מי ידאג לילדים שלי?

אני לא מצליחה להירדם מרוב חרדה. כל טלפון גורם לי להחוויר מחשש שזה שוב בני מהבנק. איך גורמים לגרוש שלי לקחת אחריות על הטיפול בילדים שלנו?

מי ידאג לילדים שלי (צילום:- By kryzhov shutterstock)
ההגדרה 'טפשת הריון' איבדה כח לעומת היצור הבלתי נסבל שהפכתי להיות (צילום: Halfpoint -shutterstock)
ההגדרה 'טפשת הריון' איבדה כח לעומת היצור הבלתי נסבל שהפכתי להיות (צילום: Halfpoint -shutterstock)

רותם ומיכל הגיעו לעולם בניתוח קיסרי לאחר חצי שנה של שמירת הריון, במהלכה ההגדרה 'טפשת הריון' היא לשון המעטה לעומת היצור הבכיין ובלתי נסבל שהפכתי להיות. חברותיי, שאין מדהימות מהן בעולם, עזרו למייקי בעלי לטפל בגורי בן השלוש, לדאוג לאוכל, לכביסה ולשמירה על שפיות דעתו של מייקי, שהיה בעיצומו של הסטאז' ברפואה וטרינרית.

ימים ספורים לאחר הלידה, תפורה לאורכי ולרוחבי ומדדה בהליכת ברווז בין שתי מיטות ורדרדות שנוספו לחדר הילדים, סיפר לי מייקי, שעיתוי גרוע הוא שמו השני, וקמצנות היא תכונתו הבולטת, שנישואין זה לא בשבילו. לא היה לו שום הסבר הגיוני או לא הגיוני להכרזה הזו, אבל אני חייבת להודות שהיא לא לגמרי נפלה עלי כרעם ביום בהיר, לאור העובדה שמייקי ואני היינו יותר שותפים לדירה/ סחבקים/ידידים, מאשר זוג נורמטיבי.

מדדה בין שתי מיטות ורדרדות, סיפר לי מייקי, שעיתוי גרוע הוא שמו השני, שנישואין זה לא בשבילו (צילום -By kryzhov shetterstock)-

אחרי ההלם הראשוני ופיזור ענני ההדחקה פצחתי בסדרת רעיונות יצירתיים שישאירו את מייקי בבית ולו כדי לחלוק את שעות ההאכלה של התאומות, אבל מייקי היה מאושר כל כך מהחופש שקיווה להעניק לעצמו וכבר תכנן את דירת הרווקים שתהייה לו.

אחרי חודשים ארוכים של בכי, תחנונים ואיבוד משקל (שדווקא שימח אותי), הבנתי שהגיע הזמן להכיר במציאות. התגרשנו וכיאה לזוג מודרני ומשכיל חתמנו על חוזה גירושין מפורט שכלל הסדרי ראיה שהיו נוחים לשנינו ומזונות סבירים שתאמו את גובה השכר של מייקי ואת רמת החיים שלי.

מייקי, כפי שבוודאי הבנתם, הוא טיפוס שאינו עונה על שום הגדרה מוכרת. הוא עבר לגור בדירתו המעוצבת, הקים בית חולים וטרינרי והיה לווטרינר המצליח והמבוקש ביותר באזור המרכז.

אני עברתי בהצלחה את מבחן ההסמכה להוראת יוגה, המשכתי ללימודי trx ופתחתי סטודיו לאימון קבוצתי יחד עם טל, שלימים הפך לבעלי השני.

ואז הגיעה פולי. לא הסרט. הפסיכולוגית של בית-הספר שקראה לי לשיחה דחופה בדיוק כשמייקי היה בכנס וטרינרים באיטליה, ורמזה ששלושת ילדיי החברותיים מתקשים להתרכז. גוני גם התקשה בכתיבה. "דיסאורטוגרפיה קוראים לזה", אמרה פולי והמליצה על אבחון פסיכו-דידקטי דחוף לשלושתם, אחריו נוכל להתאים תכנית לימודים מיוחדת לכל אחד מהם.

ורמזה ששלושת ילדיי החברותיים מתקשים להתרכז (צילום פרוליידי צילום ( By Andreea Pirvu shutterstock)
ורמזה ששלושת ילדיי החברותיים מתקשים להתרכז (צילום פרוליידי צילום ( By Andreea Pirvu shutterstock)

תגובת מייקי מאיטליה, לאחר ששמע ששלושת האבחונים יעלו כמו חופשה בפראג: "תעשי את זה דרך הקופה, זה נורא יקר".

תגובת מייקי לאחר שאמרתי לו שאם זה דרך הקופה נאלץ להמתין כמעט שנה: "ליאת, (קריאה בשמי תמיד הבהירה שמדובר באמירה חד משמעית מצידו), לא יקרה כלום אם נחכה שנה". בתרגום חופשי: למרות שאני וטרינר מדליק, למרות שאני חתיך, ולמרות שאני עשיר כמו שבחיים לא דמיינתי שאהיה, נשארתי קמצן מעצבן ורדי ממני.

כמובן שלא חיכיתי. הורי עזרו לי לשלם אבחון אחד, הלוואה מהבנק שילמה את שני האחרים וזו היתה רק יריית הפתיחה של מרתון ההוצאות הלא יאומן של אמא לשלושה ילדים מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז, האחד בתוספת דיסאורטוגרפיה והשנייה עם היפר סנסטיביות. רכיבה טיפולית לשיפור הריכוז, ואומנות לחימה לטיפול ברגישות היתר, ומורה פרטית לחשבון, ומחברת חכמה ועיפרון מיוחד וזה רק קצה הרשימה.

מייקי הקפיד לקחת אליו את הילדים בכל סוף שבוע שני, ובאופן קבוע בכל יום שלישי, אבל לא הסכים לשמוע ובטח שלא לדבר השתתפות בהוצאות שהלכו וגדלו בקצב משוגע.

תקופה ארוכה לא הצלחתי להרדם, הייתי בטוחה שחוזה הגירושין שחתמתי עליו בעבר הוא המקבילה הישראלית לחתונה קתולית. כל טלפון ממספר חסוי גרם לי להחוויר מפחד שזה שוב בני מהבנק שמאיים לסגור את החשבון, כל טלפון מבית ספר בישר על עוד אבחון או על צורך בעוד מורה פרטי. היה לי ברור שכשהילדים יגדלו וישרתו בצבא כל זה יהיה מאחורינו אבל לא היה לי יותר שום רעיון יצירתי איך להמשיך ולשרוד.

בסופו שלש דבר גייסתי מאי–שם בתוכי אומץ ופניתי לעורך דין. וכשאני מדברת על אומץ אני מתכוונת גם לבושה לספר למישהו כמה חסרת אחריות הייתי כשחתמתי על הסכם כזה, שלא לדבר על נישואין מוזרים למי שלא ברור מה יחסו לזוגיות.

בסופו של דבר אזרתי אומץ ופניתי לעורך דין לענייני משפחה (צילום: shutterstock)

האמת היא שנכנסתי למשרדן של עורך הדין חיוורת ורועדת. בטוחה ששם אקבל את האישור הסופי לכך שמצבי גרוע וכך יהיה עד להודעה חדשה. אבל להפתעתי התברר לי שיש מה לעשות. בפגישה השניה הגעתי מצוידת בשלושת הקלסרים של הילדים שבהם שמרתי את תוצאות האבחונים וחשבונות המאבחנים, וסוללת המורים המיוחדים שהצטרפו אל חיינו מאז הגירושין. לאחר פניה לבית משפט, עתירה לתשלום 'דמי טיפול', ופעולות משפטיות שהיו קלות בהרבה מכפי שדמיינתי. הסכימו ביניהם עורכי הדין שלי ושל מייקי, על שינוי המזונות כך שיתאימו להוצאות החריגות של הילדים ולרמת ההכנסה הגבוהה של מייקי.

ואני? אני חיכיתי ליום שלישי שמייק ייקח אליו את הילדים, והלכתי לישון. ישנתי שינה עמוקה כמו שלא ישנתי בכל העשור האחרון.

.

*************

מה היה לנו שם?

