המרוץ חזרה לגזרה

הקרבה של פסח לעונת הרחצה עושה את אתגר הירידה במשקל למסובך קצת יותר, מחפשת דיאטה טובה? ובכן הסוד הוא לא בדיאטה אלא במודעות, חמשת סגנונות התזונה שכדאי להכיר

לא לאכול אוטומטית, לחשוב לפני ותוך כדי לא להצטער אחר כך (צילום: שאטרסטוק)

פסח נגמר ועונת הרחצה בפתח – זה הזמן לדיאטות (צילום: שאטרסטוק)

חזרה לשגרה של אחרי פסח היא גם חזרה לעיסוק בדיאטות, הקרבה לפתיחת עונת הרחצה הופכת את המרוץ לחזרה לגזרה לעוד יותר מטורף. בזמן שכולנו מחפשות את הטרנד הבא שיבטיח ירידה במשקל, מגיעה הבשורה הבאה בתחום התזונה – לא הטרנד הוא מה שקובע אלא המודעות. "אנשים מתחילים להפנים שהטרנד של דיאטה חד פעמית פחות מוצלח, הדיאטות שיתפסו השנה הן דיאטות שמתייחסות לא רק ל'מה אוכלים' אלא גם 'איך אוכלים'. לא עוד ספירת קלוריות בלבד, אלא ראיית כל נושא התזונה כמכלול", מסבירה אסנת בוברוב, תזונאית לייף מבית סופר-פארם.

לחשוב במקום להיסחף

בוברוב לא לבד, סקר הבוחן את הטרנדים התזונתיים העכשוויים שנערך בקרב 1,700 דיאטניות אמריקאיות רשומות גילה שמרביתן צופות שכל הדיאטות שנשמעות טוב מדי ישכנעו פחות את הקהל, בעוד שדיאטות הוליסטיות שמתייחסות גם לחשיבה הופכות ליותר פופולריות. המודעות ותשומת הלב הן הטרנד החדש שיש להניח שלא מתכוון להיעלם בקרוב.

הסיבה העיקרית לשינוי הזה נעוץ בגישת ה- mindfulness, גישת המודעות הנוכחת או תשומת הלב, שמטרתה מודעות לאכילה. לדברי בוברוב "מה שעומד מאחורי זה פשוט, אנחנו אוכלים שלא מתוך תשומת לב וזה גורם לאכילת יתר ולאכילה לא בריאה. אם נקדיש לזה רגע מחשבה, כל דבר שאנחנו עושים באופן שגרתי, מתחיל להיעשות אוטומטית ולרוב תוך הסחות שונות. גם הרגל של 3 ארוחות ביום ו- 3 ארוחות ביניים יכול להפוך ללא בריא אם בזמן האכילה אנחנו עסוקים במסך וממשיכים לחסל את כל הסיר או החטיף בכלל בלי להרגיש".

מסכים ואוכלים – דרך מצוינת לאבדן שליטה (צילום: שאטרסטוק)

"השורה התחתונה היא שזה הופך את מערכת היחסים בינינו ובין האוכל והופך את האוכל לשולט, הוא מנהל אותנו. גישת ה- mindfulness מבקשת מאתנו להפסיק להיות אוטומטיות באוכל, להתחיל להיות מודעות ומרוכזות בזמן האוכל ולהפוך את הפוקוס שלנו על מנת שאנחנו נחזור לשלוט בעניינים."

כנגד בת אחת: זו שיודעת לשאול

בלי קשר לדיאטה שאנחנו בוחרות, שיטת ה-mindfulness מייצרת שינוי בקו במחשבה בעזרת שאלות פשוטות שקצת מרחיקות את הסיטואציה. שאלות בסיסיות לגבי האוכל, לא רק שאלות בסיס כמו האם אני עדיין רעבה, אלא שאולות על האוכל עצמו – על הצבע שלו, הטמפרטורה, המרקם, האם הוא טעים לי או האם אני באמת רוצה עוד. "הירידה לשאלות הבסיסיות ביותר מחזירה אותנו לניהול. אמנם יש לתרגל את הגישה כיוון שהיא לא מגיעה באופן אוטומטי, אך היא נותנת הרבה כוח ובעיקר מחזירה את תחושת השליטה במצב," אומרת בוברוב. "זה לנצח את הקרב היומיומי לא על ידי ייסורים וקושי, אלא על ידי הפשטה לדברים הבסיסיים ביותר, לחשוב מחדש על המוכר והיומיומי בצורה שהיא הגיונית."

"הרעיון הוא שלא משנה באיזה טרנד תזונה תבחרי, איזו דיאטה או גישה לחיים, כל עוד לא נחזיר לעצמנו את השליטה על האוכל שלנו, זה לא באמת משנה. לא צריך להתייסר, רק צריך לחשוב בהיגיון מה אנחנו אוכלים ולהקדיש תשומת לב לתחושות שלנו, זה השינוי האמתי בהרגלים שכל דיאטה מחייבת. היופי בגישה הזו מתבטא בכך שזה לא רק הגיוני, זה גם קל ומעצים ברגע שמתרגלים. צריך לזכור שהדיאטה שאנחנו בוחרים צריכה להתאים לנו ולאורח החיים שלנו. דיאטות שידרשו מאמץ גדול מדיי צפויות לא להחזיק מעמד לאורך זמן."

