שטף תפיסתי – איך זה עובד?

שטף תפיסתי זהו מצב בו מערכת 1 שלנו מתחברת בקלות יותר למה שנראה לה זהה למה שהיא מכירה,כיוון שמה שאנו מכירים מצריך מאמץ עיבוד קטן יותר ובגלל זה מקבל ממערכת 1 שלנו ערך גבוה יותר.

 

שטף תפיסתי

הביטו בשתי התמונות של הפרוסות עוגה, ותענו איזו מהן תניב את כוונת הרכישה הגבוהה ביותר. איזו לדעתכם ניצחה?

כנראה שניחשתם את הימנית, וצדקתם התמונה הימנית הניבה 20% יותר כוונות רכישה (עבור משתתפים ימניים) כאשר ההבדל היחידי הוא מיקום הכף.

בטח אתם יכולים לנחש למה זה קורה, אבל בשורה התחתונה יותר קל לנו להתחבר לדברים שאנחנו מכירים וזוכרים.

מערכת 1 שלנו מתחברת בקלות יותר למה שנראה לה זהה למה שהיא מכירה, השם המדעי של התופעה הזו נקרא שטף תפיסתי (perceptual fluency) כיוון שמה שאנו מכירים מצריך מאמץ עיבוד קטן יותר ובגלל זה מקבל ממערכת 1 שלנו ערך גבוה יותר.

בשיווק שטף תפיסתי נחוץ למשיכת תשומת לב ומתן ערך ללקוחות, הצרכן עשוי לראות בערב פרסומת בטלוויזיה או בסמארטפון, להתרגל לסמלים מסוימים מהפרסומות באופן מוטמע ויום למחרת כשיראה את אותו סמל על המדף בחנות הסמוכה, ההיכרות המוקדמת שלו עם הסמלים תקל עליו בעיבוד המידע ותשומת הלב שלו תיתפס על המוצר.