צפיתי בבכורה של מופע המחול "שלושים ואחת עד שבעים ותשע" במרכז כלים, יצחק נפחא בת ים
המופע כולל שלוש יצירות עם גוף בוגר של הכוריאוגרפים: ענת גריגוריו, עירד בן גל וגלעד ירושלמי.
המופע המשותף של שלושת היצירות לגוף הבוגר עלה לראשונה במסגרת ׳אוספות את הזמן׳ לציון 15 שנות עשייה ויצירה של הכוריאוגרפית גלית ליס עם הגוף הבוגר, באוצרות של נטלי צוקרמן, ד״ר עידית סוסליק וגלית ליס, ובהפקת גל כרמונה.
על היצירה "נשענתי עלייך" מאת ענת גריגוריו
המופע "נשענתי עלייך", מאת ענת גריגוריו, שם במרכז הבמה את ענת, רקדנית צעירה, וסמדר, מטפלת ותיקה.
.שתיהן, המופרדות על ידי 20 שנות גיל, מוצאות את עצמן משתפות פעולה בפרויקט ייחודי
ההצגה חוקרת את נושא הזמן והמרחב דרך הקשר המיוחד שנרקם בין שתי הנשים
.ענת וסמדר מתקשרות זו עם זו ללא מילים, באמצעות ריקוד עכשווי מרהיב
.התנועות שלהן משקפות את רגשותיהן, מחשבותיהן וחוויותיהן, תוך יצירת שפה פיזית ייחודית וחושפת
עבודת הכוריאוגרפיה של גריגוריו מוקפדת ומרגשת
. המופע עוסק בחקירה של נושאים כמו זמן, מרחב, קשר בין נשים, חמלה וסבלנותה
לסיכום
. המופע נשענתי עליך הוא מופע מקסים ומרגש על קשר בן דורי
ומשהו בנימה אישית אשתף אתכם: במהלך הצפייה במופע היה רגע שבו תהיתי האם מדובר בדמות של ענת מתבוננת בדמותה בעתיד וההפך הדמות מהעתיד מתבוננת בדמותה של ענת
…בהווה, התבוננות שמגיעה ממקום פנימי ,חזק ועמוק
קרדיטים
כוריאוגרפיה: ענת גריגוריו, מבצעות: סמדר אלעד וענת גריגוריו, ניהול חזרות: רייצ׳ל ארדוס, דרמטורגיה: נטלי צוקרמן, תודות: גלית ליס, ד"ר עידית סוסליק, מרכז קהילתי צהלה, מרכז כלים לכוריאוגרפיה
המופע: "תחת שמי ים תיכון" מאת עירד בן גל
המופע "תחת שמי ים תיכון" נוגע בנושאים רגישים ומורכבים, תוך כדי שילוב בין האישי לבין הקולקטיבי, בין הכאב הפרטי לבין הפצע החברתי.
"כשהקרקע נשמטת יש צורך בתמיכה; להישען על משהו, להיאחז במישהו" – היצירה היא סולו מרגש שנוצר על ידי עירד בן גל בשיתוף עם חמוטל בן דור, בת 79 מאשקלון, מטפלת בתנועה במקצועה.
הסיפור מאחורי היצירה מייחד אותה ונותן לה עומק נוסף.
חמוטל הייתה חלק מקבוצת התנועה והיצירה לנשים בגיל השלישי שהנחה עירד במרכז התנועה "שדרות אדמה".
לאחר ה-7 באוקטובר, המרכז נסגר במשך שבעה חודשים עקב האירועים, וחמוטל ועירד ניצלו את התקופה הזו לבנות את היצירה בביתה של חמוטל באשקלון.
חמוטל נותנת בהופעתה הנפלאה ביטוי גם להתמודדות האישית עם נפלאות הגיל וגם לכוח למרות המצב לפרוץ ולתת מקום של תקווה.
הכוריאוגרפיה של עירד בן גל ממזגת בין התנועות החינניות של חמוטל לבין המסר העמוק של היצירה.
הכוריאוגרפיה עשירה בתנועות שמבטאות את הצורך בתמיכה וביכולת להיאחז במשהו או במישהו כשחשים שהקרקע נשמטת.
חמוטל בן דור, שהיא מבצעת יוצרת בפני עצמה, מצליחה להביא את הכאב והפצע האישי שלה בצורה שמעוררת הזדהות ומחשבה.
כל תנועה שלה מלווה בתחושת הקושי וההתגברות עליו, מה שמביא את הקהל לחוות את הסיפור האישי שלה ואת הכאב של החברה הישראלית כולה.
לסיכום
היצירה עוסקת בפצע האישי ובכאב של החברה הישראלית כולה.
המסר המרכזי הוא שאפילו כשהקרקע נשמטת, יש תמיד על מי להישען ועל מה להיאחז, כול אחד והמשענת שלו.
היצירה מצליחה להעביר תחושה של תקווה והתמודדות עם הקשיים, והיא נוגעת בנקודות הרגישות ביותר של הצופים.
קרדיטים
כוריאוגרפיה: עירד בן גל, מבצעת יוצרת: חמוטל בן דור
המופע: אַחְדוּת – אֲחָדוֹת | גלעד ירושלמי
"מה שהוסר, חידד את בהירות הנשאר,
כל מה שלא היה והוחמץ, האיר את הנוכח.
מה שלא הוגשם, שנפל בדרכו, שנשמט –
בהיעלמו הפך את ששרד להוויה האחת היחידה האפשרית.
מת הפוטנציאל, נפטרה החרטה.
כל הדברים שהיו ואלה שלא היו,
בהיעדרם הולידו את הקיים."
המופע "אַחְדוּת – אֲחָדוֹת" מאת גלעד ירושלמי הוא יצירה רבת פנים ורבדים, שמציגה את התנועה בין מה שנעלם לבין מה שנותר, ומדגישה את האחדות הנובעת מהיעדרות והיעדר.
במופע משתתפות רקדניות יוצרות כמו אילנה אליאור, נורית אמיתי, מרתה גולדמן, רוני וולך, ורד יציב, סמדר כרמון, רותי מלמד ומיקי מרין, בגילאים שונים, מה שמוסיף ליצירה מימד של רב-גוניות וניסיון חיים.
במהלך היצירה, הכיסא משמש כאלמנט מרכזי.
אחת הרקדניות יושבת עליו כחולמת, בעוד שהשאר מתעוררות אט אט ומצטרפות אליה.
בסוף המופע, הכיסא מאבד את תפקידו כמרכז ההתרחשות והופך לחלק מיותר, כשהוא מונח הפוך בצד הרחבה. בעיני זהו סמל לשינוי ולמעבר מהפרטי והבודד לכללי ולמשותף.
היצירה מדברת על הריקנות ועל הפוטנציאל שמתגלה דווקא בהיעדר, כשמה שלא התממש מדגיש את החשיבות של מה שכן קיים. הנושא המרכזי הוא האחדות שנולדת מתוך ההיעדרות, והמעבר מהפוטנציאל הלא ממומש להוויה הקיימת והנוכחת.
התחושה הכללית במהלך המופע היא של התעוררות ואיחוד, כשבכל תנועה ניתן לראות את המעבר בין מה שנעלם לבין מה שנותר. השילוב של רקדניות בגילאים שונים מדגיש את הניסיון והחוכמה שמצטברת עם הזמן, ואת האחדות שנוצרת מתוך השונות.
סיכום
החלק השלישי של המופע "אַחְדוּת – אֲחָדוֹת" מציע חוויה אמנותית עמוקה ומורכבת, המשלבת תנועה, סמליות ומסר של אחדות הנובעת מתוך ההיעדרות.
זו יצירה שמזמינה את הצופים להתבונן על מה שנמצא כאן ועכשיו, ולהבין את חשיבותו של כל רגע ושל כל חוויה, גם אלו שלא התממשו.