כאן לא תשלמו מכס: מלון חדש נפתח בבית המכס העליון ברמת הגולן

16 שנה ו50 מיליון שקל הושקעו בתכנון ובבנייה של מלון "פרא" השוכן בבית המכס העליון לשעבר, ברמת הגולן. ליאו גלסר, היזם שרכש את הבנין בשנת 2012, רצה להגשים את חזונו בהקמת בית מלון לתיירים המבקשים לחוות את הנוף הפראי של הגולן, למרות שאדמתו עקובה מדם מלחמות. לקח לו שנתיים להשיג אישורי בנייה ולהשיג סיוע צבאי לסילוק המוקשים בשטח. הוא גייס משרד ארכיטקטים לביצוע תכניות השימור, השיקום והבנייה ואת בתו, מעצבת פנים, ליצור אוירה המדגישה את מאפייני הבאוהאוס. בסופו של דבר, נוצרה יצירת פאר בדמות ריזורט לזוגות בלבד שכולה מדברת איכות עם פשטות

צילום אדוארדו אוקסמן

השנה 1919, בצומת הכבישים כביש 91 וכביש 888, "צומת בית המכס", מה שהיה גבול פלסטין-סוריה, המנדט הצרפתי השולט בסוריה, מקים בית מכס ותחנת גבול חדשים, במקום בית המכס התחתון שהיה ליד גשר בנות יעקב. המבנה בעל החזות המערבית השונה לחלוטין מבתי הסביבה, נבנה ברב הדר צרפתי אורבני, בסגנון הבאוהאוס שהיה אופייני לאותה תקופה דווקא בתל אביב. החדרים היו גבוהי תקרה, הקירות עבים במיוחד והדלתות ענקיות. הבנין היה מרושת במערכת צינורות להסקה. במבנה התגוררו ופעלו נציגים מצרפת שדאגו לאורח חיים הולם ומהודר עם הניחוח הצרפתי היוקרתי. במתחם בית המכס היו מבני שירות נוספים, כמו אורוות, בונקר תחמושת ומבני מנהלה.

במהלך מלחמת העולם השניה, הפך המתחם למוצב צבאי המגן מפני הכיבוש הבריטי. כשהצרפתים עזבו, הבריטים הפכו אותו למפקדה שלהם, שהועברה לצבא הסורי לאחר עזיבתם. המתחם הפך למטרת מטווח לארטילריה הישראלית ובמקום הזה נערכו ניסיונות הידברות וגישור יחסי ישראל-סוריה שלא צלחו. המתחם שהיה יעד להפצצות שלנו, נכבש ב-1967 וננטש עד לרכישתו ע"י היזם ליאו גלזר מידי מנהל מקרקעי ישראל בשנת 2011, על מנת להפיכתו למלון. במתחם הוקמו  שתי אנדרטאות לזכרו של אלי כהן ולזכרם של חיילי גולני שנספו בטיהור מוצבים סוריים במלחמת ששת הימים.

טוענים כי מבנה ה"באוהאוס" שבשטח בית המכס, הוא היחידי בעולם בסגנון זה, הנמצא מחוץ לעיר, האמנם? והאם הוא באמת תוכנן ע"י אדריכל בוגר באוהאוס גרמניה?

באוהאוס בגולן: עיון במאמרה של אינס וייצמן "הערות לגבי ההיסטוריה של האדריכלות לאורך קו סייקס פיקו"

התפרסם ב:Bauhaus Magazin Ausgabe 7, Kollektiv, 2015, pp. 112-120. https://www.academia.edu/25319595/Bauhaus_on_the_Golan_Notes_towards_an_Architectural_History_of_the_Sykes_Picot_Line_in_Bauhaus_Magazin_Ausgabe_7_Kollektiv_2015_pp_112_120

מאמר זה מציג את סיפורו של בית מכס ברמת הגולן שאליו מתייחסים המקומיים ל'באוהאוס '. מעבר להיותו מקרה מרתק של המודרניזם המוקדם שהתאפיין בתנועת אוכלוסיות באזור, הבניין הזה מסמל את ההיסטוריה המורכבת של השינויים במזרח התיכון שמקורם בהסכם בין דיפלומטים בריטים וצרפתים למתיחת קו הפרדה לאחר ירושת האימפריה העות'מאנית. הוא בוחן את ההשלכות הגיאו-פוליטיות של אותו גבול החוצה את התשתיות הטרנס-ערביות ואת תפקיד האדריכלות בהיסטוריה הקולוניאלית של הלבנט.

