לא להיות "וונדר וומן" בכל מחיר

כאשר מתכוננים לחג הפסח חשוב לדעת את גבולות היכולת שלכן ושל שאר בני הבית, הקשיבו לרצונותיהם של המשפחה וכן לגוף ולנפש שלכן

גל גדות וונדר וומן (יחצ)

חג הפסח לפנינו, בבתים רבים חשים את תכונת ההכנות לחג. יש אשר מנקים באופן מושקע במיוחד, מגיעים למקומות סבוכים שבשגרה לא התפנו אליהם, יש שמבצעים את מלאכת המיון והסדר ומשליכים את שלא צריך, משמרים את הקיים ורוכשים במבצעים משתלמים את החדש. החרוצים מבניהם מבצעים את מגוון הפעולות הללו באופן מוצלח ומרשים. בנוסף למשימות לעיל,  משפחות רבות עמלות בימים אלו על ההכנות לאירוח ליל הסדר, עוסקות בתכנון התפריט, רכישת מוצרי הגלם וכל הנדרש על מנת לקיים סדר כהלכתו, תכנון וארגון משימת הבישול, האפייה, עריכת שולחן הסדר, תכנון הסדר מא' ועד ת' וסגנונו.

ההכנות לחג יכולות להתבטא ברכישת בגדים לחג, ריהוט לבית, ריענונו, או לחשיבה היכן לבלות בחג, האם לארח / להתארח, האם לנצל את ימי החופשה הרבים לנסיעה משפחתית, ביקורים אצל חברים, משפחה, טיולים ואולי כדאי לנצל את ימי חול המועד למחויבויות מעיקות של לימודים או עבודה שימי השגרה לא הותירו זמן לבצע וכעת כבר לא ניתן להימלט מהן, וישנם בעלי מזל המנצלים את חופשת הפסח  להזדמנות לגיטימית של מנוחה ובטלה בשלב זה של השנה.

גל גדות

בואו של החג ותכונתו זו העלו בי מספר מחשבות הקשורות ליחסנו עם עצמנו ואחרים:

1. של מי הצורך? של מי הבעיה?

שתי השאלות הללו רלוונטיות לבחינתה של מודעות עצמית והדיון בהן יכול לקדם רווחה נפשית, בתקופה זו בפרט ובפרקים אחרים במהלך חיינו. אם יש בכן צורך עז לנקות, למרק ולקרצף, והוא עולה ביתר שאת בתקופה זו של השנה, אין הכרח כי לצורך זה יש שותפים כמותכן, לאותה מוטיבציה ובאותה רמת חשיבות, אם בכלל. יש לקחת בחשבון את העובדה הפשוטה שפעולה זו נגזרת מבחירה שלכן ונשענת על צורך שלכן. לכן, מומלץ להבין זאת במיוחד כאשר פניות מצדכן לנקות ולסדר מתקבלות בהסתייגות.  כמו במצבי חיים אחרים כדאי לבטא את ציפיותיכן ורצונותיכן לנמענים נמוכי או גבוהי הקומה בבית, לבחון האם אתן מוכנות להתמודד עם העובדה שהציפיות לא תמיד יתקבלו כרצונכן וכראות עינכן. כאן מומלץ לקיים שיח, מה מתאים ומה לא וכיצד ניתן ליישום. יתכן שתתבהר העובדה שזו מוטיבציה בלעדית שלכן ועליכן להתמודד עם בחירתכן לניקיון וסדר מושלמים.

2. תחושת מסוגלות – שליטה

כאשר עושים הכול לבד, וגם מצליחים בכך, אז ניתן לחוש ליטוף נעים בגב האגו. אין כמו לחוש תחושת "גאוות כל יכולה": מנקה, מסדרת, מבשלת, קונה, עורכת, מעצבת, מארחת וכל זאת בסבר פנים נאות ומטופחות. אני מעריצה את בעלות הבית המבצעות את שלל הפעולות המורכבות על מנת לקיים סדר פסח לתפארת, אך מה עם הגב, הרגליים, והעייפות שמתפוגגת באורח פלאי כאשר המסובים מגיעים? אך האיתותים הללו יפתיעו אותנו בהמשך. מומלץ לשחרר ולהרפות ממקום הוונדרוומן  ולהאציל סמכויות ומשימות. ייתכן שתגלו כי יש בשלנים נוספים מלבדכן והאמת, לא רעים בכלל. ואמת נוספת- נעים לקבל ולהתפנק.

וונדר וומן בכיכובה של גל גדות (תמונות באדיבות גלובוס מקס)

3. חרות אישית

בני ישראל השתחררו מתקופת העבדות במצריים לעבר חרותם בארץ ישראל. לכולנו כבלים של הרגלים, תפיסות ודפוסי התנהגות. לעיתים, הכבלים הללו מנהלים אותנו בתחושה בעל כורחנו, בלי שנרצה ונתכוון לכך. זהו זמן טוב, להתבונן בעצמנו, לבחון את הרגלינו  ולבחור לנסות אחרת, להשתחרר ממקומות שכבר אינם מועילים לי, בהם אני חשה כי אני לא אוהבת את עצמי בדפוס התנהגות זה, ואני מעוניינת לפנות  לעבר מקום שאולי המראה שלי אינו מושלם, אך אני מרגישה עמו טובה ושלמה.

חג שמח מופחת חיכוכים ומרובה בחיוכים.

ההפניה אמנם למין נקבה, אך רלוונטית גם למין זכר.

** הכותבת היא נורית כוכבי, מנחת הורים וראשת המרכז להורות ומשפחה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע.