצליח, כך למדתי בחיי הציבוריים, צריך לשלב לצדך את הטובים ביותר, נשים וגברים.

נשים מוכשרות וחזקות והן נכס יקר לשלטון הציבורי. מינוין לתפקידי מפתח הוא אינטרס ציבורי ושילובן במוקד קבלת החלטות, על אמת, יוצר שינוי פורץ דרך וגבולות.

כן, אני מודה, שאם לשלב הסופי של מכרז כלשהו מגיעים גבר ואישה, מוכשרים במידה שווה, תמיד אעדיף לבחור באישה. זוהי הדרך שלי, כנבחר ציבור, לומר אמירה ברורה ולהגשים את תפישת עולמי. לשים, בכל הכוח, את הנושא על סדר היום. להעניק להן את ההזדמנות להגשים ולהוכיח את עצמן.

במבחן המציאות, התוצאות מדברות בעד עצמן. אם ניקח את העיר באר שבע כמודל לשוויון מגדרי, ניווכח שלנשים יש השפעה דרמטית בכל הנוגע לשינוי שמתחולל בעיר. כך, למשל, עיריית באר שבע היא מהרשויות הבודדות בישראל שבראשה מנכ"ל עירייה שהיא אישה, אבישג אבטובי.

היא מלאת עוצמה, בעלת ניסיון רב ויכולת בלתי רגילה להוביל תהליכים. כמו כן, אבטובי מצליחה לתכנן ולבצע פרויקטים ומיזמים מורכבים. יחד איתה פועלת ד"ר חפצי זוהר, מ"מ וסגנית ראש העיר, שמובילה את החינוך באופן מעורר השראה, עם תפישת מצוינות ייחודית, שהפכה לשם דבר ונלמדת במקומות רבים.

אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, שהפכה למוסד האקדמי המבוקש ביותר בקרב הצעירים בישראל, היא האוניברסיטה היחידה בארץ שבראשה עומדת נשיאה, אשת חזון, פרופ' רבקה כרמי. אישה יצירתית זו חושבת מחוץ לקופסה, מובילת טכנולוגיה, מדע וחדשנות, תוך מנהיגות אסרטיבית מיוחדת במינה.

ואיך אפשר בלי האלופה שלנו, תרתי משמע, הפועל באר שבע ואלונה ברקת, אישה בעולם שהיה עד היום מונופול של גברים. מעבר להישגים הספורטיביים המדהימים, אלונה היא מנהיגה חברתית שיצרה במו ידיה מהפכה של ממש ופעלה בדרך שלה עם המון נחישות ורגישות.

זה לא מסתכם בכך. בעיר באר שבע נשים רבות מכהנות בתפקידי ניהול והובלה, כנבחרות ציבור בתיקים המשמעותיים ובוועדות החשובות, כפקידות בכירות, שמשמשות ראשי מנהל ומנהלות אגפים וכראשי חברות עירוניות כלכליות. לא במילים, רק במעשים.

עכשיו צריך להציב, בלי להתבייש, בפני הפוליטיקאים במישור הארצי את אותו רף. אין סיבה שהרשימות לכנסת לא יאמצו את המודל שלנו, באותה שיטת ריצ'רץ', לשוויון מלא. בשלב הראשון, מומלץ ליישם אותה בין חברות לחברי הכנסת. העת בשלה לכך, רק צריך שמישהו כבר ירים את הכפפה ויפעל. לא במילים – במעשים!

.

** הכותב הוא ראש עיריית באר שבע

פס חסויות לכתבות יום האישה