לא תאמינו מה מסתתר בתפוז עסיסי אחד

התפוז, מלך פירות ההדר שככל הנראה הוא הפרי הכי פופולרי בעולם, ובינינו לא במקרה- הוא טעים, בריא ומרשים ואפשר לאכול את כולו וליהנות משפע של ערכים תזונתיים (כן גם בקליפה) לצד טעם מעולה ורעננות ייחודית

עונת החורף אוטוטו בפתח וזוהי שעתם היפה של ההדרים, הטעמים, העסיסיות והצבעים המרהיבים שלהם. ניתן לאכול אותם כחטיף טעים ובריאו או תוספת לארוחה. אז מה בדיוק נקבל אם נאכל תפוז? יצאנו לבדוק.

התפוז, מלך פירות ההדר שככל הנראה הוא הפרי הכי פופולרי בעולם, ובינינו לא במקרה- הוא טעים, בריא ומרשים ואפשר לאכול את כולו וליהנות משפע של ערכים תזונתיים (כן גם בקליפה) לצד טעם מעולה ורעננות ייחודית. פירות הדר גדלים על עצים ושיחים בעלי פריחה. הם מאופיינים בקליפה עבה שחלקה הפנימי לבן וחלקה החיצוני מייצר רסס ריחני במיוחד עם מגע בו או פציעתו. למרות שפירות הדר גדלים באזורים רבים בעולם, הם אינם מיובאים לארץ, וכל פירות ההדר הנצרכים בישראל גם גדלו בישראל.

  1. הם עשירים בוויטמינים ותרכובות צמחים- פירות הדר הם מקור מצוין לוויטמין C, חומר מזין המחזק את מערכת החיסון ושומר על עורכם חלק וגמיש. למעשה, תפוז בינוני אחד מכיל את כל הצריכה היומית המומלצת של וויטמין C לאדם מבוגר.פרי הדר מכיל גם כמויות גבוהות של ויטמינים ומינרלים אחרים שגופכם זקוק להם כדי לתפקד כראוי, כולל ויטמיני B, אשלגן, זרחן, מגנזיום ונחושת. בנוסף, הם עשירים בתרכובות צמחים בעלי יתרונות בריאותיים שונים, כולל השפעות אנטי דלקתיות ונוגדי חמצון. תרכובות אלה כוללות מעל 60 זנים של פלבנואידים, קרוטנואידים ושמנים אתריים והם אחראים לרבים מהיתרונות הבריאותיים של פרי ההדר.
  1. הם מקור טוב לסיבים תזונתיים- פירות הדר הם מקור טוב לסיבים תזונתיים. רק כוס אחת של תפוז מכילה ארבעה גרם סיבים. בשעה שהצריכה המומלצת של סיבים היא 14 גרם לכל 1,000 קלוריות, ההערכה היא שרק 4% מהגברים ו 13% מהנשים בארה"ב מקבלים כמות זאת של סיבים מדי יום. לסיבים יש כמה יתרונות בריאותיים, כולל שיפור בריאות מערכת העיכול וסיוע לירידה במשקל.תפוזים הם עשירים במיוחד בסיבים מסיסים אשר אף מסייעים בהורדת רמות הכולסטרול. בהשוואה לפירות וירקות אחרים, פירות הדר הם ייחודיים בכך שיש להם יחס גבוה יותר של סיבים מסיסים ובלתי מסיסים.
  1. פירות הדר הם דלים בקלוריות: אם אתם רוצים להפחית בכמות הקלוריות שאתם צורכים – פירות הדר הם בחירה מצוינת. הם דלי קלוריות, ובכל זאת תכולת המים והסיבים שלהם עוזרים לייצר תחושת שובע.

אז כמה קלוריות באמת יש בפירות ההדר:
תפוז בינוני – 62 קלוריות
קלמנטינה קטנה – 35 קלוריות
אשכולית אדומה – 104 קלוריות
אשכולית לבנה – 78 קלוריות
מיץ מלימון אחד – 12 קלוריות

זאת ועוד, מחקר משנת 2015 שבדק את הרגלי האכילה והמשקל של אנשים במשך 24 שנים מצא כי אכילת פירות הדר קשורה לירידה במשקל.