חוקרת האדריכלות הבינלאומית (הנקראת בטעות באוהאוס על שם בית הספר לאדריכלות שפעל בגרמניה עד עליית הנאציזם) אינס ויצמן מספרת את סיפורו של בית המכס ברמת הגולן. על הדרך היא חושפת את הבעייתיות והמורכבות של השינויים הגיאופוליטיים שאירעו במזרח התיכון עקב המלחמות.

הסיבה לעלייתו של דאעש כמדינה איסלאמית בסוריה ובעירק, דווקא באזור שהיה כבוש בעבר הרחוק, טריטוריאלית ותרבותית ע"י הקולוניאליזם הבריטי והצרפתי, נועדה לבטל כל מורשת קודמת מערבית במאה השנים האחרונות.  האוכלוסיה שחיה באזור, אתנית ודתית, הוגדרה כ"ילידים" ללא מדינה. הסכם סייקס פיקו נועד להגדיר מדינות חדשות עם גבולות ברורים, כאשר למעשה החלוקה הזו שרתה את בריטניה וצרפת, שהיו צריכות להתחלק בשלל לאחר מלחמת העולם הראשונה. השלל כלל העברת חלקים מסוריה לפלסטינה ומעירק לסוריה. בסרטון שהופץ ע"י דעאש, לוחמים איסלמים תוקפים את בית המכס על גבול עירק סוריה. הם הורסים את המבנה מאחר והוא שימש עבורם סמל לקוליאניזם המערבי. זוהי דוגמה עכשווית למה שקרה בעבר במתחם בית המכס העליון ברמת הגולן, לתקיפות ולקרבות סביבו, שגם הוא סימל שליטה מערבית באזור הלבנט.

בית המכס העליון נבנה בין השנים 1922-1930 על הגבול שנקבע בהסכם סייקס פיקו והוכרע בהסכם סן רמו ב-1920. המבנה הוקם בצד הצרפתי ועוצב בסגנון הבינלאומי ע"י אדריכל אנונימי. סגנון זה היה נפוץ בקולוניות הצרפתיות באפריקה, ממרטיניק אלג'יריה ועד לבנון בבניית בתי המכס שתפקידם של היה לשלוט על המשאבים הכלכליים בתחום הקולוניה.

סגנון הבניה של בית המכס העליון שונה לחלוטין מהסגנון שהיה נפוץ באזור, האוריינטלי של בתי העותמאנים או האקלקטי של הבריטים. הבנין הזה מסמל את השינוי הגיאופוליטי של המזרח התיכון בשני אספקטים: האחד, התמוטטות האימפריה העותמנית כתוצאה ממלחה"ע השניה והשני, תחילת התהליך של טרום המדינה היהודית.

ליאו גלסר, היזם שרכש את הבנין בשנת 2012, רצה להגשים את חזונו ביצירת בית מלון לתיירים המבקשים לחוות את הנוף הנקי של הגולן, למרות שאדמתו עקובה מדם מלחמות. לקח לו שנתיים להשיג אישורי בנייה ולהשיג סיוע צבאי לסילוק המוקשים בשטח. הוא גייס משרד ארכיטקטים לביצוע תכניות השימור, השיקום והבנייה ואת בתו, מעצבת פנים, ליצור אוירה המדגישה את מאפייני המקום.

