עמק הפרחים – תערוכה מקיפה על כרם התימנים

התערוכה עמק הפרחים שמוצגת בבית העיר בתל אביב מהווה תעודה נדירה לפיסת ישראליות שבחלקה לא מוכרת. התערוכה חושפת לראשונה את תרומתם של תושבי כרם התימנים להקמת המדינה ולחיי החברה, הקהילה והתרבות, במובן הרחב ביותר שניתן לדמיין. בתערוכה יש התייחסות למגוון הנושאים והתחומים שהשזירה שלהם יצרה את המרקם המיוחד של הכרם: המסורת והדת, המוסיקה המזרחית, הפשע, המסעדנות, וההתחדשות העירונית. בתערוכה ניתן להאזין לפודקסטים ראשונים בעולם שהוקלטו בשיטה מיוחדת

 

כשהוזמנתי לבקר בתערוכה 'עמק הפרחים' שמתקיימת בבית העיר תל אביב, חשתי עקצוץ של נוסטלגיה. את הכרם, חשבתי שאני מכירה, שמות כמו ציון ומגנדה התנגנו לי בראש עם כמיהה לשיפודים, לחומוס ובעיקר לאווירה. גם את הדמויות בתי הכנסת והדמויות שראיתי פוסעות ברחוב זכרתי.

אבל מה שראיתי וחוויתי בתערוכה היה הרבה מעבר לציפייתי. התערוכה פרסה בפני תעודה חזקה ומרתקת על כוחה של השכונה ועל עושרה התרבותי העצום, במילה אחת: ואוהו.

ההשתתפות באירוע הבכורה של הפודקסטים המושמעים בתערוכה בנוכחות היוצרים, היה הדובדבן שבקצפת.

על התערוכה 'עמק הפרחים'

שמה של התערוכה 'עמק הפרחים',  נגזר מתוך שירה של אהובה עוזרי ז"ל. המוצג הראשון שמקדם את פני הנכנסים , היא דמותה של אהובה עוזרי עטורת פרחים צבעוניים. המוצג הוא מחווה לזמרת, מחווה לכלה שלא הייתה ומחווה למגדר.

האוצרת איילת ביתן שלונסקי, הצליחה להביא בתערוכה תעודה נדירה. התערוכה חושפת לראשונה את תרומתם של תושבי כרם התימנים להקמת המדינה ולחיי החברה, הקהילה והתרבות, במובן הרחב ביותר שניתן לדמיין.

מדברי האוצרת:

"זוהי תעודה חזקה ומרתקת שתציע לראשונה מבט יוצא דופן על כוחה של השכונה בכלל ועל עושרה העצום של שכונת כרם התימנים בפרט" אומרת איילת ביתן שלונסקי, אוצרת ראשית ומנהלת מתחם ביאליק ומוסיפה "בעשרים שנות כהונתי כאוצרת ומנהלת מתחם ביאליק, עסקתי בעיקר באוונגרד – אמנות פורצת דרך – ובתרבות המערב בהשראת המשורר הלאומי האהוב ח.נ ביאליק. השנה זכיתי לסמן ולהתעמק בשכונת כרם התימנים שנמצאת ממש כאן, מעבר לרחוב אלנבי – בעמק שממול. ומכאן גם שם התערוכה 'עמק הפרחים' ששלפתי משירה של היוצרת הדגולה אהובה עוזרי."

 

האוצרת  השתמשה ביצירתיות ומעוף שגורמים למבקר לצלול לתוך מסמך צבעוני ונועז המסקר את קהילת יוצאי תימן שהתיישבה באזור שבין יפו לתל אביב. אנו מלוים את קהילת המתיישבים מהחלוצים הראשונים – עולי תימן שמגיעים לארץ ישראל בעליית 'אעלה בתמר' כבר בשנת 1881 (עוד לפני אנשי 'העלייה הראשונה'), אך מעולם לא הוגדרו 'ראשונים'. תרומתם להקמת המדינה ומעורבותם במחתרות האצ"ל, הלח"י וההגנה, דרך דמותה של גאולה כהן שנולדה בכרם.

הסקירה של רצף חיי המתיישבים חושפת  קהילה מרתקת וחדורת אמונה לגאולת ישראל. קהילה שחוותה עוני ומחסור, דיכוי וקיפוח מראשית ימיה. למרות זאת, הצליחה  להרים תרומה ייחודית ועצומה לתרבות ישראל.

בתערוכה יש התייחסות למגוון הנושאים והתחומים שהשזירה שלהם יצרה את המרקם המיוחד של כרם התימנים: המסורת והדת, המוסיקה המזרחית, הפשע, המסעדנות, וההתחדשות העירונית.

המסורת והדת

 

תושבי הכרם שמרו על המסורת וחיי הדת  איחדו אותה. כרם התימנים התאפיין בריבוי בתי הכנסת שמירה אדוקה על השבת וחגי ישראל. מקום חשוב בתרבות תפס סיפורו של  ה'דיוואן'- ספר החיים שנכתב על ידי רבי שלום שבזי וכולל שירי אהבה מהמקורות, געגוע, טקסים אירועים ומשפחה.

ה'דיוואן' הועתק בכתב יד על ידי כל משפחה ומשפחה שהוסיפה אליו משיריה ושמרה עליו כעל בבת עינה. ה'דיוואן' נבזז ממשפחות רבות בהגיען ארצה.