  1. הם עשויים להפחית את הסיכון שלך לאבנים בכליות- אבנים בכליות עלולות להיווצר כאשר השתן מרוכז מאוד או כאשר יש בשתן כמויות גבוהות מהרגיל של מינרלים המתגבשים לאבן בכליות. סוג אחד של אבן כליה נגרם על ידי רמות נמוכות של ציטראט בשתן. פירות וירקות רבים, במיוחד פירות הדר, יכולים להעלות את רמות הציטראט בשתן, ולהפחית את הסיכון לאבנים בכליות.  שתיית מיצי הדר ואכילת פירות הדר יכולים להציע אלטרנטיבה טבעית לתוספי אשלגן ציטראט ולמניעת אבנים בכליות. מחקרים שנערכו בארבעים השנים האחרונות מראים כי אבנים בכליות נפוצות יותר בקרב אנשים שאוכלים פחות פירות הדר.
  1. הם עשויים לעזור במאבק או בהגנה מפני סרטן- מחקרים רבים מצאו את הקשר בין אכילת פירות הדר לסיכון מופחת לסוגי סרטן מסוימים. במחקר אחד, אנשים שאכלו אשכולית אחת או שתו מנה אחת של מיץ אשכוליות מדי יום היו בסיכון נמוך יותר לסרטן ריאות. מחקרים אחרים העלו כי פירות הדר עשויים להגן גם מפני סרטן הושט, הקיבה, השד והלבלב. פירות הדר מכילים שלל תרכובות צמחיות, כולל פלבנואידים, שעשויים לסייע בהגנה מפני סרטן. חלק מהפלבנואידים הללו פועלים כנוגדי חמצון ועשויים לחסום את הביטוי של גנים מסוימים האחראים לכמה מחלות ניווניות, כולל סרטן. פירות הדר עשויים לסייע גם במלחמה בסרטן על ידי דיכוי סרטן, חסימת היווצרות סרטן חדש והפיכתם של חומרים מסרטנים ללא פעילים.
  1. הם מכילים רכיבים תזונתיים המשפרים את בריאות הלב- אכילת פירות הדר עשוייה להיות מועילה לבריאות הלב שלך. מחקר יפני מצא כי אנשים שאכלו כמויות גבוהות יותר של פירות הדר היו בעלי שיעורים נמוכים יותר של מחלות לב ושבץ מוחי. יתרה מזאת, מבדיקה משנת 2017 עולה כי צריכת אשכוליות קשורות לירידה בלחץ הדם הסיסטולי. מספר תרכובות הקיימות בפרי הדר יכולות לשפר את הסמנים לבריאות הלב. לדוגמה, הסיבים המסיסים והפלבנואידים המסיסים שלהם עשויים לשפר את רמות הכולסטרול על ידי העלאת כולסטרול HDL "טוב" והורדת כולסטרול LDL וטריגליצרידים "רע". ורבים מהפלבנואידים בפרי הדר, כולל אחד הנקרא נרנגין, הם נוגדי חמצון חזקים המיטיבים עם הלב בכמה אופנים.
  1. הם עשויים להגן על מוחך- הפלבנואידים הקיימים בפירות הדר עשויים לעזור להגן בפני מחלות ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון, הנובעות מהתמוטטות התאים במערכת העצבים.בחלקן, מחלות אלו נגרמות כתוצאה מדלקת.לפלבנואידים שנמצאים בפירות הדר יש יכולות אנטי דלקתיות שנחשבים כמסייעות בהגנה מפני השתלשלות האירועים הגורמת להתדרדרות של מערכת העצבים. מחקרים שנערכו על בעלי חיים הוכיחו כי סוגים ספציפיים של פלבנואידים, כולל היספרידין ואפגנין, מגנים על תאי המוח ומשפרים את תפקוד המוח. מספר מחקרים בקרב אוכלוסייה מבוגרת הראו כי מיצי הדרים עשויים להגביר את תפקוד המוח.

אז למה אתם מחכים? כבר אכלתם היום פירות הדר?  רק בריאות ושפע לכולנו הכנתי עבורכם שני סלטים עם פירות הדר שנראים כאילו יצאו ממסעדה (רק בחמש דקות הכנה😄). סלט חסה מרענן, וסלט אבוקדו מקסיקני עם פירות הדר ותבלינים. מוזמנים להכין בארוחה הקרובה, וליהנות מפירות ההדר עכשיו כשהם בשיא העונה…

רבים מכירים את גיל סלוקי, שף וחקלאי ממושב גבעתי, שסיפורו נגע בכולנו. השף של מסעדת "שילה" המפורסמת שבעקבות הקורונה נסגרה. הוא שב למושב, הרים מערך שיווק דיגיטלי למכירת ירקות מופחתי ריסוס, הנקטפים באותו היום, ועם הטעם של פעם. העסק הפך לסיפור הצלחה כשהוא מספק תוצרת טרייה לצרכנים מהאדמה ישירות אל פתח הבית.

השף של הטבע- גיל סלוקי,  משק 27 מושב גבעתי
פייסבוק: השף של הטבע
אינסטגרם
gilsluki
טלפון: 050-6338528

 

 

קרדיט צילום: תפוזים(אנספלאש). גיל סלוקי(יח"צ)