רונן מרדכי גרין – כניסה לעולם היזמות דרך זיכיון או מיזם

שלום לכולן ולכולם, אני רונן מרדכי גרין ואני כתבתי כאן הסבר לכל מי שרוצה להכנס לעולם היזמות על זיכיון או מיזם במיוחד בתקופת הקורונה.

שלום לכולן ולכולם, אני רונן מרדכי גרין ואני כתבתי כאן הסבר לכל מי שרוצה להכנס לעולם היזמות על זיכיון או מיזם במיוחד בתקופת הקורונה.

היי,

שלום לכולן ולכולם, אני רונן מרדכי גרין ואני כתבתי כאן הסבר לכל מי שרוצה להכנס לעולם היזמות על זיכיון או מיזם במיוחד בתקופת הקורונה.

תחילה חשוב לדעת כי יש צורך להשוות בין התמלוגים, התשלומים הוצאות ומידע נוסף עם אלו של זכיינים באותו תחום ובתחומי עיסוק אחרים.

עם הזיכיון נראה לזכיין כהשקעה טובה  הוא צריך לבקש מהמזכה את חבילת היזם הכוללת חוזה ראשוני.

הסכם הזיכיון הינו השלב האחרון בייסוד הסדר הזיכיון. כאן יש צורך להיעזר בעו"ד המומחה בתחום הזכיינות. חוזה זה כולל את כל הדרישות וההתחייבויות מהזכיין. כמו בלעדיות על טריטוריה והתנאים לחידוש החוזה שיכללו את אורך החוזה ואת הדרישות מהזכיין. הדרישות הפיננסיות שיכללו את המחיר הראשוני לזיכיון, לוח הזמנים לתשלומים והתמלוגים.

החוזה צריך לעסוק גם במקרים של חיסול הזכיינות , מקרים שבהם הזכיין לא יוכל לתפקד או חס וחלילה ימות. על הזכיין לנקוט במו"מ מול המזכה על מנת להקטין את סיכוני ההשקעה , אף על פי שלרוב החוזה הינו סטנדרטי.

גורמים להצלחת המיזמים המשותפים

ברור שלא כל המיזמים המשותפים מצליחים. על היזם להעריך שיטת צמיחה זו בזהירות ולהבין את הגורמים שעוזרים להבטיח את הצלחתה ואת הבעיות הכרוכות בה בטרם משתמשים בה.

הגורמים הקריטים ביותר להצלחה הם:

  1. להעריך בדיוק את השותפים ומהי הדרך הטובה ביותר לנהל את הישות הזו.

המיזם המשותף יהיה אפקטיבי יותר אם המנהלים יוכלו לעבוד ביחד. ללא כימיה כזו המיזם צפוי לכישלון.

  1. דרגת הסימטריה בין השותפים. כאשר שותף אחד מרגיש שהוא מביא לשולחן יותר מהאחר או שיש הבדלים באשר למטרות המיזם בעיות צצות.

על המנהלים להגיע להסכמה באשר למטרות המיזם ולמשאבים הדרושים . חייבים לטפח יחסים טובים  בין מנהלים במיזם המשותף ובין אלה בכל אחת מחברות האם.

  1. הציפיות מהמיזם המשותף צריכים להיות ריאליות. לא פעם אחד מהשותפים מצפה שהמיזם המשותף יהיה התרופה לכלל בעיותיו.
  2. התזמון חייב להיות נכון. השינויים התכופים בסביבה , התנאים התעשייתיים משתנים והשווקים מתפתחים. מיזם משותף בשנה אחת יכול להיות הצלחה וכישלון שנה אחריה.

תחרות אינטנסיבית מובילה לאווירה עוינת ומגדילה את הסיכון ביצירת מיזם משותף.

היזם חייב להחליט האם המיזם המשותף יציע הזדמנות לצמיחה או עלול להטיל עונש על החברה לדוגמה ע"י מניעת כניסתה לשוק מסוים.

מיזם משותף  אינו תרופת מרפא כל להתרחבות למיזם יזמי. אלא יש לראות בה כאופציה אחת מרבות להוסיף את משאבי הארגון ולהגיב מהיר יותר לאתגרים תחרותיים ולהזדמנויות השוק.

הדרך האפקטיבית ביותר להשתמש במיזם משותף כאסטרטגית התרחבות  דורשת מהיזם להעריך בזהירות את המצב ואת השותף הפוטנציאלי.