מחברות שחורות: יותר משזה סרט על רונית אלקבץ – זהו סרט על אחיה שלומי

שלומי אלקבץ מקבץ סרטוני וידיאו וקטעי יומנים שצילם במשך שנים רבות, לכדי סרט ארוך יריעה הנמשך 3 שעות. חלקו הראשון של הסרט, עוסק בחייה הקולנועיים של רונית אלקבץ דרך דמותה המומצאת ויויאן אמסלם וחלקו השני עוסק בחייה הפרטיים. רונית שימשה לשלומי מראה המשקפת לעצמו את חייו, מחשבותיו ויצירתו. בתבונה ורגישות, הוא מתערטל בפני הצופים וחושף את נבכי ליבו דרך צילום אחותו מלאת ההבעה. הסרט הוא מחול זוגי קולנועי המתעד את הקשר הסימביוזי שלהם. סרט מרגש שאסור להחמיץ!

מתוך מחברות שחורות שלומי אלקבץ

"ויויאן", החלק הראשון של הסרט הדוקומנטרי "מחברות שחורות", נפתח בצילום אימם. היא איננה ויויאן אמסלם, דמות האם מהסרט הראשון בטרילוגיה המשותפת שכתבו שניהם "ולקחת לך אישה". היא רק מהווה השראה לסיפור. הסרט הפמיניסטי משנת 2004, הראשון שעסק בשחרור האישה בעדה המרוקאית (עד אז המרוקאים כיכבו בסרטי בורקס), הקדים את זמנו בישראל. בחו"ל הוא זכה להצלחה רבה אך בארץ הוא לא הוערך. איכשהו, האותנטיות כנראה לא היתה מוכנה עדיין להכרה.

השחקנית העוצמתית רונית אלקבץ, שיערה השחור, עוצמתה וקולה, היתה דמות צבעונית מלאת הבעה, הדמויות ששיחקה היו מלאות כאב. על הקשר והכאב מספר אחיה שלומי לפרופ' יובל בתכנית "שיחת נפש" משנת 2018: "היה לנו קשר מאד חזק, היינו מאד חרדים לפרטיות אבל גם אחד לשני. היה לנו את מפגשי היצירה בהם נתנו אחד לשני את העולם, החיים והחופש – אך גם לקחנו אחד מהשניה את הכאב. היינו "המשמעותי האחר" אחד לשניה. את רונית צילמתי. כשאני מאיר אותה אני מחפש לראות את עצמי, את תוכי, במושא הצילום שלי. כשהיא נכנסה לפריים יכולתי לראות את עצמי. אצל רונית יכולתי לזהות במכלול של "נמצא" שייצג אותי. כשחלק ממך מת, אז אין יותר רונית. הגעגוע לא נעלם. זהו חור שצריך להשלים איתו כחלק ממך. אנחנו בדיאלוג מתמיד למרות שהיא איננה, הכל נמצא בתוכי".

מתוך מחברות שחורות שלומי אלקבץ

שלומי בונה קולאז' של צילומים מלפני עשרים שנה ממצלמת הוידיאו הביתית, יחד עם קטעי צילום מהסרטים שיצרו. לצידם שיחות מצולמות ביניהם בכל התקופות וברקע הוא מקריא בקולו קטעי יומנים שלה. המוסיקה המלווה שבחר, לקוחה מסרטו של היצ'קוק "ורטיגו". הנותנת אפקט של כבוד לקולנוע הקלאסי.

"רונית", החלק השני של "מחברות שחורות" עוסק ברונית אלקבץ, חייה הפרטיים, אהבתה, ילדיה, הוריה ובעיקר סרטיה. היא חיה למען המשחק ועסוקה בעיקר בו. שלומי עוקב אחריה דרך צילומי הסרט "הגט" השלישי בטרילוגיית הסרטים שיצרו. לאורך צילומי הסרט, חלתה רונית, עברה טיפולים, התאוששה לקצת, היתה עם הילדים והמשפחה ולא נחה עד למותה. הסיפור הטרגי מתואר דרך עיניו של שלומי. הוא מתחבט בין דאגתו לבריאות אחותו ולבין צילום הסרט וסיומו. הוא מצלם את עצמו כואב ועצוב ואוהב מאד. אלו קטעים עוצמתיים במיוחד שעין הצופה לא נותרת יבשה.

"צילם את אהבתו – אדם מתעד את חייו דרך מושא אהבתו.
צילם מת – אך לא ידע שמצלמים מתים כבר.
צילם התחלה – לא ידע שצילם סוף". (שלומי אלקבץ ב"שיחת נפש")

יומני הוידאו של שלומי אלקבץ צולמו לאורך שלושה עשורים במרוקו, בקריות, בתל אביב ובפריז, הם משלבים בין הדוקומנטרי והעלילתי, ומשולבים בהם חומרי גלם מתוך טרילוגיית הסרטים ("ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט") שכתב וביים יחד עם אחותו, שותפתו ליצירה – כל אלה בסרט המגולל סיפור של אהבה ופרידה, על אישה מול הזמן. הסרט בהשתתפות מרים אלקבץ ואלי אלקבץ.

"מחברות שחורות" הוקרן בבכורה עולמית במסגרת הרשמית של פסטיבל קאן השנה, הוכתר כיצירת מופת וזכה לתשואות וביקורות מהללות. כמו כן, זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר במסגרת תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2021. בנוסף, זכה הסרט גם בפרס קמינגס במסגרת הפסטיבל, אשר הוענק לג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל, על עריכת הסרט.

את הסרט ערכה ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל. המוזיקה המפוארת שמלווה את הסרט הוקלטה במיוחד לצורך הסרט, באמצעות נגינה חיה של 80 נגנים באולם של הפילהרמונית בראשון לציון. המלחין-מנצח-מעבד רפי קדישזון עיבד מחדש לטובת הסרט את המוסיקה של המלחין האמריקאי ברנרד הרמן, לצד איציק כהן מעצב פס הקול של הסרט. מוסיקה מקורית – דיקלה. הזמרת-יוצרת כתבה את מוסיקת הסיום לסרט.

מחברות שחורות

בימוי: שלומי אלקבץ

הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון (דו בו גרסו פילמס) וכאן 11.

פסטיבלים: קאן | בכורה עולמית, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים | בכורה ישראלית.

משך הסרט 3.20 שעות.

מחברות שחורות "ויויאן" – ייצא בבתי הקולנוע ב-9.12.2021

מחברות שחורות "רונית" – ייצא בבתי הקולנוע ב-6.1.2022