גיבורת על אמיתית

אחרי תהליך ארוך של החלמה פיזית ורגשית מסרטן השד, סגרה אורנית שלמה מעגל כאשר השתתפה בתצוגת אופנה, יחד עם עוד 20 נשים חזקות ויפות שמתמודדות ומחלימות מאותה מחלה

אורנית שלמה (צילום: בלה שחר הילל)

אורנית שלמה היא בחורה יפיפה וחייכנית בת 38. כשהיא מספרת על הרגע שבו התבשרה שהיא חולה בסרטן השד ועל תהליך ההחלמה והשחזור המורכבים, היא מתרגשת עד דמעות ויחד עם זאת, מתארת בהומור ובחיוך שובה לב של גיבורת על אמיתית, גם את הרגעים הקשים והמפחידים ביותר.

"החיים עדיין לפני ובגדול" (צילום: בלה שחר הילל)

"הדרך הזכירה לי שכלום לא מובן מאליו"

"בשלהי גיל 32 כשכל החיים עדיין לפניי הבחנתי שמשהו לא תקין במרקם העור באזור השד" מספרת אורנית ומיד מתקנת את עצמה: "אני חייבת לעשות ספוילר, החיים עדיין ובגדול לפני, אבל הדרך מורכבת ולא פשוטה, מלמדת אותך לא מעט על עצמך, על הסביבה שלך ומזכירה לך שכלום אינו מובן מאליו".

הכירורג שבדק אותה הפנה אותה מיד לבירור של אולטרה-סאונד וממוגרפיה. באותו רגע הרגישה שהכתה בה הבנה: הביקור התמים אצל הרופא עומד לקבל תפנית מפחידה.

שבוע עבר בין הביקור אצל הכירורג ועד שעברה ביופסיה, ומעט אחריה כשהייתה בעבודה, קיבלת את שיחת הטלפון שלא רצתה לקבל והתבשרה שהגידול סרטני.

אורנית ישבה במשרד חנוקה מדמעות. חברה ששמעה אותה עזבה הכל ומיהרה ללוות אותה לרופא. "שנים התרגלתי לעצמאות ולאחריות יוצאות דופן וגם באותו רגע הייתי בטוחה שהנה אני יכולה לבד, אבל יש משמעות אדירה לאפשרות לא להיות לבד ברגעים שכאלו".

"בתוך תוכי ידעתי שלא כל הנשים אותו דבר"

"ידעתי שעכשיו מתחיל סרט והייתי בטוחה  שלא באמת רציתי לככב בו. הסרט אגב מתחיל ב"סינית", לא הבנתי כלום, הייתי צריכה תרגום, אבל שמעתי לא פעם כמה חשוב שאהיה בו הרופאה של עצמי".

אורנית מתארת את הגיוס של המשפחה והחברים כפתיחה של חמ"ל. כולם התגייסו לקרוא, ללמוד לשאול שאלות ולעזור לתמונת המצב להתבהר.

"באותם ימים התחברתי לקבוצת 'חברות לדרך' ולימים גם לקבוצת 'גמאני חליתי בסרטן השד' אותה הקימה יאנה דרום, אושיית אופנה ואישה מדהימה שמלווה אותנו הנשים שהתמודדו ומתמודדות בגובה העיניים עם קסם אישי מטורף".

האונקולוגית שאורנית פגשה הציעה לה בגלל גילה הצעיר לעבור כימותרפיה לפני הניתוח, אבל אורנית הרגישה שזו "אפשרות במתכונת של ניסוי וטעיה" והמשיכה לחוות דעת נוספות.

"בתוך תוכי הייתי משוכנעת שלא כל אשה היא אותו הדבר. הלכתי לחוות דעת שניה של מומחית בתחום. אותה מומחית המליצה קודם כל לנתח, ושלחה חלק מרקמת הגידול לבדיקת אונקוטייפ של חברת אונקוטסט. בדיקה שתוצאותיה יגידו אם עליי לעבור טיפולי כימותרפיה או לא".

"ל)עשות רק מה שאני אוהבת" (צילום: בלה שחר הילל

 

"עוד לא החלטנו הסרטן ואני, יחסינו לאן"

את החודש שבו המתינה לתוצאות הבדיקה היא מתארת כמורכב במיוחד בלשון המעטה. "מצד אחד נותחתי והגידול בחוץ ומצד שני עוד לא החלטנו 'ההוא (הסרטן) ואני' 'יחסינו לאן' – כן כימותרפיה? לא כימותרפיה?.  בימים ההם יכולתי לחשוב רק צעד אחד קדימה על ההחלמה. התוכניות לעתיד כבר הופכות לא רלוונטיות במצב כזה , טיולים ופאן נשמעים כמו חלום רחוק, אבל אם קמתי בבוקר ואני הולכת לבד אחרי הניתוח זה כבר בונוס".

