לאיזה ניתוח תזדקקי ואיך תתכונני לקראתו?

סרטן השד היא מחלה בעלת ביטויים ומופעים שונים, לכן צריך להתאים טיפול שונה לכל מטופלת. מרבית הנשים יזדקקו לניתוח, ויש סוגי ניתוחים רבים. כיצד תדעי למה את זקוקה? כתבה שלישית בסדרה

סרטן השד: לאיזה ניתוח תזדקקי? צילום sutterstock By lenetstan

נפתח במספרים היבשים והמצמררים: כ-5,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. אמנם הסיכון לחלות בסרטן השד עולה עם הגיל, ומרבית החולות הינן בנות 50+, אולם הנתונים מראים כי כ-25% מהחולות הן צעירות, חלקן מאובחנות אף מתחת לגיל 40 (כ-5%).

והנה עוד כמה נתונים שחשוב לזכור:

ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר סיכויי הריפוי גבוהים יותר.

כ-5% מהחולות מתגלות בשלב מאוחר, כאשר הגידול שלח גרורות. במצב כזה לא ניתן לרפא את המחלה, שמוגדרת ככרונית, אבל אפשר לטפל בה ולהאריך את חיי החולות.

כ-15% מהחולות יקבלו טיפול כימותרפי או תרופה ביולוגית לפני שיעברו ניתוח, במטרה לצמצם את גודלו של הגידול. במצב זה, הניתוח יידחה למשך 4-6 חודשים.

כ-70% מהנשים זקוקות לניתוח כריתה חלקית (למפקטומיה), כלומר שהן אינן מאבדות את השד. ניתוח זה נקרא גם ניתוח משמר שד.

כ-30% מהחולות זקוקות לניתוח כריתה מלאה (מסטקטומיה), כלומר שהן מאבדות את השד. נשים שעוברות כריתה מלאה יכולות לעבור שחזור של השד בעזרת טכניקות שונות של ניתוחים פלסטיים. במרבית המקרים ניתן לבצע את השחזור מיידית במהלך ניתוח הסרת השד. אישה שאינה מעוניינת בשחזור יכולה להשתמש בתותב חיצוני בחזייה.

אם אובחן שהגידול אינו חודרני ניתוח הינו הטיפול העיקרי, בתוספת הקרנות ו/או טיפול תרופתי לאחריו, תלוי במאפייני הגידול.

אם אובחן שהגידול הינו חודרני הטיפול יכלול הסרה של הגידול בניתוח, דגימה או רחקה של קשרי לימפה בבית השחי, הקרנה אחרי ניתוח משמר שד (למפקטומיה) ולעתים הקרנה לאזור הניתוח גם אחר ניתוח מלא (מסטקטומיה) וכן טיפול סיסטמי: הורמונלי, כימותרפי, ביולוגי או שילובים שונים שלהם, תלוי במאפיינים של הגידול.

כיצד בוחרים את סוג הניתוח?

"צורת הניתוח והטיפול שלאחריו נקבעים על פי המאפיינים של גידול, מצבו, גודלו, הימצאות של קשרי לימפה נגועים בבית השחי ועוד, שמתבססים על הדמיה, נתונים שמתקבלים לאחר בדיקה פתולוגית של הביופסיה, ייעוץ גנטי ובחינת מצבו של השד השני. שקלול כל המידע והנתונים מאפשר לתכנן את הניתוח לפרטים", מסביר ד"ר משה כרמון, כירורג שד ומנהל יחידת השד במרכז הרפואי שערי צדק".

"ישנם סוגי ניתוחים שונים והמטופלת צריכה להבין מה הסוג שהכי מתאים לה, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי הניתוחים. חשוב להדגיש: סרטן השד היא מחלה שיש לה צורות שונות ולכן לכל אישה צריך להתאים טיפול שונה", מוסיף, ד"ר כרמון. "חשוב לעשות בירור מקיף ולהבין לעומק את כל ההשלכות, היתרונות והחסרונות, כדי לקבל את ההחלטה המתאימה למטופלת. לכן אני ממליץ להגיע לבירור עם הרופא המטפל עם אדם קרוב שיוכל לשמוע ולעזור בתהליך קבלת ההחלטות.