עו"ד רוני קדמי, מתמחה בדיני משפחה מ"פרוליידי", מסביר:

הסכם הגירושין שעליו חתמו ליאת ומייקי לא לקח בחשבון הוצאות עתידיות לא צפויות, וכשהיה צורך בהשתתפות בהוצאות שלא נלקחו בחשבון בהסכם, מייקי התעקש להיצמד להסכם כפי שנחתם בעבר.

מה עושים כשהגרוש מסרב להשתתף בהוצאות עבור טיפול בילדים שלא הוגדרו בהסכם הגירושין?

באמצעים וכלים משפטיים ניתן להוכיח שיש צורך בהוצאות חריגות של טיפול בילדים, ולהוכיח שלגרוש יש יכולת כלכלית להשתתף בהוצאות.

מה הוא הצעד העיקרי בהתמודדות עם הסכם גירושין שאינו מחייב את הבעל להשתתף בהוצאות חריגות של הילדים ?

במקרה כזה חשוב שתפני לעו"ד המתמחה בענייני משפחה בלבד. וודאי שיש לו ניסיון רב בכתיבת הסכמי גירושין, ובתהליך קבלת סעדים ו/או צווים דחופים מבית משפט (דרישה לתשלום הוצאות חריגות בהתאם להוכחות על קיומן). לאחר מכן יפעל עו"ד באמצעים ממשפטיים בבית המשפט כדי לשנות את הסכם הגירושין כך שיכלול גם הוצאות חריגות הכרוכות בגידול הילדים.

ומה אם עדיין לא חתמתי על הסכם גירושין?

חשוב שתדעי שעריכת הסכם גירושין היא בעלת החשיבות הגבוהה ביותר עבור האישה. ומטרתו היא למנוע בעתיד מחלוקות רבות בינך לבין בן זוגך,  לצורך כך עלייך לפנות לעו"ד המתמחה בדיני משפחה אשר לו ניסיון רב בכתיבת הסכמי גירושין. כדי שידאג לקבע את האינטרסים החשובים לך מצד אחד והמצד שני, הסכם הגירושין חייב להיות גמיש במקרה של שינוים עתידים ומהותיים בהשתכרות, מצב בריאותי, במגורים או במשמורת ו/או הוצאות חריגות עבור הילדים.

איך מתמודדים עם הלחץ והחרדה שבעקבות עתירה לפתיחה מחדש של הסכם גירושין:

ציפי צ'אושו מזרחי, יועצת ומאמנת בשיטת 'הדיאלוג' מפרוליידי מסבירה :

מצבים מאתגרים מאפשרים לנו לבחון את היכולות שלנו ולהביא לידי ביטוי איכויות שלא תמיד ידענו על קיומן, זו ההזדמנות שלך להתעצם מתוך הקושי בדרכים הבאות:

1.  אל תפעלי מתוך לחץ, עצרי-תכנני- ותפעלי. נשמי עמוק ובחני מחדש החלטות הנוגעות לטיפול בילדים.

2.  בקשי עזרה. תהיי פתוחה לרעיונות חדשים, ולכל ערוץ אפשרי שיכול לסייע לך לעבור את התהליך.

3.  דברי עם אנשים קרובים אליך. הם ישמחו להקשיב, להגיש לך כתף, ואת שאת מוקפת אנשים טובים שרוצים לעזור לך.

4.  התמקדי במחשבות חיוביות, בתהליכים הטובים שהילדים עוברים, ובשינויים לטובה שעברת. כלל אלו יזכירו לך שיש לך המון כח לעבור הכל ובטוב.

5.  הקפידי על שינה טובה. תוכלי להיעזר במדיטציה לקראת שעת השינה, ובהליכה קצרה באוויר הצח. כל אלו יאפשרו למחשבות שלך לנוח.

"התעוררי כל בוקר ליום חדש: "העבר כבר לא קיים והעתיד עוד לא הגיע. האחד היה והשני עדיין לא התחיל להתקיים. האדם שחי באמת הוא מי שחי מרגע לרגע". (אושו)

.

***********************

לשיחת יעוץ דיסקרטית : 072-2440408

המדריך המלא למתגרשת המתחילה נמצא ממש כאן

רוצה ללמוד עוד על הזכויות ודרכי הפעולה שלך בזמן גירושין? לחצי כאן

 .

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.