איך תוכלו להתגונן מפני תוכנות ריגול בנייד שלכן

תוכנת ריגול – לא רק בסרטים

הקלות הבלתי נתפסת של התקנת תוכנת ריגול על הטלפון על ידי כל אחד שמחליט לעקוב אחרי הנייד שלכן.

איך תוכלו להתגונן מפני תוכנות ריגול בנייד שלכן
עולם הסייבר - בדיקות ריגול

תוכנת ריגול – לא רק בסרטים

הקלות הבלתי נתפסת של התקנת תוכנת ריגול על הטלפון, גם אם רק השתמשנו בו כדי לשלם במסעדה, העברנו את המכשיר לעובד על מנת שיעתיק מספר טלפון או שיצפה בסרטון משעשע ביו-טיוב, כל אלה יכולים להוביל אותנו לחלוק את החיים הפרטיים והעסקיים שלנו דווקא עם אותו גורם שלא היינו מעוניינים שידע ולו פרט אחד מיותר עלינו. עוד דרך להתקין תוכנת ריגול על הנייד שלנו אינה מצריכה אפילו מגע ישיר עם הטלפון. ניתן להתקין אותו על ידי משלוח הודעה פשוטה באי-מייל, על ידי משלוח הודעת SMS עם לינק המתקין תוכנה זדונית, או מתלבש על אפליקציה קיימת ומשם – השמיים הם הגבול. מתקיני התוכנה יכולים לקבל גישה להאזנה לטלפון הנייד שלך, להפעיל את המיקרופון או את המצלמה בנייד, ולקבל גישה להודעות פרטיות שנשלחות מהמכשיר, לאי-מיילים, להודעות WhatsApp או אפילו לפוסטים בפייסבוק.

 

תוכנות ריגול באנדרואיד / אייפון – איך תוכלו להתגונן מפניהם?

דאגו שהטלפון הנייד שלכן יהיה סגור עם סיסמא בכל עת כשאינכם משתמשים בטלפון הנייד.

דאגו שהסיסמא תהיה ארוכה יותר מ-4 תווים ותכלול בתוכה אותיות ומספרים. יש בשוק כלים שונים לפריצת סיסמא בת 4 תווים בקלות במכשירים הניידים.

כשאתן פותחות את הסיסמא או מציירות את הסיסמא (תבנית) שימו לב שאיש לא עומד מאחוריכן או לידכן שעוקב אחרי ההקשות שלכן. לרוב האקרים / גנבים גונבים סיסמאות תוך כדי שהם עומדים מאחורי בעל הטלפון הנייד.

הימנעו מלחיצה על לינקים שאינכן בטוחות לגביהם גם אם קיבלתן מבצעים שאי אפשר לעמוד בפניהם, כך בדרך כלל מפתים את הקורבנות להיכנס לאתר ולהידבק בווירוסים.

הימנעו מהורדת אפליקציות שנשלחו אליכן גם אם זה על ידי חברים  / מכרים – אפליקציות יכולות לעבור מניפולציה ותוכנת הריגול מותקנת יחד עם האפליקציה שיכולה להיות משחק או אפליקציה של חברה לגיטימית, כך עשו עם המשחק פוקימון גו שבו האקרים העלו לאינטרנט גירסה שהכניסו לה קוד זדוני המותקן עם משחק הפוקימון גו ומאפשר להאקרים לעקוב אחר מכשיר הטלפון הנייד.

הימנעו מהתקנת אפליקציות שאינן בחנות גוגל פליי או חנות אפל סטור. למרות שיש פה ושם אפליקציות מסוכנות שמגיעות לגוגל פליי, הסיכון נמוך בהרבה מהורדת האפליקציה מאתרים שהם מחוץ לגוגל פליי.

היזהרו מאנשים המבקשים את הטלפון שלכן לשיחה גם אם זה ילד – כדי להתקין תוכנת ריגול בנייד צריך בערך 2 דקות בהם לוקחים את המכשיר לשיחה, נכנסים לאתר שמוריד אפליקציה ומתקין אותה. מרגע זה מי שהתקין את תוכנת הריגול יודע עליכם למעשה הכל, רואה את כל מה שאתן כותבות בנייד כולל צ'אטים, סיסמאות לאתרים ובנקים, ציתות לחלל החדר, לשיחות וכו'.

מיתוס האנטי וירוס – אנטי וירוסים בטלפונים ניידים בשונה ממחשבים לא באמת מגינים על הטלפון הנייד מפני ווירוסים ובטח לא מפני תוכנות ריגול. הדרך  הטובה ביותר לשמור על הנייד שלכן היא לשמור על הכללים המופיעים מעלה.

 

עולם הסייבר – www.cyberworld.co.il