לא לאכול אוטומטית, לחשוב לפני ותוך כדי לא להצטער אחר כך (צילום: שאטרסטוק)

ובכל זאת מה הטרנדים הדיאטטיים שצפויים לשלוט בנוף הדיאטות הישראלי?

1. סופר פודס – יש עליה במודעות למזון על, בצורך להכניס לגוף אוכל שערכיו התזונתיים גבוהים. אנשים לא רק מחפשים פחות אוכל מעובד אלא גם מזונות שערכם התזונתי גבוה יותר. השנה מזונות העל הפופולאריים יותר הם זרעים שונים כמו זרעי הצ'יה, אגוזים, אבוקדו, יוגורט, תה ירוק, פירות אקזוטיים וסלמון. לסופר פודס מיוחסת השפעה טובה על הבריאות ועל האנרגיה, ריכוז האנטי-אוקסידנטים והסיבים התזונתיים יעיל גם בשמירה על המשקל וגם לירידה במשקל.

2. תזונה קדמונית – אחד הטרנדים הפופולאריים שצפוי שיהיה גם ב- 2017. זו גישה הוליסטית המבוססת על התחושה שאבולוציונית אנחנו לא מתאימים לחיים המודרניים שכוללים שפע של אוכל עודף ועתיר קלוריות, אורח חיים יושבני ומלא לחץ. בגישה זו יש ניסיון לחזור להרגלי האבות הקדמונים, כמו התאמת שעות השינה לשעות האור מזריחה לשקיעה, או לדמות פעילות גופנית קדמונית כמו ריצה ברגליים יחפות. הדיאטה עצמה מורכבת מהרבה בשר רזה, ביצים, פירות, זרעים, אגוזים (חלקם) וירקות. מוצרי חלב, דגנים וקטניות, סוכר לא היו בהישג ידם של אנשי המערות ולכן אסורים. יתרונות הפלאו מתבטאים בתזונה בריאה יותר, נקייה יותר ובשלבים הראשונים מתבטאת בירידה מהירה במשקל. חסרונותיה נעוצים בעיקר במחירה היקר.

דיאטה ים תיכונית בשילוב מזון העל - סלמון (צילום: שאטרסטוק)

3. דיאטת DASH ודיאטה ים תיכונית – שתי דיאטות דומות המבוססות על שפע של פירות וירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב בסיסיים ללא המתקה, דגים, שמן זית, בשר מנתחים רזים בתדירות נמוכה (פעם בשבוע לכל היותר). הפירות והירקות מגבירים את השובע ומהווים מקור לרכיבים תזונתיים רבים, גם אשלגן. מצוינות להורדת לחץ דם ולהורדת רמות שומנים בדם ולכן נחשבת מועילה לכלי הדם וללב. שתיהן עשירות במרכיבים ומאפשרות גיוון גדול והנאה מהאוכל. זו תזונה שלרוב אינה יקרה ומבוססת על מוצרים זמינים, אם מקיימים אורח חיים שכולל פעילות גופנית באופן טבעי וחיי קהילה ענפים הן מהוות דיאטה הוליסטית. אפשר בהחלט לאמץ לדיאטה הים תיכונית ולדיאטת הדש מעקרונות המינדפולנס על מנת להישמר משעמום, שגרה ואכילה אוטומטית.

4. דיאטות ניקוי מרעלים – הן חלק מטרנד מאוד פופולרי והן מאוד מפתות, בעיקר משום שתוצאותיהן מהירות וגם מפני שלרוב סלבס רבים נותנים להם חסות. לאורך זמן לא פשוט להתמיד בהן, בטח לא למי שאמור להכין את האוכל בעצמו. הן יכולות להיות נהדרות בעיקר אם יש לך את היכולת להתמיד בהן ולדאוג לכל מה שצריך, אחרת הן עלולות ליצור מעגל של ניסיונות, נסיגות וחוזר חלילה שמקשה על ההתמדה. יש חשיבות רבה לפיקוח רפואי תוך כדי דיאטות הניקוי כיוון שהן עלולות להביא לחסרים תזונתיים.

5. הטכנולוגיה בשירות הדיאטה – שימוש באפליקציות הולך וגדל, אפליקציות שעוזרות לנו לשתות יותר, להתאמן, לקבל הדהוד על איכות התזונה. הטכנולוגיה הופכת את התהליך לנגיש מאוד וגם אחרי שמפסיקים התודעה נשתמרת במידה לא מעטה. היתרונות העיקריים הם נגישות, עלות, זמינות, אולם לפעמים כל האפליקציות האלה מרגישות כאילו הן משתלטות על החיים, מה שעלול לגרום להתרסה והשמטה של כל הנושא לגמרי.