בואו נדבר על סקס: הזוגיות לאחר הלידה

תינוק חדש ובמיוחד תינוק ראשון, הוא מצד אחד האירוע המשמח ביותר בחייכם ומצד שני מבחן אמיתי לזוגיות בכלל ולאינטמיות הזוגית בפרט. סקסולוגית נותנת כמה עצות להתמודדות עם הקושי

shutterstock_325497959_1

 

תינוק חדש במשפחה הוא אחד מהאירועים המכוננים בחייו של זוג אוהבים. פרי אהבתכם, שנוצר, יש לקוות, בסקס מהנה, אינטימי ואוהב, הוא הסימן האולטימטיבי לחיי זוגיות מאושרים ואוהבים. אבל, לצד האושר הגדול בתוספת הקטנה למשפחה מגיע גם משבר. כל הורה, ובוודאי כל הורה טרי, יודע עד כמה תובענית השנה הראשונה של התינוק. הזוגיות, ויחסי המין נדחקים לא פעם לתחתית סדר העדיפויות של ההורים העייפים. ד"ר רונית אלוני, מומחית בטיפול ושיקום מיני וטיפולי סרוגייט מסבירה למה זה קורה ונותנת כמה עצות שימושיות למה בכל זאת ניתן לעשות.

מה עובר על אמא?

הריון ולידה הם ללא ספק תהליכים שלגוף לוקח זמן להתאושש מהם פיזית ונפשית. יכול לקחת זמן עד שהגוף יוכל לחזור לשגרה ולקיום יחסי מין מלאים.

השינויים ההורמונליים משפיעים על הגוף ולעיתים פוגעים בחשק המיני: "הנקה ובכלל ההורמונים השונים שמופרשים בתקופה הזו יכולים בהחלט לפגוע בחשק המיני" מסבירה אלוני. התסמין הידוע ביותר שעלול להופיע אצל נשים הוא דיכאון לאחר לידה שכמובן משפיע גם על הדינמיקה הזוגית: "דיכאון אחרי לידה משפיע על הזוגיות מכיוון שזה מצב שבו האמא אינה מתפקדת וחווה משבר מאוד עמוק שמשפיע על ההתנהגות שלה. חשוב מאוד לטפל בתחושות של דכדוך, חרדה, בדידות וכעס שעולים לאחר לאחר לידה, הזנחה של דיכאון אחרי לידה עלולה להביא לדיכאון קליני וממושך".

גם אם את אינך סובלת מדכאון, יחסים אינטימיים יכולים להיות אתגר פיזי לא פשוט:

"אם יחסי המין לאחר הלידה מלווים בכאב יש לגשת לבדיקה רפואית כדי לשלול בעיות שנוצרו בעקבות הלידה וההריון" מסבירה אלוני ומפרטת, "לפעמים התפירה לא טובה או שצריך לעשות פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן".

ירידה בחשק המיני מחייבת הקשבה מצד בן הזוג, והקפדה על טיפוח הזוגיות והאינטימיות בתקופה שלאחר הלידה שיבטיחו חזרה בריאה לעניינים.

 

מה עובר על אבא?

עד עכשיו הייתם זוג שערב אחד לשני ונמצא שם אחד בשביל האחר, וכעת הפכתם לשלישייה, דבר שמשנה את מערכת האיזונים. בן הזוג – האב הטרי, שלא חווה את ההריון והלידה על בשרו, עשוי להתחבר לתינוק החדש לאט יותר:

"כל הקלישאות על כך שבן הזוג והתינוק מתחרים על תשומת הלב של האם הן נכונות" מספרת ד"ר אלוני: "בת הזוג, המאהבת, משתנה לנגד עיניו של האב נפשית ופיזית, במהלך ההריון והלידה. לא פעם עולות תחושות של נטישה, של בגידה, והזנחה מצד בת הזוג. אלה רגשות טבעיים לא צריך לשפוט או להרגיש רע בגללם. כולם חווים משבר בדרך כזו או אחרת, אבל יש כאלה שיעבדו אותו מהר ויתגברו עליו, ויש כאלה שייקח להם זמן. גברים עם אחים קטנים למשל, כבר חוו פעם אחת את המשבר הזה כשנולד להם אח ולכן הם עשויים להתמודד עם התחושות בקלות רבה יותר".

המיתוס הישן שגברים נמשכים פחות לנשים לאחר שראו אותן יולדות פחות נפוץ במציאות מגלה ד"ר אלוני, אבל גברים בהחלט עשויים לחוש אבודים במבנה המשפחתי החדש: "בהרבה בתים הנשים לוקחות את מלוא האחריות על ניהול משק הבית כאשר הילדים והגברים רק ממלאים אחר ההוראות. לא מזמן פנה אליי מטופל שהרגיש שלאחר הולדת בתו הראשונה הפך לסוג של שרת לאישתו והתינוקת, כזה שצריך לבצע משימות שקיבל. החשק המיני שלו נפגע והוא הרגיש מבולבל ולא מחובר לסטטוס החדש. ייעצתי לו להגדיר מחדש את התפקיד שלו בבית, לקחת אחריות על נושאים מסוימים, לחתור למעורבות, כך שירגיש שוב בעל חשיבות עצמית וערך בתוך התא המשפחתי".

 

shutterstock_142820404_1

המקום הפרטי שלכם

כאשר נוספים לזוג ילדים, ובייחוד הילד הראשון, הופך הסקס וחשיבות המגע בין בני זוג לחשוב אפילו יותר: "סקס ואינטמיות מספקים הנאה משותפת. סקס מעצים, מחבר ומקרב, הוא זמין כל הזמן ומספק חוויה מאוד ייחודית לבני הזוג. משהו שמסעדה, סרט או כל בילוי אחר לא יספקו באותן העוצמות. כאשר יש ילדים, הסקס הוא הדבר היחיד שנשאר רק לבני הזוג, המקום היחיד שהוא של שניכם בפרטיות".

למגע ולאינטימיות יש חשיבות גם עבור הילדים שלכם: "מגע הוא הסימן הראשון והנעים ביותר לאהבה וקרבה. כאשר אנחנו מערסלים, מלטפים ונוגעים בתינוקות שלנו או כאשר ילדינו רואים אותנו מתחבקים, מתנשקים ומביעים את אהבתנו באמצעות מגע, הם סופגים את זה לתוכם וזה משהו שישפיע בעתיד על תפיסת הזוגיות שלהם ועל המיניות שלהם", מפרטת ד"ר אלוני.

 

כך תחזרו למגע לאחר הלידה

איך מקפידים לשמור על זוגיות בריאה ושגרת סקס מהנה גם כשהמלאך הקטן שלכם לוקח את רוב תשומת הלב?

"התשובה טמונה במעבר ממצב של ספונטניות למצב של תכנון, לקיחת אחריות, ויוזמה" מסכמת אלוני. זה הזמן לשריין את סבתא, לפתוח יומנים ולקבוע דייט זוגי לפחות אחת לשבועיים.

"אתם עומדים בפני תקופה חדשה ומאתגרת, מלאה בשינויים אבל גם מרגשת, כזאת שתחזקת את הזוגיות שלכם. צריך לזכור שמדובר בתקופה חולפת, ובמשהו שבחרנו לעשות יחד. תנו לזה זמן, שתפו אחת את השני בתחושות שעולות ובקשיים. חשוב לחלק את התפקידים השונים בבית ולתת לכל אחד תחומי אחריות כדי לשמור על איזון והרמוניה".