גריטת רכב ישן כל מה שצריך לדעת

כלי רכב מורכבים מכמה מתכות וחומרים, חלקם מברזל וחלקם נטולי-ברזל, שהם לעיתים גם יקרים יחסית. העובדה שאפשר למחזר חומרים אלה מביאה למהפכה ירוקה של ממש בעולם הרכב.

תמונה של גריטת רכב

מדיניות גריטת רכבים מכוונת לגריטה של מכוניות ישנות, מזהמות ולא מתאימות. עם זאת, ההשפעות העמוקות של מדיניות הגריטה, חורגות מעבר למכוניות בלבד, והן קשורות ישירות גם לתרחיש הסביבתי הכולל המאפיין את מדינת ישראל.

גריטת רכבים מציעה מספר יתרונות נוספים כמו:

  • יצירת כלכלה מעגלית
  • הפחתת רמות הזיהום הכוללות
  • יצירת מערכת מיחזור שיטתית המאפשרת מזעור נזקים סביבתיים, חסכון באנרגיה והפחתה משמעותית של פליטות גזי החממה וזיהום גרוטאות המתכת.

רוצים לעבור למאמר מקיף על גריטת רכב לחצו פה> 

כלכלה מעגלית היא מודל של ייצור וצריכה, הכרוך בשיתוף, בהשכרה, בשימוש חוזר, בתיקון, בשיפוץ ובמיחזור של חומרים ומוצרים קיימים, עד כמה שניתן. בדרך זו ניתן להאריך מאוד את מחזור החיים של המוצרים והחומרים השונים. 

מהו חוק גריטת רכב?

לפני שאתם שולחים את הרכב הישן שלכם לגריטה, עליכם לבדוק שהוא עומד בחוקי גריטת רכבים של המדינה. חוק זה קובע מספר תנאים המאפשרים לבעלי רכבים להעביר את מכוניתם לגריטה:

  • רכב נוסעים פרטי
  • רכב בעל רישיון מסוג M1
  • רכב שגילו 20 שנה ויותר
  • רכב ששנת הייצור שלו היא -1993 ומטה
  • רישיון הרכב נמצא בתוקף
  • רישיון הרכב מצויד באגרת רישוי עדכנית, והרכב עבר טסט, כלומר מבחן רישוי שנתי
  • לא רשום עיקול, שיעבוד או כל מגבלה אחרת על הרכב, המונעת את ביטולו ומאשרת את שליחתו לגריטה
  • הרכב עדיין נוסע, ואינו נחשב כגרוטאה
  • הרכב אמור להגיע לגריטה כשניתן לנהוג בו
  • הרכב מציג רצף בין שני טסטים שקדמו לגריטה. המשמעות היא שרישיון הרכב היה בתוקף במשך כל התקופה בין הטסט האחרון לבין הטסט הקודם שלו.

קונה רכבים לפירוק >> https://www.moshenona.co.il/

גריטת רכבים – יתרון רב ממדי

מדיניות המעודדת גריטת רכבים מתמודדת גם עם יישום מדיניות שתפחית באופן דרסטי את רמות זיהומי הקרקע, האוויר והים.

יישום מדיניות גריטת רכבים מבוסס על הפעלה יעילה של עיקרון פיתוח בר קיימא. כלי רכב ישנים ימוחזרו כך שניתן יהיה להשיג מהם חלקי ברזל ומתכות אחרות, יחד עם חומרים כמו גומי, פלסטיק זכוכית, או כל חומר אחר המשמש לייצור מנועים, סרנים, תיבות הילוכים וכו׳.

איך כלי רכב מורכבים

כלי רכב מורכבים מכמה מתכות וחומרים, חלקם מברזל וחלקם נטולי-ברזל, שהם לעיתים גם יקרים יחסית. העובדה שאפשר למחזר חומרים אלה מביאה למהפכה ירוקה של ממש בעולם הרכב.

סילוק מוסדר ובזמן של כלי רכב ישנים יתרום במידה רבה לחילוץ טונות של מתכות מערימות המזבלות, במטרה להחזיר אותן לכלכלת הרכב. כאשר מערכת המיחזור והגריטה מאורגנת היטב, ניתן להפחית לאין ערוך גם את כריית המתכות וגם את טביעת הרגל הפחמנית.

בשורה התחתונה – צמצום הפסולת למינימום

לאחר ההפעלה המוצלחת של מדיניות גריטת רכב במדינות כמו ארה״ב ואירופה, נצפתה הצלחה רבה מבחינת היתרונות הסביבתיים. יתרה מכך, באמצעות מיחזור אינטנסיבי של רכבים ישנים, נוצרה גם כלכלה מעגלית שסייעה למדיניות אלה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה סביבתית.