על ביטולי עסקאות בביגוד והנעלה – איך תגני על עצמך בסיטואציה של מחלוקת צרכנית. בלוג חדש העוסק בצרכנות, אופנה, משפט ומה שביניהם.

מה עושים אם קנינו בגד או מוצר ואנו מעוניינים להחליפו או לקבל זיכוי? תוך כמה זמן ניתן להחליף ובאילו מקרים זה תלוי בשיקול דעת החנות? לפני שרצים לתבוע או להתלונן כדאי להכיר מספר כללי יסוד. הפוסט והבלוג אינם מהווים תחליף לייעוץ פרטני ע"י עו"ד מוסמך.

צפו בכתבה באתר סלונה - פלטפורמת תוכן חופשית ייעודית לנשים. היכנסו עכשיו לקריאה! במאמר זה נסקור את הנקודות העיקריות בהחזרת מוצרי ביגוד והנעלה, מבחינת תקנות הגנת הצרכן וחוק הגנת הצרכן. אין לראות בדברים משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני או המלצה לפעולה כלשהי.
הגנת הצרכן, החזרת נעליים לחנות
חוק מיוחד לנעליים ורודות? בקצב הזה אולי.

קנינו נעל חדשה או בגד והתחרטנו? מה ניתן לעשות?

בעבר הרחוק יחסית, הנושא היה פרוץ ומדיניות החזרת המוצרים הייתה תלויה ברצונו הטוב של המוכרן בחנות או פניות הציבור של הרשת.

בשלב מסוים כאשר הגיעו מים עד נפש הוחלט לעשות יישור קו ונקבעו תקנות הגנת הצרכן וחוק הגנת הצרכן.

בנוסף חוק החוזים, חוק המכר וחוק המטלטלין גם כן (בין השאר),  מגינים בצורות כאלו ואחרות על צרכנים.

הגנת הצרכן, החזרת נעליים לחנות
חוק מיוחד לנעליים ורודות? בקצב הזה אולי.

במאמר הבא אענה על שאלות שלעיתים קרובות אנו נשאלים עליהן.

באופן כללי ניתן לבטל רכישה בתנאים הבאים (רק אם כולם מתקיימים):

א.  המוצר לא התקלקל או עבר שינוי מהותי (פגמים).  ב. החזרת המוצר התבצעה בתוך הזמן הנקוב בתקנות הגנת הצרכן.  ג. המוצר מוחזר כחדש (מבלי שהשתמשו בו).  ד. הוכחת קנייה (קבלה למשל). ה. עלות המוצר הינה 50 שקלים ומעלה.

יחד עם זאת לפעמים מדיניות החנות או הרשת יכולה להיות "לארג'ית" יותר  – שלט קטן עם ההסברים אמור להופיע ליד עמדת המכירה.

לכן שווה לקרוא את האותיות הקטנות, או לבקש התחשבות מהמוכר במקרים מסוימים.

 

עם זאת, ישנם פריטים עם מגבלה בהחזר – לפי החוק, לדוגמא:

ריהוט שהורכב בבית הרוכש. הכוונה היא מבחינת המחוקק כאשר הריהוט הורכב בהתאמה אישית לרוב, ולכן לא הגיוני שהרכישה תבוטל.

באופן כללי הכלל הזה חל גם על מוצרים בתפירה אישית.

מזון תרופות והלבשה תחתונה-  גם כן לא ניתן להחזיר מסיבות מובנות.

המחוקק גם מגביל החזרת תכשיטים בעלות גבוהה. כנראה על מנת להגן מפני הונאה שיחסית קל לבצע.

 

בנעליים / הנעלה ספציפית ניתן להחזיר את המוצר רק בפרק הזמן הקצר שלאחר הקנייה,  אם בכלל. מן הסתם מטעמים של אובדן צורה במדרסים והגיינה.

על כל פנים,

את הביטול ניתן לעשות ברוב המקרים בתוך 14 יום.

החזר כספי בתוך 48 שעות.

בדרך כלל יגבה סכום של 5% או 100 ש"ח לפי הנמוך מבין השניים.

 

אלה התקנות על קצה המזלג אך ישנם חריגים רבים ודקויות ולכן בטרם ניגשים לתבוע על הפרה כזו לכאורה של זכויות הצרכן.  חשוב לציין בהערת אגב כי חוק הגנת הצרכן לרוב לא יחול על סכסוך בין עסקים גם כאשר עסק אחד צורך שירות או מוצר מבעל עסק אחר.

 

בבלוג הזה נדסקס מעת לעת עניינים הקשורים בצרכנות, ובפרט בנושאי אופנה, זכויות יוצרים באופנה ונעלה, אמנות, צורפות ותכשיטים בראי החוק ועוד נושאים המשיקים בין עולם הצריכה לזכויות הלקוחות והצרכנים.

כמובן שאין לראות במאמר זה תחליף לייעוץ משפטי או המלצה לפעולה, לרבות בתביעות קטנות, וייתכנו אי דיוקים או עדכונים של החוק המשתנה מעת לעת.