המשמעות של תביעת לשון הרע בפייסבוק
תביעת לשון הרע בפייסבוק הופכת לעניין נפוץ יחסית. השימוש המוגבר בפייסבוק כמו גם ברשתות חברתיות אחרות, הביא למציאות חדשה. מציאות שבה כל אחד עלול ליפול קורבן לתביעה מסוג זה. מציאות שבה כל אחד עלול להיום מואשם בלשון הרע במסגרת פרסום פוסט כזה או אחר. חשוב להבין כי הקלות של פרסום פוסט שמגיע מיד לרשות הרבים, נושא עימה אחריות גדולה. אפילו פרסם שנועד להיות פרטי לחלוטין, יכול להפוך בין רגע לפיסת מידע ציבורית. מרגע שדבר מה פורסם ושותף, הוא הופך לחלק מנחלת הכלל.
המשמעות של תביעה מסוג זה הינה רבת רבדים. למשל, יתכן מאוד שמישהו פרסם משהו שבעיניו נחשב סביר, ובעיני מישהו אחר נחשב בלתי סביר. יתכן מאוד שמישהו פרסם דבר מה והתחרט, אבל הדברים כבר יצאו מחזקתו. ויתכן מאוד, שכתוצאה מהתביעה, אדם ללא שום רקע פלילי או ניסיון בבית משפט, יידרש לשלם פיצויים גבוהים. פרסום לשון הרע שפעם העסיק בעיקר עיתונאים, נוגע כיום ממש לכולם. זה עלול להיגמר בתשלום פיצויים או בהתדיינות משפטית ארוכה.
תביעות לשון הרע בפייסבוק בלי הוכחת נזק
מעבר לכך שכל אחד יכול ליפול בזה, צריך להבין את ההיבט הכלכלי. במסגרת תביעת לשון הרע בפייסבוק, התובע יכול לדרוש פיצויים ללא שום הוכחת נזק. בדיני הנזיקין, התובע צריך להראות לבית המשפט כיצד הוא ניזוק. למשל, מי שנפגע בשל תאונה, יכול להוכיח אובדן כושר השתכרות וכן הוצאות בגין טיפול רפואי. אולם בשל החשיבות של שמירה על שמו הטוב של אדם, פה יש משהו שונה. זהו אחד הנושאים היחידים והיוצאים מן הכלל, שבהם אפשר לקבל פיצוי, בלי הוכחה של נזק ממוני.
במילים אחרות, די בכך שבית המשפט ישתכנע שפרסום בפייסבוק נופל במסגרת לשון הרע, כדי שזו תהיה התוצאה. די בכך שבמסגרת תביעת דיבה יוברר כי מדובר בלשון הרע, והתוצאה תהיה חיוב בסך של עשרות אלפי שקלים ויותר. ובמידה והוכחה כוונה להרע או שיובאו הוכחות לנזק נוסף, הפיצוי לנפגע אף עשוי להאמיר. ההיגיון שבדברים הוא שדי בפגיעה בשם הטוב שלנו או של זולתנו, כדי להעיד על פגיעה קשה ומהותית. לפגיעה זאת יש היבט כספי שנועד לפצות את הנפגע.
תביעת דיבה בפייסבוק על רקע עסקי
דבר נוסף רצוי להדגיש לגבי תביעת לשון הרע בפייסבוק. קודם כל, לא מדובר אך ורק בפגיעה שנוצרת בין אדם לרעהו. התביעה יכולה לעלות לדיון גם על רקע עסקי. למשל, לקוח של מסעדה עשוי לפרסם פוסט בפייסבוק. מבחינתו זהו פוסט הגיוני, שמתאר כיצד המסעדה נותנת שירות גרוע. בעל המסעדה שנתקל בפוסט עלול לתבוע בגין לשון הרע. וזה לא משנה שלא שמו הטוב הוא זה שנפגע, אלא השם של המסעדה. תביעה על רקע עסקי, יכולה להיות מופנית כלפי לקוח או כלפי עסק אחר.
דרך טובה להימנע מתביעות מסוג זה היא לחשוב פעמיים. לא מפרסמים מילים פוגעות מבלי לחשוב האם אפשר לנסח אותן אחרת. תמיד הביאו בחשבון שאת מה שאתם כותבים, הרבה אנשים יכולים לראות. בשל שיתופים, זו יכולה להיות חשיפה בהיקף עיתונאי. ניתן לתאר חוויות והרגשה. את החוויה האישית בתיאור שמובא בפייסבוק, פחות קל להפוך לתביעת דיבה. ובכל אופן, בכל פרסום כדאי להיצמד לעובדות, לא להיסחף ולא להתלהם. במקרה הצורך, אפשר להתייעץ עם עורך דין איך להתמודד עם תביעה כזאת.










