השינוי מתחיל אצלי: הופכים את מקום העבודה לבריא יותר

סביבת עבודה נעימה ובריאה יותר לא מצריכה החלטות מלמעלה, היא תלויה בנו. 7 טיפים קלים ליישום שיכולים ליצור שינוי משמעותי לטובה בסביבת העבודה ובעיקר לך

לעצום עיניים כל 20 דקות, לא חייבים לעשות יוגה (צילום: שאטרסטוק)

האושר שלך במקום העבודה לא תלוי רק בהנהלה, אלא גם בך (צילום: שאטרסטוק)

מקום העבודה הוא המקום בו אנו מבלים לפחות חצי משעות הערות שלנו, אם לא יותר, זו הסיבה שלתנאים במקום העבודה חשיבות רבה לאיכות החיים. לרוב אנחנו מצפים מההנהלה להיות אחראית על איכות סביבת העבודה ולהחלטות הגדולות הקשורות לסביבת העבודה שלנו, לכן אנחנו לרוב מתייאשים עוד לפני שניסינו להניע את ההנהלה לשינויים. מה אפשר לעשות? לשנות בעצמנו.

איכות סביבת העבודה שלנו תלויה בפתרונות קטנים שאנחנו יכולים לדאוג להם לבד, בלי תסכולים, בלי המתנה ועם שיפור מיידי. איך יוצרים את השינוי? למשל בעזרת 7 הדרכים הבאות שישפרו את סביבת העבודה מהותית:

1. לקום מהכיסא באופן יזום

אורח החיים שלנו הוא יושבני בעיקרון. רובנו מגיעים לעבודה ברכב או בתחבורה ציבורית מה שאומר שאנחנו יושבים ובמשרד אנחנו בדרך כלל נמצאים מול המסך, גם בישיבה. מעבר לעובדה שכדאי שיהיה כיסא טוב ומותאם בעבודה, כדאי לא פחות גם לקום ממנו. אז מה עושים? זזים! אם נקפיד לקום כל חצי שעה ולהסתובב 5 דקות נעשה שינוי דרמטי שיועיל מהותית לגוף שלנו. במקום לדבר עם הקולגה בטלפון, לכו למשרד שלו לדבר אתו, או רדו רגע למטה לנשום אוויר ותחזרו למשרד.

2. להפחית קפה ולהוסיף תה ירוק

אין מקום עבודה בלי "עמדת קפה", שלפעמים כוללת מכונת קפה נוצצת ומלהיבה, אלא שלא ממש בריא להרבות בשתיית קפה ולא תמיד זה פרודוקטיבי לעבודה, להפך, עודף קפה לא טוב לנו ואף עשוי לפגוע בריכוז ולייצר תלות. אז מה עושים? משלבים חליטות צמחים ותה ירוק. דאגו להביא אתכם שקיות של חליטות תה או תה ירוק, או בקשו ממנהל/ת המשרד לדאוג גם לאספקה של תה ירוק – זה בריא יותר מקפה ואף שומר על איזון הנוזלים בגוף. יותר מזה, אם נקפיד לשים אותם במקום בולט, גם סביר להניח שנזכור להשתמש בהם ולהפחית את כמויות הקפה שאנחנו צורכים.

לעצום עיניים כל 20 דקות, לא חייבים לעשות יוגה (צילום: שאטרסטוק)

3. 20 שניות מנוחה לעיניים כל 20 דקות

"העיניים שלנו לא נועדו למסכים. קריאה במחשב דורשת מאמץ רב יותר מהעין ויכולת המיקוד של העין נמוכה יותר מאשר עם חומרי דפוס. בנוסף השהייה הממושכת מול מחשב ובחלל ממוזג ויבש, גורמת לגירויים ויובש בעין, וכל אלה יכולים לא רק לייצר מאמץ על העין אלא גם תסמינים שונים כמו: טשטוש בראייה, ראייה כפולה, יובש של העין, כאבי ראש, " מסביר איתן הלימי, אופטומטריסט סופר-פארם. "שגרת העבודה מול מסך היא לרוב בלתי נמנעת, לכן מומלץ לתת לעיניים הפוגה מהמסכים. איך? על ידי חוק ה- 20, כלומר 20 שניות של מנוחת העין, כל 20 דקות מול מסך, אם ע"י עצימת עיניים או מבט לנקודה רחוקה."