 

המוסיקה המזרחית

הג'אנר של המוסיקה המזרחית נולד וצמח בכרם התימנים, מתרבות החפלות ועד למצעד הפזמונים. תושבת ידועה מהשכונה  היא אהובה עוזרי ז"ל. עוזרי מוסיקאית ויוצרת אדירה נהנתה בשנים האחרונות לחייה ממעמד של גיבורה מוזיקלית, חברתית ומגדרית. בין תלמידיה של אהובה עוזרי היו זהר ארגוב, שי צברי, רון שובל ועוד.

מי שגם נמנים עם יוצרי הכרם הם: העמרנים, הפרברים, צלילי הכרם: דקלון ובן מוש, השובלים: משה משומר, שלמה מורי ושלום שובלי, רון שובל, בעז שרעבי, חופני, יזהר כהן, סולימאן הגדול, צלילי העוד, רמי דנוך, יהודה קיסר ועוד.

 

הפשע

במהלך שנות ה- 70 וה- 80 סימנה התקשורת את עולם הפשע בכרם כ'פשע המאורגן הראשון בישראל'. מדובר בסמים, בתי הימורים, הברחות, שחיטה שחורה, אלכוהול, דמי חסות, הלבנת כספים  ועוד שמנוהלים על ידי קבוצה מאורגנת. הקבוצה ניהלה במקביל עסקים חוקיים כהסוואה לעסקים הבלתי חוקיים.

חלק מאנשי עולם הפשע קיימו קשרים עם פוליטיקאים ואלופים בצה"ל וככבו במדורי הרכילות. ביניהם:  טוביה אושרי, רחמים אהרוני (גומדי) גואל תנעמי,  עודד קפליצקי , עמוס אוריון , ישראל דנוך, שאול 'צלקת' ועוד.

 

המסעדנות

מסעדות הכרם כמו: הפתיליה, ציון ומגנדה  הפכו לאייקונים תיירותיים.

 

ההתחדשות העירונית

כיום בתקופת התמ"א ההתחדשות והבנייה מטשטשים את עקבות המורשת ומשנים את פני השכונה ואופייה.

 

הכוורת סדרת הפודקסטים

'הכוורת'-סדרת אודיו בת חמישה פרקים, ראשונה מסוגה בעולם.  הסדרה נכתבה ובוימה על ידי היוצרים אור מצא ואלכסה לרנר עבור התערוכה, בהשראת פרשיות הפשע של כרם התימנים בעשורים אלו.

 

בסדרה מגלמים שחקנים דמויות מובילות מהכרם, כמו: אורי גבריאל (טוביה אושרי), גבי עמרני (רחמים גומדי), אוולין הגואל (אהובה עוזרי), מתי סרי ויניב סוויסה, נטע גרטי, יניב ביטון, הישאם סלימאן, מיקי לאון ויורם ארבל.

פרקי הסדרה הוקלטו בטכנולוגיה החדשנית D8 (סאונד היקפי מדמה מציאות). הכוורת היא סדרה עלילתית מתוסרטת, של סצנות ייחודיות במקומות המקוריים בהם קרו האירועים עצמם.

ביצירת פסקול הסדרה השתתף היוצר והזמר יהודה קיסר, מאבות הגיטרה הים תיכונית וממייסדי הז'אנר המזרחי שהתאפיין בכרם.

את שיר הנושא לסדרה מבצעים רמי דנוך סולן להקת צלילי העוד המיתולוגית, ודקלון סולן להקת  צלילי הכרם. זהו איחוד יוצא דופן של שני ענקי הזמר בליוויו של קיסר בקטעי נגינה מקוריים שנכתבו עבור סדרת ה'כוורת'.

ההאזנה  לפרקי הסדרה באוזניות היעודיות היתה חוויה יוצאת דופן ומדהימה. לא הצלחתי שלא לסובב את הראש לעבר הקול שנשמע מאחורי ולהגיב בצורה דומה לצלילים שמגיעים מזויות שונות בחדר שגרמו לי להרגיש  שאני נמצאת בזירת ההתרחשות.

סיכום

התערוכה היא היכל תהילה לכרם יש בה נגיעה רגישה ומעניינת גם בחומר וגם ברוח.

זו תערוכה מרגשת וחדשנית שמציפה  באופן מרתק חיים שלמים שהתנהלו במרחק נגיעה משוק הכרמל.

שוטטתי בין המוצגים האזנתי לפודקסטים, התרגשתי לפגוש דברים שהכרתי ושמחתי ללמוד את מה שלא ידעתי. תמיד כיף להיחשף לרכיבים של הישראליות . זה מה שעושה אותנו וזה גם מה שמייחד אותנו.

 

אוצרת ראשית: איילת ביתן שלונסקי

עיצוב והקמה: סטודיו נעם בר

 


סידרת כוורת, כתיבה ובימוי: אור מצא ואלכסה לרנר

בהשתתפות:

 יהודה קיסר, אוולין הגואל, אורי גבריאל, יניב ביטון, גבי עמרני,  נטע גרטי ועוד*

בית העיר ביאליק 27, תל אביב

תאריך נעילה- 30 בנובמבר 2021

 

צילום: נירה פרי

שלכם ובשבילכם,

נירה פרי

בלוגרית לייף סטייל,  מאמנת המתמחה באימון נשים

נירה פרי
נירה פרי ,מאמנת אישית ומאמנת קבוצות מתמחה בהעצמת נשים במעגלי החיים,בלוגרית ,לוכדת רגעים ,חולמת ציורים :) מחייכת לחיים