תאריך בניית הבניין (1922) איננה תואמת את תאריך תחילת הבניה בסגנון הבינלאומי בארץ (שנות ה-30 וה-40)

גלסר גייס קבוצת חוקרי באוהאוס וביניהם ד"ר אניס וייצמן כדי לאמת את ה"באוהאוסיות" של המבנה. השאלה היתה, האם הבנין תוכנן ע"י בוגר בי"ס לאדריכלות באוהאוס? בבדיקה ברשימת ארכיטקטים בוגרי באוהאוס ששבו לפלסטינה לאחר לימודיהם בבית ספר באוהואוס בגרמניה, באותן שנים, לא נמצאה התאמה מאחר והם שבו לארץ לאחר בניית המבנה. בנוסף, לא נראה היה הגיוני כי הם יתחייבו לעבוד עם המנדט הצרפתי כאשר הם תחת השלטון הבריטי. בתי הבאוהאוס שנבנו בפלסטינה בשנות ה-30 התאפיינו במוטיבים המתאימים למזג האויר ולרוח הסוציאליסטית ששרתה בארץ. למעשה, הסגנון האדריכלי שהיה נהוג בארץ בשנות ה-20 היה בכלל אקלקטי ולא היה קשור עדיין לבאוהאוס.

בכל זאת, מדוע משייכים את המבנה לסגנון הבינלאומי? מתחם בית המכס העליון כולל את מבנה בית המכס, בית המיסים, אורווה, מבנה המטבח ובית שער הכניסה. מבנה בית המכס בעל שתי הקומות, מתאפיין בסימטריה נוקשה. ניתן לחשוב כי הסימטריה הזו אופיינית לראשית הסגנון המודרני הבינלאומי. לעומתו לבית המיסים, קוים רכים יותר. גרם המדרגות שלו מזכיר משהו מהסגנון של לה קורביזייה.

תכנית השימור:

המבנים הישנים והמוזנחים שנותרו, בהם בניין המנהלה והאורווה, הוצגו ליזם גלזר כמבנים להריסה שניתן לבנות עליהם מחדש. הם גם לא הוגדרו כמבנים לשימור. לאחר חוות דעת של מומחי שימור, גלזר הבין כי מדובר בסגנון בנייה ייחודי שכדאי לשמר אותו. אך קודם כל ולפני הכל היה צורך לטפל בשטח הבעייתי שכלל פירוק שדות המוקשים וחיבור קווי מים, חשמל וביוב שלא היו קיימים כלל.

האדריכלית משאת כץ נבחרה להכין את תכנית השימור והבנייה. התכנית האדריכלית כללה חצר קטנה שמסביבה נמצאים המבנים ההיסטוריים והחדשים. הגדר שניזוקה מפגיעת קליעים, שוקמה ושוחזרה. שני מבני ה"באוהאוס" שוחזרו בסגנון הבינלאומי שאפיין את הבנייה בשנות ה20 וה30 בערים בפלסטינה. השונה במבנים אלו מאלו שנבנו בערים, הוא עובי הקירות העשויים מאבני בזלת ואשר טויחו בצבע לבן. המאפיינים הנוספים כללו חלונות גבוהים בחדרי המדרגות, מרפסות עגולות, גגונים מצלים וחלונות עגולים.

המתכננים אטמו את הכניסות המקוריות שפנו אל הנוף ובמקומן יצרו כניסות מהחצר המרכזית. בחדרי האירוח אשר במבני הבאוהאוס, השאירו קיר בזלת שחורה חשוף אחד המכבד את עברו. המבנה הארוך ששימש כאורוות סוסים יהפוך לפאב. לצידו נבנו שני מבני אירוח חדשים בני שתי קומות, שחדריהם פונים אל הנוף. הבניינים החדשים עשויים מקוביות נקיות שאינן גונבות את ההצגה מבנייני הבאוהאוס. החזיתות הצפוניות של שני המבנים האלה פונות לבריכת השחייה. במתחם נשתלו עצי זית, עצי פרי ושיחי בוגונויליות המאפיינים את צמחיית המזרח התיכון. עצי האקליפטוס ההיסטוריים הושארו במקומם.

