בכניסה לשער יפו של ירושלים, ממוקם מגדל דוד מוזיאון ירושלים, המציג כרונולוגיה היסטורית של העיר עבור שלוש הדתות: יהדות, אסלאם ונצרות.
"ירושלים נפלשה, נכבשה, נחרבה ונבנתה מחדש", מסבירה אוצרת תצוגת הקבע, טל קובו. "היא הייתה עצמאית ונכנעה לאימפריות וציוויליזציות. זוהי אחריות עצומה לאצור תערוכה על העיר הייחודית הזו".
מה התחדש
המוזיאון מתפרס כעת על יותר מ 20,000 מ"ר. השיפוץ כלל את:
שימור המצודה העתיקה.
שיפוץ המינרט (הצריח – סמלה של ירושלים).
חידוש הגן הארכיאולוגי.
הקמת ביתן כניסה חדש.
חנות ובית קפה.
חידוש תשתיות.
חשיפת חפירות ארכיאולוגיות נוספות ושיפור הנגישות במצודה.
בתצוגת הקבע החדשה 10 גלריות. הן משלבות טכנולוגיה חדשנית, תצוגת מיצגים אינטראקטיביים, מפות מציאות רבודה, וממצאים ארכיאולוגיים וחפצים עתיקים המתוארכים ל – 1500 שנה לפני הספירה.

מהאירועים החדשים
המוזיאון ייפתח ב-1 ביוני באירוע פתיחה מיוחד. במהלך החודשים יוני ויולי ייערכו אירועים מיוחדים הפתוחים לקהל הרחב. כך למשל אירוע "סודות מחדר העריכה" שייערך ב 8 ביוני.
באירוע צוות אוצרי ויוצרי המוזיאון יתפרש על פני המצודה. הצוות יחלוק עם הקהל סיפורים והסברים על מאחורי הקלעים מארכיטקטורה ועיצוב ועד אוצרות והיסטוריה.

במהלך סוף השבוע האחרון של יוני ייערך מרתון סיורים שיחלו כולם במגדל דוד ומשם ימשיכו לעיר העתיקה ולעיר החדשה.
בחודש יולי תוצג בחלל הגלריה החדש לתערוכות מתחלפות תערוכת מולטימדיה אינטראקטיבית "משחקי רחוב". בתערוכה יוזמנו מבקרים להפוך ל"אדריכלי העיר" ולעצב את רחובות ירושלים הידועים.
לאורך כל הקיץ מתוכננות פעילויות למשפחות וילדים.

אדריכלות
פרויקט ההתחדשות, שהבטיח את שלמות המרחבים והאבנים העתיקות, בוצע בשיתוף רשות העתיקות ובהנחיית משרד קימל אשכולות אדריכלים.
מייסד קימל אשכולות אדריכלים, איתן קימל, מתאר את האתגר האדריכלי: "ההזדמנות להביא את המאה ה-21 לאתר האייקוני העתיק הזה היא אחריות עצומה וכבוד. הוטלה עלינו המשימה לשפץ את אחד מאוצרות האדריכלות העתיקים והחשובים של ירושלים.
האתגר היה למצוא פתרונות לשימור האבנים העתיקות המייצגות את עברה של ירושלים, מבלי לפגוע בערכן ההיסטורי.
עיקרון יסוד בתכנון שלנו היה כבוד למבנה העתיק ולמה שהוא אוצר בתוכו. המשימה שלנו הייתה למצוא את הדרכים להטמיע במבנה טכנולוגיה ותשתיות חדשניות מבלי לגרוע ולפגוע ביופיים של הקירות ותקרות האבן העתיקות".
עיצוב
אדריכלות הפנים של המוזיאון החדש, בהובלת סטודיו דה לנגה, מדגישה את הדיאלוג המתמשך בין ההיסטוריה עתיקת היומין של ירושלים לבין העיר בת זמננו.
החללים כוללים פתחים גדולים וויטרינות בחלונות הקשתיים של המצודה שדרכן נשמר הקשר בין ביקור בתוך המוזיאון לבין העיר שבחוץ.
המבקרים יכולים לחקור כלי מתקופת בית שני על רקע נוף משכנות שאננים. הקו העיצובי מינימליסטי ונקי ומאזן את מבנה המצודה העוצמתי ואת מורכבות התוכן והיקפיו.

