הונאה מקוונת – התקפות הפישינג עולות מדרגה – איך תוכלו להתגונן מפני התקפות אלו?

הונאה מקוונת
"המשטרה מזהירה מפני עלייה בשליחת הודעות הונאה מקוונת" כך נראו הכתבות באתרי חדשות – אך מה זה אומר?

הונאה מקוונת – התקפות הפישינג עולות מדרגה – איך תוכלו להתגונן מפני התקפות אלו

הונאה מקוונת

"המשטרה מזהירה מפני עלייה בשליחת הודעות הונאה מקוונת" כך נראו הכתבות באתרי חדשות – אך מה זה אומר?

הונאה מקוונת או באנגלית פישינג היא סיטואציה שבה נשלחים הודעות במיילים, סמסים ואפילו בוואטסאפ כשהמטרה היא לגרום לאדם המקבל את ההודעה ללחוץ עליה כשהוא משוכנע שההודעה הגיעה ממקור אמין.ברוב המקרים יהיו אלה הודעות על כך שקיבלתם דבר דואר או משלוח מחברת שילוח דוגמת UPS או DHL, במקרים אחרים ההודעות הם הודעות מלחיצות דוגמת פרצו לכם לחשבון הבנק, עליכם לשנות את הסיסמה או הודעות על מבצעים מטורפים ל-24 השעות הקרובות או מתנות חינם ואפילו הגרלות או זכייה.

כל אלה מיועדים להפעיל לחץ מצד אחד על המקבל או ליצור אצלו את הרצון לקבל דבר מה במתנה או בחצי מחיר ולגרום לו/לה להיכנס ללינק.

אז מה עושים אם מקבלים הודעות במייל, בסמס או בצ'אטים?

אם אתן לא בטוחות שההודעה אמיתית או לא מומלץ פשוט להתעלם מההודעה ולמחוק אותה.

אם ההודעה היא מהבנק שלכן, חברת החשמל, הדואר, חברת הביטוח או כל גוף אחר שאתן לא יודעות אם באמת שלחו לכם את ההודעה, אל תלחצו על הלינק אלא התקשרו למוקד של אותה החברה ובדקו איתם אם מדובר בהודעה מהם או פישינג.הודעות רבות מגיעות עם לינקים של bit.ly שהיא אתר לגיטימי באינטרנט שמאפשר לקצר כתובות אתר ארוכות לכתובת קצרה ונוחה יותר למשלוח ושיתוף.

אם זאת, האקרים רבים משתמשים בה כדי להסתיר את הלינקים האמיתיים אליהם הם מפנים את מקבלי ההודעות וכך מי שמקבל את ההודעה לא יכול לדעת בוודאות לאן הלינק ישלח אותו. וזו המטרה של ההאקרים, לגרום לאדם להאמין שהלינק הוא לינק לגיטימי.

כפי שציינתי עדיף להימנע מלפתוח לינקים או הודעות וכדאי פשוט להתעלם ולמחוק אותם.

אם זאת, אם בכל זאת מעניין אתכן לדעת לאן הלינק מפנה מבלי להסתכן, תוכלו פשוט להוסיף + לסוף הלינק וחברת bit.ly תציג לכם את הכתובת האמיתית אליה מפנה הלינק.
לדוגמא: +​http://bitly.com/3vndatD
זו דוגמה להודעה שהגיעה בסמס:
וככה רואים את הלינק לאחר שרשמנו את הכתובת בהודעה והוספנו לה + בסוף:
אם תדאגו לעצור רגע לפני התלהבות או לפעול מתוך לחץ או חשש עם קבלת הודעות שונות ולחשוב באופן רגוע תוכלו להימנע מלהגיע לאתרים מסוכנים שעלולים להדביק את המחשב שלכן בוירוסים דוגמת וירוס כופר שיצפין את כל המידע במחשב שלכן וידרוש מכם אלפי דולרים לשחרור הקבצים או שיבקש מכן להזין שם משתמש וסיסמה לחשבונות שלכם דוגמת חשבונות בנק.
במקרים אחרים פשוט אוספים מכם פרטי תעודת זהות ופרטים אישיים אחרים.בתקופה זו חשוב לשמור על הפרטיות שלכם ולהיזהר מניסיונות הונאה ופישינג!