צילום: אדוארדו אוקסמן 2018
צילום: אדוארדו אוקסמן 2018
צילום: אדוארדו אוקסמן 2018

עיצוב הפנים:

המעצבות דנה לייטסדורף ותמרה גלסר-שפרן,  בחרו במאפייני ריהוט וגן, העשויים מחומרים האופיינים לגולן: אבן, בזלת ועץ טבעי ליצירת אווירת נעימות יוקרתית, כיאה למלון המיועד לזוגות בלבד. מיטות נטושות של חיילים סורים שנמצאו בשטח, שופצו והפכו לכורסאות מפנקות. המעצבות בחרו בעבודות חבלים בטכניקת מקרמה למחיצות אווריריות ולשמשיות מצלות.

מה בחדרים? עפ"י המפרט המוצג באתר מלון פרא

\\ בחדרי הבאוהאוס המשוחזרים בבניינים המקוריים של בית המכס הצרפתי מ-1919 רצפות עץ בנות 150 שנה, קירות מאבני סלע עגולות ותקרות גבוהות.

\\ חדר דלקס גנים נמצא בבניין הגן וטבע, משקיף על הגן הקדמי, על מבנה אבן ועל המרחבים הפתוחים שבחוץ ההרים ועמק החולה. רצפת בזלת מחוספסת ,אבן טבעית מלוטשת וריהוט מוקפד מעץ, עור וברזל.

\\ POOLVIEW DELUXE: לחדר גישה ישירה לבריכה ונוף המשקיף על הבריכה ועל הגנים במתחם, ועל הרי הגליל ועמק החולה מחוצה לו. החדר מרווח ומעוצב בחומרים האופייניים לגולן: אבן בזלת, עץ טבעי ועוד. לחדר מרפסת ממנה ניתן לצפות בשקיעות.

\\ סוויטת הסטודיו ממוקמת בבניין המקורי, שעבר תהליכי שימור. העיצוב המשולב של תקרות גבוהות וקירות אבן, מייחד את סגנון הסוויטות בבית המכס הצרפתי. הרצפה מרוצפת באריחים תקופתיים המתחברים להיסטוריה. לסוויטה מרפסת גן וחדר רחצה מרווח.

\\ BAUHAUS ONE BEDROOM SUITE:  בסוויטה סלון, חדר שינה אחד, ויציאה למרפסת גן גדולה עם אמבטיה חיצונית עגולה לשניים. הסוויטה ממוקמת בבניינים המקוריים של בית המכס הצרפתי. בסוויטה רצפות עץ בנות 150 שנה, קירות מקוריים מאבני סלע עגולות ותקרות גבוהות.

\\ THE PEREH PENTHOUSE SUITE: סוויטת הדגל של המלון שוכנת בבניין בית המכס הצרפתי המקורי ומרוצפת ברצפות עץ מלא בנות 150 שנה, גם כאן הקירות המקוריים מאבני סלע טבעיות והתקרות גבוהות. בסוויטה סלון, חדר שינה, חדר רחצה מרווח, וכן מרפסת גג פרטית ורחבת ידיים, בה ממוקמת אמבטיה חיצונית ועגולה, המתאימה לשניים. הריהוט כולל מכורסאות רכות ועד לארון המצויד בכלים עדינים ובספרים.

קולינריה: התפריט של מסעדת השף של המלון, משתמש במוצרים אותנטיים מגידולי ויבולי הגולן, החל מגבינות המגיעות ממחלבות מקומיות, זיתים סורים מהמטעים המקומיים ועד לבשר בקר מהגולן.

ספא: הספא במלון כולל חדרי טיפולים, סאונה יבשה ורטובה, ג'קוזי חיצוני וברכת שחייה.

באוגוסט 2021, חנך ליאו גלסר את המלון בנוכחות שר התיירות וראש המועצה האזורית גולן והעביר את המפתחות למנהלו החדש של המלון ישי מלכה.

מחירים לדוגמא: הזמנת חדר מותנית בהזמנה למינימום 2 לילות

צילום מסך: שרה פלד

כתובת

מלון פרא, בית המכס בית המכס הצרפתי
צומת הכבישים 91 ו888
רמת הגולן, ישראל

צילום תמונה ראשית: אדוארדו אוקסמן 2018

מצאתם אי דיוקים? מעונינים לצרף צילומים תמורת קרדיט? פנו אלי כאן