הסגולות הרפואיות של הכוסברה

הוא משפר ומשמר את הראייה, עוזר באיזון סוכרת ואנמיה, מסייע בטיפול בדלקות ועוד תכונות נפלאות. אם אתם אוהבים את הטעם הדומיננטי של הכוסברה – אתם מסודרים בריאותית

 

Coriander-634-dorot

הכוסברה הוא צמח שהחיבה אליו או הסלידה ממנו הם מובהקים. הצמח בעל הריח והטעם הדומיננטיים שייך לאבות העתיקים של הגזר נקרא בלועזית Coriander או  Cilantro והוא גדל במקומות שונים בעולם כמו רוסיה, אוקראינה, מרוקו, ארגנטינה, מקסיקו והודו.

לא אוהבים את הטעם של הכוסברה? זה אצלכם בגנים

מחקר בהשתתפות 30 אלף איש שהצהירו על עצמם שהם אינם יכולים לסבול את הטעם של הכוסברה, מצא  שלכולם יש שני גנים משותפים הגורמים לכוסברה לקבל טעם סבוני כשהם אוכלים אותה. גנים אלה שייכים לקבוצת הגנים שאחראים על חוש הטעם והריח ומשפיעים על יצירה של קולטן הרגיש ביותר לחומרים האלדהידים שבכוסברה ועל כן גורם לחישה חזקה מדי שלהם. מעניין לגלות שתוצאה דומה נצפתה גם בקרב תאומים זהים.

אוהבים כוסברה? נהדר, אתם יכולים להמשיך לקרוא ולגלות שבנוסף לטעם המיוחד לצמח הכוסברה גם סגולות רפואיות עתיקות וידוע כי הוא היה בשימוש הרפואה העממית כבר בשנת 1500 (!) לפני הספירה והדיאטנית הקלינית לימור בן חיים מרחיבה: "צמח הכוסברה היה בשימוש ברפואה היוונית על ידי היפוקרטס. המצרים קראו לו צמח השמחה יתכן בגלל שנחשב אפרודיזיאק ואילו הרומאים והיוונים השתמשו בו לתיבול יין וכתרופה".

סיוע בטיפול בדלקות

צמח הכוסברה עשיר בנוגדי חימצון שמיוחסים להם תכונות אנטי דלקתיות שמסייעות לגוף להילחם בדלקות שונות כמו גם דלקות עור. בתרבויות מסוימות מייחסים לריכוז הגבוה של נוגדי החמצון גם תכונות של עוררות מינית ואנטי אייג'ינג.

 cilantro-470-dorot

שיפור הראייה

ויטמיני A ו-C  והביטא קרוטן שצמח הכוסברה עשיר בהם ידועים כחיוניים לראייה ובעיקר לראייה בלילה. צרפו לכך את התכונות האנטי חיידקיות ותקבלו הסבר מניח דעת לשימוש המסורתי בצמח למניעת דלקות עיניים.

סיוע באיזון סוכרת וחוסר ברזל

מחקרי מעבדה מצאו שלכוסברה יש השפעות אנטי סוכרתיות והיא תורמת להפחתת שומני הדם ואף לספיגה טובה יותר של הסוכר בתאים.

הברזל הרב שקיים בכוסברה ידוע כמיטיב עם מי שיש לו חוסר בברזל ונטייה לאנמיה על כל תופעת הלוואי שלה, ובראשם עייפות וחולשה.

הקלה על שלשולים

צמח הכוסברה מכיל שמנים שמקלים על שלשולים ובעיות עיכול. כדאי להוסיף עלי כוסברה קצוצים למאכלים ואף לצרוך אותם בנפרד בכדי ליהנות מהיתרונות של הצמח בתחום זה.

המתכון של דורות לחזה עוף טנדורי בג׳ינג׳ר, כוסברה וחלב קוקוס

המצרכים הדרושים ל-4 מנות:

חצי קילו חזה עוף חתוך לקוביות
4 טבליות בצל קצוץ מטוגן דורות
2 טבליות כוסברה דורות
טבלית ג׳ינג׳ר דורות
כף תבלין טנדורי
כף תבלין גראם מסאלה
מלח פלפל
כף חומץ
פחית קרם קוקוס
שמן קוקוס

אופן ההכנה:

  1. משרים את חזה העוף כשעתיים עד לילה עם התבלינים  במקרר.
  2. שמים במחבת את טבליות הבצל המטוגן, הג’ינג’ר ושמן קוקוס.
  3. מוסיפים את החזה עוף ומקפיצים עד שמתבשל.
  4. מוסיפים את טבליות הכוסברה ומערבבים היטב.
  5. לקראת הסוף מוסיפים את קרם הקוקוס ומרתיחים.
  6. מגישים עם אורז לבן ואם אוהבים, עם טבעות פלפל צ’ילי טרי.

 asian-soup-dorot-634

  • מתכון של חן שמיאן, dorot.co.il

טיפ בריאות וחיסכון בזמן

כדאי לדעת שאחרי קציר העלים הבשלים, הרכיבים הפעילים מתחילים להתפרק ובכדי למנוע זאת ניתן להקדים תרופה למכה ולעבד את העלים לרסק, משחה או טבלית. באידוי קצר של עלים טריים למשך דקה נשמרים כל נוגדי החימצון על יתרונותיהם. לממהרים: ניתן לשמור במקפיא טבליות כוסברה קצוצה שתהיינה מוכנות בכל עת לבישול ספונטני.

cilantro-470

* כל המידע המופיע בכתבה הוא אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול

| צילומים: יחצ, שאטרסטוק |