התכנים מוצגים בין היתר באמצעות מיצגי מדיה דיגיטלית יצירתית, בניהולו של יואב כהן. המיצגים מבוססים על טכנולוגיות אינטראקטיביות.
הקיר האינטראקטיבי הגדול, המשתרע לכל אורכה של גלריית המבוא, מאפשר למבקרים לגלות בעצמם את ההיסטוריה של ירושלים בנגיעה מהירה.
מאחורי פיתוח הקונספט של הקיר עומדים ג'ייק ברטון (Local Projects). הם אחראיים בין היתר לעיצוב מוזיאון ה-11 בספטמבר בארה"ב. על העיצוב והתכנות ניצחה חברת Shortcut Playground, ישראל.
אלמנטים בולטים נוספים הם הנפשה של מפה משנת 1584 המתארת את ירושלים בתקופת בית שני. סריקה תלת-ממדית דגם ירושלים מהמאה ה-19 ממבט-על. הקרנה אינטראקטיבית על עותק של פסיפס מפת מידבא מהמאה ה-6 ועוד.
מגוון הסרטים שהופקו עבור המוזיאון כולל סרטונים שמגוללים את 4,000 שנות ההיסטוריה של ירושלים בשלוש דקות. בהובלת האמן המועמד לאוסקר ארי פולמן מוקרנים סרטי אנימציה קצרים. אלו מבוססים על עדויות ארכיאולוגיות והיסטוריות ומתייחסים לתקופות שונות בעברה של העיר;
עוד בתצוגה, הדמיה של קשת טיטוס שנוצרה בעזרת מחקר ושיחזור שבוצעו על ידי Yeshiva University NY;
צילום ב-360 מעלות בתוך כיפת הסלע ומסגד אל-אקצה המאפשר ביקור וירטואלי באתרים הקדושים;
סרט מקורי של ירושלים משנת 1896, אשר כולל צילומים של האחים לומייר, ונערך כדי להחיות את ירושלים בתחילת המאה ה-20;
מונטאז' של תמונות מפסטיבלים דתיים שונים שמוקרן על אחת התקרות המקומרות בחדר שמירה. חוויה בת שבע דקות, שנוצרה על ידי דוד פולונסקי, שבה מתכנסים יחד לוחות השנה של שלוש הדתות – היהדות, הנצרות והאסלאם – באופן הייחודי לירושלים בלבד.
מה במוזיאון
מסלול זרימת המבקרים החדש, אשר מתחיל בביתן הכניסה בשער יפו, עובר דרך הגלריות ונקודת התצפית במגדל פצאל ומסתיים ביציאה לעיר העתיקה.
המסלול תוכנן כחלק בלתי נפרד מהקונספט החדש של המוזיאון, ומטרתו לאפשר למבקרים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של ירושלים, ובה בעת לספק להם חומר למחשבה ולהתבוננות מחודשת במציאות המורכבת של העיר.
תצוגת הקבע החדשה של המוזיאון מציעה למבקרים לצאת יחד למסע אל טבור העולם, בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות: ליהדות, לנצרות ולאסלאם.
בתצוגה עשר גלריות שבהן שולבו ממצאים ארכאולוגים, תעודות וחפצי אמנות יחד עם עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידאו-ארט וסרטים שהופקו במיוחד לתערוכה.
בתצוגת הקבע החדשה, מכירים את ירושלים הממשית לצד זו המסמלת את הקשר הנצחי שבין אלוהים לאדם. ירושלים כמקום מפגש בין-דתי ובין-תרבותי דרך חגי מעגל השנה בשלוש הדתות, מובאת במיצב קולנועי-אנימטיבי יוצא דופן שיצר המאייר דוד פולונסקי.
בנוסף, דגם אילש המשוחזר של ירושלים במאה ה-19, שעוצב עבור התערוכה העולמית של וינה בשנת 1873, השופך אור על רגע בזמן שאליו ירושלים לא תשוב עוד, שבו פרצה העיר מבעד לחומות.

עוד בגלריות: סיפורה של מצודת מגדל דוד כסמל ומיקרוקוסמוס לתולדות העיר. תצוגה של אוסף החפצים שנמצאו במצודה, וכרזות וגלויות שנעשו בהשראתה.
טיפוס למגדל פצאל, התצפית היפה ביותר בעיר, מציג 360° של נוף פנורמי המקפל בתוכו את העבר, ההווה ועתידה של העיר.

שתי גלריות לתערוכות מתחלפות בנושאים עכשוויים ישלימו את סיפורה של ירושלים. שורה של יוצרים מובילים הצטרפו ליצירה המשותפת. הקולנוען ארי פולמן, שיצר את מיצב הכניסה לתערוכה החדשה.
נגישות
המפלסים השונים של המצודה הפכו נגישים באמצעות שתי מעליות. אחת ליד הכניסה המערבית, המביאה את המבקרים למפלס התערוכה הראשי של המוזיאון. השנייה בצד המזרחי המאפשרת גישה לגלריות בקומה העליונה של המצודה.
לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים אתר מגדל דוד