אחרי המתנה מורטת עצבים, אורנית התבשרה שעל פי תוצאות בדיקת האונקוטייפ אין צורך שתעבור טיפולי כימותרפיה משלימים.

"הרגשתי שניצלתי מתופעות לוואי שכל כך חששתי מפניהן, הודיתי לאל שאינני צריכה לעבור גם אותן".

הסרטן כבר איננו אבל הנפש עדיין פצועה

לאחר הניתוח הרגישה אורנית שאמנם הסרטן כבר לא קיים בגופה, אבל הנפש שלה נותרה פצועה. במהלך שנה וחצי הא עברה שלושה ניתוחים מורכבים לשחזור השד. הצורך החדש בעזרה גם בפעולות קטנות ופשוטות לא היה קל לאורנית שהיתה בחורה העצמאית במיוחד עד שחלתה.

"הטיפול ההורמונלי אותו אני עדיין מקבלת אינו עניין של מה בכך. יש לו תופעות לוואי שלא תמיד ממהרים לשתף בהן והגוף שלי, הכלי החשוב שלי פתאום מרגיש עייף וכאוב כמעט מכל שטות. מה גם ששם רחוק למעלה מרחפת עננה שמזכירה לך תמיד מה היה ואיתה הפחד שהוא אולי עלול לחזור".

חלום על חיים חדשים בעיצומו של הכאוס

אחת ההתמודדויות המורכבות ביותר שעברו על אורנית בגלל גילה הצעיר, היתה שאלת שימור הפוריות.

"ברגע שידעתי שאני עתידה לעבור ניתוח התחלתי לברר על הנושא ובדרך לשולחן הניתוחים עצרתי לרגע וידעתי שעל זה אני לא רוצה לוותר. בעיצומו של הכאוס עברתי שני סבבים של הפריה והזרקות של הורמונים, חלמתי על חיים נוספים בעתיד בעודי חובקת 'גידול' אחר שרק מחכה להיפטר ממנו."

על סערת הרגשות של אותם ימים מספרת אורנית שאי אפשר לתאר במילים, במשך שבועיים היא הגיעה יום יום למרפאת אחיות כדי להזריק את ההורמונים ועל אף כל הקושי והצפת הרגשות, הרצון ליצור חיים גבר על הכל.

"כשאומרים לי היום שאני גיבורה אני יודעת שזה מכורח הנסיבות אבל אני בהחלט יודעת גם שעברתי תקופה של שינוי וקבלה של עצמי, וזה שלב חשוב ומשמעותי בתהליך ההחלמה. למדתי לסמוך על עצמי ועל הסביבה. להוקיר תודה, להבין ששום דבר אינו מובן מאליו ושחשוב להעז ולעשות ולנצור כל רגע – גם את הקטן ביותר. צריך לבחור מה לראות, לראות גם את  הקושי ולהבין איך לגבור עליו, והכי חשוב לעשות רק מה שאת אוהבת".

סגירת מעגל והשתתפות בתצוגת PINK PARTY

"אתמול סגרתי מעגל עם עצמי כשהשתתפתי בפעם הראשונה בתצוגת אופנה שנערכה על גג עזריאלי יחד עם עוד 20 נשים שמתמודדות עם סרטן השד או שהחלימו ממנו".

תצוגת האופנה בה צעדה אורנית היא שיתוף פעולה מרגש בין חברת רנואר לבין יאנה דרום, אישה מעוררת השראה שמאז שהחלימה מסרטן השד הציבה לעצמה מטרה, לעזור לנשים שמתמודדות או התמודדו עם סרטן השד, להמנע מהתמודדות גם עם מבטי רחמים בכל פעם שיגיעו לחנות הלבשה תחתונה. הנשים צעדו בתצוגת האופנה בבגדי הים של Yana fashion שמותאמים לנשים שעברו כריתת שד.

"מבחינתי"  מסכמת אורנית, "זו גם פתיחת מעגל וגם תחילתה של ידידות מופלאה".

לפרטים נוספים על בדיקת אונקוטייפ של אונקוטסט

**

.