4. די לנשנושים הממכרים

לא תאמינו מה שינוי סדרים קטן יכול לעשות להרגלי הנשנוש שלנו. אחת הפינות האהובות בכל משרד היא פינת הנשנוש, הבעיה היא שכאשר שוקולדים ומתוקים זמינים, מפתים ונמצאים בהישג יד, אנחנו לרוב גם ניקח אותם. מה יסגור את הפינה הזו? פשוט מאוד, העברת הנשנושים לכלי סגור מאחור והעברת פירות ונשנושים בריאים לחזית. השינוי הקטן הזה יוצר דינמיקה אחרת ובריאה יותר, כי בסופו של דבר אנחנו יצורים של חשקים וצריכים משהו שיעמוד בפני החשק.

מכיוון שאי אפשר בלי לנשנש במהלך היום, כל מה שאנחנו צריכים זה מעט סדר, למשל לדחות את אכילת המתוקים כמה שיותר מאוחר ולשלוח יד לפירות לפחות עד ארוחת הצהריים. בדרך כלל הבעיה מתחילה אחרי ארוחת הצהריים, כדי להמשיך ולהתרכז בעבודה, אנחנו לרוב פונים למתוק. "הדרך הטובה ביותר לפתור את זה היא במציאת תחליפים בריאים יותר," מסבירה אסנת בוברוב תזונאית לייף מבית סופר-פארם. "כאשר ממש רוצים מתוק, מומלץ חטיפי בריאות, כמו חטיף גרנולה או שיבולת שועל, אפילו עם שוקולד, וכך מספקים את הצורך במתוק, אבל עם ערכים תזונתיים גבוהים יותר ובפחות סוכר."

די לנשנושים ממכרים (צילום: יח"צ)
לעבור למתוקים בריאים יותר: משמאל בכיוון השעון – אשכולות גרנולה תלמה To Go, חטיף גרנולה שוקולד מריר ותפוז Life, חטיפי שיבולת שועל, פופקורן ושקדים Nature Valley, פיטנס Delice חטיף דגנים בטעם אגוזים ושוקולד Nestle, עוגיות קלות מחיטה מלאה וחטיף גרנולה וחלבה Life (צילום: יח"צ)

5. לא לאכול ליד המחשב

באופן עקרוני כשתשומת הלב שלנו מוסחת אנחנו לא שמים לב כמה אנחנו אוכלים, אלא אוכלים באופן אוטומטי עד שהאוכל נגמר. מה זה אומר? שאחוז מסוים מכמות האוכל שאנחנו אוכלים נעשית מחוסר מודעות ולמעשה מוסיפה קלוריות מיותרות בכל יום. לכן חשוב מאוד לא לאכול מול המחשב, אלא להקדיש את הזמן לאכילה, כך גם נשים לב למה אנחנו אוכלים וכמה.

6. לשתות מים והרבה

נכון שזה נשמע טריוויאלי, אבל שתיית מים חיונית, היא עוזרת לנו להישאר אנרגטיים ולהתגבר על עייפות, יעילה לכלל המערכות בגוף ואפילו מסייעת בשמירה על הריכוז. הדרך הטובה ביותר היא לדאוג שיהיה לנו בקבוק מים בהישג יד ליד עמדת המחשב שלנו. אם אתם לא ממש אוהבים רק מים ניתן לגוון בקלות את הטעם על ידי הוספת לימון או נענע, למון גראס או לואיזה ולמען האמת אם עוד לא ניסיתם מים קרים שבתוכם פרוסות מלפפון זה הזמן לנסות. ואם בכל זאת מים לא עושים לכם את זה, חליטות צמחים או תה ירוק קר הם בהחלט פתרון מלא טעם. ואגב, מילוי הבקבוק גם יועיל לטיפ הראשון, זוכרים אותו?

מים ליד המחשב, עדיף בבקבוק כי אי אפשר להיות יותר מדי זהירים (צילום: שאטרסטוק)

7. להוסיף צמחיה

תמונות מסך או תמונות על השולחן יכולות לשמח ואפילו להגביר את הריכוז, אבל צמחים? הם גם שוברים את קו הריהוט שזה כבר נחמד אבל בעיקר תורמים לאיכות האוויר שאנחנו נושמים. איך? באופן טבעי, צמחים קולטים פחמן דו חמצני ופולטים חמצן וזה אומר שהם גם מטהרים את האוויר וגם משפרים את ריכוז החמצן. ולא, לא צריך להיבהל יש מספיק צמחים עמידים, שלא צריכים אור שמש וגם לא הרבה השקיה, כך שההשקעה בהם מינימלית ולא דורשת מיומנות.