אומרים יש אהבה בעולם – הילדים העזובים אצל קולם טויבין

קולם טויבין - על אהבת הורים

ברומן (1992) The Heather Blazing , אחת מיצירותיו של הסופר האירי קולם טויבין, אנו פוגשים את אימון רדמונד ילד שהתייתם מאמו בגיל צעיר וחי עם אביו, מציאות יומיום שכשהיא עצמה קודרת. בהמשך האב נעשה חולה והילד נשלח למשפחה של דודתו לשהות ארוכה, מלאת אי וודאות. אימון מגלה בניכור וברתיעה את אורח החיים הזר של המשפחה. זאת משפחת איכרים שכל ילדיה משתתפים בעבודה הפיזית בחווה וגם הוא נדרש לכך, בעוד שבחייו בבית הוא רגיל להקדיש את רוב זמנו ללימודים. הוא חש עצמו נטוש. הבדידות שלו גדולה, והוא משווע לטיפת חיבה והגנה. אימון עושה הכל כדי לשכנע את המבוגרים שיניחו לו לחזור לביתו ברגע שהאפשרות הקלושה ביותר מופיעה.
גם ברומן "המדגלור" (תורגם לעברית והופיע בהוצאת כנרת-זמורה-ביתן, 2001) הלן, אישה בוגרת ואם לילדים בעצמה, בעת שהיא מבקרת בבית סבתה, נזכרת בתקופה בה אמן הניחה אותה ואת אחיה אצל סבתם. גם כאן לא היה לילדים מושג כמה זמן תמשך התקופה הזאת, והאם היא תגמר אי פעם. פרק הזמן הזה נמשך כמה חודשים (!) ובזמן הזה האם לא באה לבקר אותם אף פעם. הילדים חשו אומללים אצל הסבתא הזקנה והקשה. הם חשבו שהוריהם לא יחזרו לקחת אותם אף פעם. "אני יודע על מקרים כאלה", אומר דקלן לאחותו הגדולה. "שמה?" שהילדים ננטשו כך". הוא מאיץ באחותו הגדולה לברוח לדבלין ולהיות בזכות עצמם. "את תוכלי לעבוד בכל בו", הוא מבטיח לה. "אבל אני רק בת שתים עשרה", משיבה הלן. עם זאת היא מנסה לבחון את עצמה בראי ולברר לעצמה האם תוכל להתחזות לנערה בת ארבע עשרה.
קולם טויבין - על אהבת הורים
הסיפור של ב"נורה וובסטר" (2014) (לא תורגם לעברית) מסופר מנקודת מבטה של האם, נורה. הוא מתמקד בה והתמודדות שלה עם מות בעלה. בזמן מחלתו הקשה נורה השאירה את שני בניה אצל דודתה ג'וזי. כאשר אחת מותו היא מבחינה בהתנהגות מדאיגה אצל אחד הבנים, היא מעלה על דעתה שאולי קרה משהו לדונל בתקופה בה שני הבנים חיו אצל דודתה. אנו לומדים מהשיחה בין נורה לג'ויסי שהתקופה ארכה מספר חודשים (!) ושבפרק הזמן זה גם נורה לא ביקרה את ילדיה אף לא פעם אחת ולא שאלה לשלומם. הדודה מוכיחה אותה על כך זמן רב אחרי האירועים.
גם ברומן הראשון של טויבין The South (1990) הגיבורה קטרין משאירה את בנה באירלנד כאשר היא עוזבת את הבית ופוגשת אותו רק אחרי שמונה עשרה שנה. שם,
עם זאת, לריצ'רד אין רגשות קשים והוא נענה לניסיון של האם לקשרי חיבה חדשים.
בכל אחד מהמקרים ללילי, לנורה, לרדמונד האב וגם לקטרין היו סיבות טובות. הפרידה מאולצת ונגרמת על ידי דברים קשים: מחלה, מוות, משבר אישי קשה. "אני יודעת שהיו להן את הבעיות שלהן", אומרת הלן ב"מגדלור". אך הבדידות של הילד, תחושת הנטישה והפחד להישאר חסר ישע היא קשה. בעקבותיה הוא מטיל ספק באהבת ההורים ובאהבת העולם בכלל.

לאתר הרשמי של הסופרת ומתרגמת מירי ליטווק mirielitvak.com
לכתיבת ביוגרפיות וסיפורי חיים אתר מירי ליטווק – סופרת זיכרונות alife.co.il
חפשו בפייסבוק: מירי ליטווק – סופרת זיכרונות
לסרטונים של מירי ליטווק https://goo.gl/S9v1wL

מירי ליטווק - סופרת זכרונות
סופרת ומתרגמת, מחברת ספרי ביוגרפיות, זיכרונות, הנצחה וספרי משפחה. כלת פרס היצירה מטעם ראש הממשלה. ספרים: "רוסיות ישנות עירומות" פועלים; "שמש מאחורי הגב" ו"געגועים לחושך" הקיבוץ המאוחד. על היצירה הספרותית באתר: www.mirielitvak.com על כתיבת ספרי ביוגרפיה וסיפורי חיים באתר: www.alife.co.il תרגומים סיפורת ושירה. "אנחנו" מאת יבגני זאמיאטין (רומן, הוצאת בבל), "בוריס פַּסְטֶרְנַק", "מארינה צְווֶטאייֶבה", "אנה אחמטובה", "אלכסנדר בלוק", (הוצאת גוונים). למדה תיאטרון באוניברסיטת תל אבי ובאוניברסיטת סורבון בפריז.