"כמות הנתונים הנדרשים לצורך קבלת החלטות גדולה ומפורטת. ביחידת השד במרכז הרפואי שערי צדק אנחנו משתמשים בתוכנה ייעודית שפותחה עבורנו ומאפשרת מעקב אחר התקדמות הבירור והייעוץ אצל רופאים שונים, לחסוך זמן ולייעל את התהליך".

breastcancer2sBy Emily frost

מה אתה ממליץ למטופלות?

ד"ר כרמון: "קחו נשימה עמוקה, הביני שיש די זמן לשקול את האפשרויות הטיפוליות ולהתייעץ כולל קבלת חוות דעת נוספת במידה ואת חשה בצורך בכך. עיכוב של כמה שבועות לרוב אינו משמעותי ולא חייבים לקבל החלטות מהירות. בירור מעמיק של נתוני המחלה בהדמיה (ממוגרפיה, אולטרה-סאונד, לעתים MRI), ובבדיקה פתולוגית ואונקולוגית הוא נדבך מרכזי של הטיפול והוא המפתח לבחירת צורת הטיפול המתאימה ביותר ולהצלחתו.

"אני ממליץ לכל מטופלת  לקבל הסבר איך הניתוח מתוכנן, מה יהיו תוצאות הניתוח מבחינה אסתטית ומבחינת הפגיעה בנפח השד. כמו כן, חשוב שהמטופלת תבין שאם היא זקוקה לטיפול תרופתי לפני ניתוח משמר שד, היא תזדקק לפעולה פולשנית של הכנסת סמן או סמנים לשד, כדי לעקוב אחרי מיקום הגידול .

"ללא קשר לסוג הניתוח בשד, כשיש מעורבות של קשר לימפה לעתים מכניסים סמן כדי לנסות ולסייע בהקטנת היקף הניתוח בבית השחי".

מה עוד כדאי שתדעי על הניתוח המתוכנן?

כשמדובר בכריתה מלאה: בררי כיצד והיכן יבוצע החתך בשד, האם ניתן  לשמר את הפטמה או שיצטרכו  לשחזרה.

כמו כן, שאלי מהן השיטות לשחזור שד, האם ניתן לבצע שחזור שד באותו הניתוח או שיש לבצע זאת בניתוח נוסף, מה היתרונות והחסרונות של כל צורת שחזור.

בישראל השחזור מבוצע על ידי כירורג פלסטיקאי. גם עמו יש להיפגש לפני הניתוח. אם יוחלט על כריתה מלאה של שד אחד: בררי עד כמה שחזור השד יהיה תואם לשד השני מיד לאחר הניתוח ובשנים שלאחריו. לעתים מציעים התאמה ניתוחית של השד הבריא לשד המשוחזר באותו הניתוח.

כשמדובר על ניתוח חלקי: בדקי מה הסיכויים לסיים את הטיפול הניתוחי בניתוח אחד, האם יהיה קושי מיוחד במעקב לטווח ארוך, מה התוצאה הצפויה מהניתוח והקרינה שתינתן אחריו, מה יכולה להיות  מידת חוסר ההתאמה לשד הבריא, ומהי התוצאה האסטטית מבחינת מראה השד עצמו.

קשרי לימפה: בררי האם ניתן לבצע דגימה מוגבלת של מספר קשרי לימפה בלבד (ביופסיית בלוטת זקיף) בין אם הניתוח הוא הטיפול הראשון ובין אם קודם לו ניתן טיפול תרופתי, ומה ההשלכות האפשריות של הרחקת קשרי לימפה "מלאה" (למרות שלא מדובר בכל קשרי הלימפה בבית השחי).

אם יש צורך בטיפול תרופתי לפני הניתוח: לכמה זמן הניתוח יידחה, האם תצטרכי לעבור פרוצדורה פולשנית לסימון הגידול בשד, באיזה טיפול תרופתי מדובר, ביולוגי או כימותרפי, האם בנוסף תזדקקי להקרנות.