הדרך אל האוכל – מסע מפרך וטעים

כמה פעמים ניסיתם להתחקות אחר מתכון של סבתא או אמא שאינם עוד, להתחבר אליהם שוב בטעם, בזיכרון הזה מהם. יש לכם הזדמנות נדירה לעשות את זה כאן.

טלי קינן1
"המטבח הקטן, שולחן הפורמייקה הירוק, קערת הנירוסטה הענקית
המתייבשת על אדן החלון, הסינר המוכתם והריח שהיה באוויר.
הריח הזה, שהיה רק באותו מטבח" טלי קינן.

 

כמה פעמים שמעת את המשפט "אם הקירות יכלו לדבר"?! אז אני אומרת, נחשו רגע מה הייתם שומעים "אם הסירים יכלו לדבר?" ולא סתם סירים של יומיום. סירים ענקיים של סבתא או קדירה כזו שהיתה רק לאמא.

הרי כמעט בכל טעם שטעמנו, יש סיפור שמסתתר מאחוריו. בכל ביס או מקום שאכלנו יש זכרון שבלב ובקיבה נצרב. יש תמונה לכל רגע וכמו שריח מזכיר לנו מישהו או רגע מסוים כך גם טעם מסויים. לא סתם אנחנו מנסים להגיע  למרק של סבתא או לצלי של אמא. יש בטעמים האלה חיבור מסוג אחר.

ולמה אני מספרת לכם את כל זה?! בתור אחת שמאמינה שאוכל מחבר בין אנשים, מחייך ילדים ומבוגרים וצובע לנו את הזיכרונות והימים החולפים פגשתי ברשת בטלי קינן שמסתבר חושבת יחד איתי את זה כבר שנים רבות!

טלי לקחה את החיבור המיוחד ואנושי הזה והלכה איתו צעד קדימה, צעד אמיץ ומיוחד! היא צעדה בדרך האוכל שלה מאז ילדותה, גילתה את עצמה בכל ריח ותבלין, מצאה חלקים מאישיותה בכל סיפור ומתכון שקיבלה ואת הכל היא אספה לתוך ספר בישול מלא בנשמה.

במסע המרתק הזה שמשלב אוכל ואנשים, תקופות שונות של אז והיום, טלי פגשה בסיפורי סבתות שונים ומגוונים שכוללללם ילוו את התמונות והמתכונים שבספר. בדיוק ההזדמנות הזו שחיכינו לה, נוכל סופסוף לשמוע את הסירים מדברים בין המתכונים.

טלי קינן2

הדבר היותר מדהים בעיני שגילתה בדרך זה המשמעות שיש לטעם של פעם. המשמעות הזו מחוברת בקשר ישיר לתפאורה שהיתה להם, חוסר המכשור, הידיים שתיבלו ולשו הם אלו שאחראים לטעם שאולי קצת חסר לנו היום בעולם השפע.

המיוחד בדברים של פעם, שלעיתים די קרובות אני מתגעגעת אליהם, זה באמת המגע האנושי הזה. אני לא מתכוונת על מגע כמו במסך מגע. המגע האנושי הזה, לחיצת היד ולא אייקון, חיבוק ולא וירטואלי ובאוכל כמובן, הלוואי והייתי טוחנת תבלינים ורוקחת כמו סבתא שלי, לשה יותר ביד,מגדלת לבד ירקות בגינה והכי הכי מכינה אוכל מדפים כאלה של מתכונים מפוזרים עם כתמים כאלה, מגזרי עיתונים ולא במסך הטלפון.

כזה בדיוק!!!

טלי קינן

ולמה אני כותבת לכם את כל זה? כי הפעם אתם חייבים לעזור לי לגעת בספר הזה! שאוכל להכתים אותו כאן במטבח שלי, בדמעות, בתבלינים, בכתמים, בדיוק כמו שספרי הבישול שלי נראים היום.

הספר הזה שטלי מבשלת לנו, כזה בדיוק כמו של פעם, שיחזיר את התפאורה והטעמים של סבתא של כולנו הביתה, את הכתמים לדפים, את הזיכרונות המיוחדים שיש לנו בזכות האוכל והמפגש עם אנשים, את הסיפורים שהסירים לא סיפרו אף פעם. כנסו לכאן והבטיחו לי שהספר שהזמנתי לי יגיע בקרוב ואני מבטיחה לכם שאתם עוד תודו לי שהוא יגיע גם אליכם!

תזכרו שספר טוב הוא כמו חבר טוב, אבל! כשמדובר על ספר אוכל טוב שמשלב נשמה עם מתכונים וסיפורים – זה כבר חבר לחיים. במסע אל האוכל ישנם הרבה סיפורים, זכרונות, צבעים וטעמים שאי אפשר לא להתמכר אליהם.

"טעם זה זיכרון והזיכרון יגיע רק עם דיוק מקסימלי.
כמה פעמים אנחנו עושים את אותו המתכון וזה לא זה.
"אין לי את היד שלה"… אנחנו אומרים. אבל בעצם מתכוונים לנשמה שלה ולרגש שבו היא התקינה את התבשיל ולתפאורה שהיתה סביבו. זה תבלין בפני עצמו, אהובים שלי. תבלין חשוב!
אין לנו דרך להחזיר אדם שאיננו עוד לכאן. אבל כאשר הטעמים שלו נשארים ומצליחים לשחזר אותם, בדיוק מופתי, הוא לעולם לא הולך מפה באמת. הוא נשאר נוכח.
כאשר אני עושה מתכון של סבתי אני מחזירה אותה לפה. היא איתי. במטבח. ממש מאחורי. אני מרגישה אותה.
הניחוח שמתפשט בחלל המטבח, מחזיר אותי לביתה, הטעמים. הזיכרון."

טלי קינן5

טוב, אי אפשר רק לדבר על אוכל בלי מתכון מנצח ומחמם לחורף!

תודו שאין כמו מרק טוב של סבתא לחיסון טבעי בחורף,

אז אני משתפת את המרק הצח של סבתא חנה (הסבתא של טלי), הוא מרפא כל מכאוב!

מרק טליקינן1

המצרכים:

חצי גרון הודו מחולק ל 2-3 חלקים

6 כנפיים של עוף חצויות וללא ה"שפיץ"

שוק הודו

חצי כנף הודו

שורש סלרי חצוי

שורש פטרוזיליה חצוי לרוחב

בצל גדול מקולף

3 גבעולי סלרי עם העלים

4-6 גזרים קלופים

3 קישואים על קליפתם

חצי חבילה שמיר

מלח

אופן ההכנה:

1. בסיר גדול של מרק, לשים את כל חלקי העוף והודו ולהביא לרתיחה 3 פעמים. יש להחליף את המים בין פעם לפעם. (הסיבה: לנקות את כל מה שיפגע בצלילותו של המרק בהמשך).

2. לנקות את הסיר (או להחליף סיר) והלניח את כל המרכיבים לרבות העופות, למעט המלח והשמיר.

3. למלא את הסיר במים כדי 3/4 גובה. ולהביא לרתיחה. כן. כן. זו הרתיחה היחידה שתיהיה פה.

4. לתבל במלח לפי הטעם. להוסיף את השמיר. לכסות ולבשל על להבה נמוכה כשלוש שעות מבלי שיגיע לרתיחה.

5. לטעום ולתקן תיבול.

6. לסנן את המרק. לשמור את הירקות בנפרד.

בטח תרצו לדעת ש…

יש חשיבות רבה לכל השורשים והעופות, הם מיצוי הטעם במרק. אין פה אבקת מרק. לכן, לא לוותר ולא להחסיר.

נפלא להגיש עם אטריות מרק או שקדי מרק או קניידלעך.

מתכון מנצח לקניידלעך המושלמים של סבתא חנה בבלוג.

את התוספות יש לשים בצלחת ומעל לבזוק את המרק. אין להכניס שום תוספת למרק.

***קרדיט צילומים: מיה חסון.

********************************************************************

טיפ של מנצחים:

רוצים להרוויח בריאות? תכינו את המרק בדיוק כך! רוצים להרוויח חיבוק? תזמינו לאמא או לסבתא שלכם כזה. רוצים להרוויח כפול (או אפילו מקום בגן עדן?!) תזמינו כזה  לחמותכם. 

טלי התעניינה מאז ומתמיד באוכל, רק לא תמיד אפשרו לה לחוות אותו כמו היום, בזכות כך נולד המסע הזה והספר המופלא הזה. כיום מלבד הספר שאני אישית כבר מחכה לו, היא מנהלת את קבוצת הפייסבוק "לא יוצאות מהמטבח", מעבירה סדנאות ועוד, אז אם עדיין לא הזמנתם ספר, כנסו להכיר אותה ולהתמכר אליה, למתכונים שלה ושל משפחתה.

רוצים להיות חלק גדול מלידת הספר הזה?! לעזור ולגעת בדפי הספר, להנות מהסיפורים, מהמטעמים והתמונות. ביחד, להיכנס למטבחים שונים ?! אני כן! לכן הזמנתי לי כזה.
מוזמנים לרכוש אותו כאן  בפרוייקט הדסטארט ולעזור לו לצאת לאוויר העולם ולהגיע אלינו הביתה.

טלי קינן55