פאי שאריות בבצק לימוני

בצק קל־הכנה ונוח מאוד לרידוד ומילוי משאריות שהיו במקרר סידרו לדנית סלומון פאי מלוח שקצר מחמאות וחוסל במהירות

פאי שאריות בבצק לימוני

צילום: יהודה סלומון

פאי שאריות בבצק לימוני דנית סלומון

לימונים כבושים תמיד מטים אותי מדרך הישר. השבוע הם פיתו אותי לנסות ולראות מה קורה כשמכניסים אותם לבצק, ומכינים ממנו פאי שישמש בית לכרע עוף צלויה ולקערית של ירקות מבושלים ברוטב עגבניות סמיך, שנותרו מארוחת אתמול. כתמיד, גם הפעם לא נכזבה אמונתי בלימונים הכבושים וביכולתם להקפיץ כל מאכל לגבהים חדשים. הבצק יצא פריך, מתובל וטעים להפליא, והפאי כולו נקצר ברגע וקצר מחמאות.

לב העניין כאן הוא הבצק המוצלח עד מאוד, שבנוסף לשאר מעלותיו הוא גם קל־הכנה ונוח מאוד לרידוד. המלית היא עניין לבחירה. אצלי היא הייתה מבוססת על שאריות שהיו במקרר, אבל אפשר להחליף אותה במלית מתובלת אחרת, עם או בלי בשר.

כדי להבטיח שהבצק יאפה כהלכה, צריך לתת לו מכת חום בתחילת האפייה. מחממים את התנור לחום גבוה, כשתבנית מתכת שטוחה מושחלת במדף האמצעי, מניחים את תבנית הפאי על התבנית החמה – משתדלים לקצר ככל האפשר את משך הפתיחה של התנור – סוגרים ומכוונים את התנור לחום בינוני להמשך האפייה.

כרגיל: הכוס היא כוס מידה מהסט = 250/240 מ"ל; כף = 15 מ"ל; כפית = 5 מ"ל.

המצרכים לבצק:

5-4 פרוסות לימון כבוש (אפשר קנוי? בטח שאפשר)

1 כפית ממרח קארי אדום (מצרך חובה במקרר. מחיר קופסה במשקל 400 גרם נע בסביבות ה־20 שקל)

1 כוס + 2 כפות (140 גרם) קמח

¼ כפית אבקת אפייה

½ כפית מלח

2 כפות קוקוס טחון

75 גרם מרגרינה מזולה קרה (או חמאה, לפי המלית), חתוכה לקוביות

⅓ כוס (80 מ"ל) נוזל קוקוס (12% לפחות), או קרם קוקוס

המצרכים למלית:

2 כוסות ירקות מבושלים ברוטב עגבניות סמיך מתובל היטב

3 כפות עלי כוסברה קצוצים

1 ביצה

בשר קצוץ מכרע עוף צלויה

לעיטור:

9-8 פרוסות דקיקות מלימון חצוי לאורכו

מעט קוקוס טחון

אופן ההכנה:

1. שמים לימונים כבושים, ממרח קארי וחצי כוס קמח במכל של מעבד המזון, ומעבדים בפולסים כדי לרסק את הלימונים. מוסיפים את שאר המצרכים ומעבדים לבצק חלק, גמיש ואחיד. (להכנה במיקסר: קוצצים את הלימונים דק־דק־דק בסכין חדה, ומשתמשים במזולה/חמאה בטמפרטורת החדר. מנפים קמח, אבקת אפייה ומלח לקערת ערבול, מוסיפים קוקוס ומערבבים. מוסיפים לימון קצוץ, מזולה/חמאה וממרח קארי מעורבב בנוזל הקוקוס, ומערבלים לבצק.) צרים מהבצק דסקית שטוחה, עוטפים בניילון ומקררים במשך שעתיים לפחות.

2. משמנים קלות תבנית פאי מלבנית מתפרקת 30×11 ס"מ. מוציאים את הבצק מהמקרר (אם הוא נוקשה מדי, נותנים לו להתרכך מעט בטמפרטורת החדר), ומרדדים אותו על משטח מקומח קלות לעלה מלבני בעובי 3 מ"מ, שגודלו מספיק לריפוד התבנית ודופנותיה (הכי נוח – והכי פחות מלכלך – לרדד על גיליון של נייר אפייה). מעבירים את עלה הבצק לתבנית, ומהדקים את הבצק לתחתית ולדפנות בעדינות. מעבירים מערוך על שולי התבנית כדי לחתוך את עודפי הבצק. אוספים את עודפי הבצק לכדור ושומרים. דוקרים את תחתית הקלתית בשיני מזלג לאורכה ולרוחבה, ומכניסים את התבנית למקפיא עד גמר ההכנות.

3. מחממים את התנור לחום גבוה (220 מעלות), כשתבנית מתכת שטוחה גדולה מושחלת במדף האמצעי. מרדדים את שאריות הבצק לעלה מלבני ברוחב 12 ס"מ, וחותכים אותו לרוחבו לרצועות ברוחב 13-12 מ"מ. מערבבים יחד את חומרי המלית.

4. מוציאים את הקלתית מהמקפיא ומפזרים את המלית בתוכה בשכבה אחידה. מסדרים שורה של פרוסות לימון לאורך המלית ברווחים שווים. מניחים רצועת בצק על כל פרוסת לימון לרוחב הפאי. אם יש מספיק רצועות, אפשר להניח רצועת גם בצק ארוכה (מורכבת מ־3-2 רצועות קצרות) לאורך הפאי. מגלגלים שוב מערוך על שולי התבנית, כדי לחתוך את עודפי הבצק של הרצועות. מפזרים מעט קוקוס על רצועות הבצק ובמרכז כל ריבוע מלית.

5. מניחים את תבנית הפאי על תבנית התנור החמה, סוגרים את דלת התנור, ומורידים את החום לבינוני (180 מעלות). אופים במשך כ־30 דקות, עד שהקלתית ורצועות הבצק מזהיבות יפה. מגישים חם־פושר.

 .

ספרה האחרון של דנית סלומון, "עוגות של בית", יצא בהוצאת קוראים

>> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב