להשאיר את הרושם הנכון: כך תתלבשי לראיון עבודה

הצלחה בראיון עבודה קמה ונופלת על רושם ראשוני, ורושם ראשוני קם ונופל, איך לא – על בחירת הלבוש הנכון. 5 טיפים שיעזרו לך לבחור את האאוטפיט הכי מתאים לראיון עבודה

the devil wears prada

ראיון עבודה זאת סיטואציה מלחיצה: כישורים, שנים של לימודים, סיפור אישי, יכולות, אופי, כל מי שאנחנו מתנקז לעשר דקות של שיחה בסופה יוחלט – אם אנחנו 'כן' או 'לא'. התקבלנו או נכשלנו. ואם זה לא מלחיץ מספיק, מסתבר שהזמן החשוב ביותר ב-10 הדקות של הראיון מתרחשות עוד לפני שפתחנו את הפה. מחקרים מדברים על כך שמעסיק מגבש את דעתו הראשונית על מרואיין בתוך 2 השניות הראשונות לראיון.

כל כתבת אופנה שמכבדת את עצמה תגיד שלבוש הוא תמיד חשוב, אבל גם מי שמזלזל באופנה ביומיום מבין שבראיון עבודה שאלת הלבוש היא קריטית. בשתי השניות הראשונות כל מה שהמעסיק הפוטנציאלי רואה זה את הפנים, את מחוות הגוף ואת הלבוש שלנו.

הנה 5 טיפים חשובים שיעזרו לך לבחור את האאוטפיט הנכון:

1. להתאים לתרבות הלבוש הארגונית:

הכלל החשוב ביותר הוא להתלבש לראיון מתוך מודעות לתרבות הלבוש בארגון אליו את מבקשת להתקבל. לכל ענף סטנדרטים משלו: תחומי הבנקאות והכלכלה, משרות ממשלתיות ותחומים שונים בעולם המדע – נחשבים כתחומים שמרניים יותר, לעומתם התחומים הקריאטיביים – משרדי פרסום, מיתוג, חברות תקשורת ועיצוב, נחשבים ככאלה המחפשים עובדים יצירתיים יותר, ויצירתיות מתבטאת גם בסגנון הלבוש. הטריק הוא להבין את קוד הלבוש בארגון אליו את מגיעה ולהתלבש מעט יותר משודרג מהנהוג במקום.

הטריק הוא להבין את תרבות הלבוש בארגון אליו את מבקשת להתקבל ולהתלבש מעט משודרג יותר (צילום: Shutterstock)

למשל: גם אם את יודעת בוודאות, שיש אנשים שמגיעים לעבודה בחברת ההיי טק שבה נקבע לך הראיון בג'ינס וטי שירט, מומלץ שתוותרי בשלב ראשון על הג'ינס המחמיאים שלך ותבחרי מכנסי דריל שחורות: בד ג'ינס, אך צבע שחור שנותן רשמיות. מנגד, לראיון עבודה במשרד פרסום, לא כדאי לך להגיע בחליפה מחויטת – דבר שעשוי להתפרש כמאמץ יתר (ראי טיפ מספר 4).

כדאי לנסות ולבדוק עם אנשי קשר העובדים במקום או לפי תמונות המתפרסמות באתר האינטרנט של החברה, מהי תרבות הלבוש המקובלת, ולבחור במשהו תואם אך מעט יותר מוקפד. באופן כללי ואם מתלבטים, מוטב להיות לבושים לראיון עבודה "מעט יותר" (Over Dressed) – באופן שמעיד שאת מכבדת את המעמד, מאשר בסגנון קז'ואל יום יומי, שעלול להתפרש כזלזול.

 

לראיון עבודה בתחומים הנחשבים שמרניים כדאי להגיע עם חליפה מחוייטת (צילום: יונידרס "9to6" )

 

2. סולידי זו לא מילה גסה:

לפעמים שמרנות היא כן מילת מפתח. ראיון עבודה הוא לא המקום ללבוש ג'ינס משופשף או את ג'קט העור משובץ הניטים שלך, הורס ככל שיהיה. גם לא בגד עם קרעים – אפילו לא כאלה שהם חלק מהעיצוב של הבגד, יתכן שהמראיין לא יבין את הקטע הטרנדי. בשום אופן לא בגדים חושפניים, צמודים, או קצרים מידיי.

גם בבחירת נעלים ואקססוריז, זכרי לנקוט בשמרנות: העדיפי נעלים בצבעוניות בסיסית, עקב קטן או שטוח, לא פלטפורמות, ולא יותר מעקבי עשרה ס"מ. תוכלי לשדרג הופעה בסיסית באקססורי בולט אחד בלבד – חגורה, תכשיט או נעלים – בעלי אופי יצירתי, המשלבים צבעוניות עזה או פרינט. למשל מכנסיים שחורות חולצה לבנה ונעלי בובה בצבע ורוד עדין.

מכנסיים מחוייטות בצבעי בסיס כהים עם חולצה לבנה מכופתרת ונעלים עם עקב שמרני: סולידיות היא שם המשחק (צילום: יונידרס 9to6)

 

מכנסיים מחויטים, ג'קט וחולצה בצבעים שמרניים בסיסיים ושרשרת סטייטמנט כפריט טרנדי אחד שמוסיף עדכנות אופנתית (צילום: Gettyimages)

 

3. צבעוניות:

גם בשאלת הצבעוניות שמרנות היא שם המשחק: בראיון עבודה רצוי להמנע מצבעים עזים, ולהיצמד לצבעים סולידיים: כחול כהה, שחור, או אפור בשילוב עם גוונים בהירים של לבן/תכלת, שמנת וניוד. חוק פשוט וקל הוא לשלב מכנסיים או חצאית בצבע כהה, עם חולצה בגוון בהיר יותר, מתכון בטוח להצלחה. עוד כלל בסיס הוא לא ללבוש צבע אחד מכף רגל ועד ראש, בייחוד לא שחור. ראיון עבודה הוא לא הזמן ללבוש צבעים זרחניים, צבעים דומיננטיים ובוהקים, או את השמלה האדומה ששמרת לאירוע מיוחד, סולידיות היא שם המשחק זוכרת?

רוצה ללכת על בטוח? מחקרים מראים שכחול נייבי הוא אחד הצבעים הטובים ביותר ללבוש לראיון עבודה. מסתבר שזהו צבע המשדר אמון וביטחון, המהלכים קסם על המראיין.

 

מחקרים מראים שצבע כחול משדר אמון ובטחון ומהלך קסם על המראיינים (צילום: Shuterstock)

 

4. הזהרי מהתאמצות יתר:

סולידיות היא כאמור דבר מבורך, אבל אין סכנה נוספת היא לבוש מעונב מידי, שעלול לשדר מאמץ יתר וחוסר מודעות מביך.

צריך לזכור שאנחנו בכל זאת חיים בישראל: מדינה שידוע בחוקי הלבוש הקז'ואליים שלה. אפילו לבוש רשמי כמו מדי צבא או משטרה מקבל בישראל פרשנות רפויה ולא מתאמצת.

עולים חדשים נוהגים פעמים רבות להגיע לראיונות עבודה בבגדים מוקפדים, דבר שנתפס כרציני ומכבד במדינות המוצא, אך עלול להתפרש כמתאמץ מידי בעיניים ישראליות. לעולם אל תכפתרו חולצה עד הכפתור האחרון, אל תגיעו בעקבי סיכה לארועים שאינם ארועי ערב, והזהרו מבלייזרים מבדים נוקשים או כאלו המדגישים כתפיים בריפוד מוגזם. אם בכל זאת הלכת על בלייזר מעל חולצה מכופתרת, שחררי כפתור ולכי איתו פתוח. תרבות העבודה, כמו התרבות הישראלית בכללותה, איננה רשמית וחברית – שדרי זאת גם בלבוש.

אם בחרת ללכת עם בלייזר, שחררי כפתור והשאירי אותו פתוח (צילום: Shutterstock)

5. קוסמטיקה ובישום:

גם כאן מומלץ לשמור על פרופיל נמוך: שימי לב להמנע מאיפור עיניים מוגזם, ליפסטיק בצבעים עזים, ומניקור בצהוב זרחני. לא רק הצבע, גם עם אורך הציפורניים רצוי שלא להגזים. פרט נוסף שנשים שוכחות להקפיד עליו הוא להמנע מבישום כבד מידיי. למרות שלנו נראה אולי שנשאיר רושם בעזרת שובל ריח עז שילך אחרינו, תמיד קיימת אפשרות שהמראיין אלרגי או לא אוהב ריחות חזקים. ארגונים רבים באירופה אפילו אוסרים על בישום מאחר וזה מפריע לסביבת העבודה. בישום, ממש כמו עישון, הוא ריח שעלול להפריע למראיין ולהשאיר את הרושם הלא נכון, ולכן העדיפו לוותר על בישום או להתבשם בריח עדין.

הטיפ החשוב ביותר הוא להתלבש בצורה שתאפשר לך להקרין נינוחות וביטחון במי שאת. בגד המנוגד לאישיותך יפריע לך להרגיש טוב עם עצמך ויכשיל אותך גם בראיון. הבחירה באאוטפיט המתאים, צריכה להתבסס על שילוב בין בגד שאת מרגישה בו נוח לבין בגד שהולם את המעמד, רק בחירה כזו תסייע לך להתחיל את הראיון ברגל ימין.

 

בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

אלישבע כספי
קוראת ווג מתמידה בערך מגיל שמונה (עם שתיים וחצי מילים באנגלית, בלבד) אשר משתגעת על ירחוני אופנה ועיצוב מילדות, עוד מהימים בהם היה אבא חוזר מנסיעותיו בחו"ל עם ערימת מגזינים, ומביא לה את ריח העולם הגדול. למדה ועשתה תארים (LL.B במשפטים ו- MBA במנהל עסקים) אז היא גם עו"ד, אבל מעדיפה לעסוק במה שהיא אוהבת באמת, כתיבה ואופנה ביחד ולחוד.